schnauz skrev:
Nej, spridarflödet måste vara lika mycket större (procentuellt) som ökningen i area på LMM, annars blir blandningen fel.
Grejen är att man lurar sprutet att allt är som vanligt.
Säg att du har spridare som flödar 250 cc/min och har tänkt trimma så du behöver spridare som flödar 500 cc/min. Då har du dubblat spridarflödet och måste dubbla arean på LMM.
Dubblar du arean på LMM utan att byta spridare kommer motorn blanda dubbelt så mycket luft med samma mängd bränsle som innan, vilket ger en alldeles för mager blandning (dubbelt så mycket luft som original, men lika mycket bränsle). Dubblar du istället spridarflödet utan att byta LMM kommer sprutet blanda samma mängd luft som innan med dubbelt så mycket bränsle. Så genom att öka spridarflöde och LMM-area lika mycket kommer motorn tro att allt är precis som vanligt, fast den trycker in mer luft och mer bränsle.
hmm... okej blir lite förvirrad nu faktiskt =/
för i detta exempel.
Beräkning på 61mm diameters original LMM samt 315cc originalspridare. 630cc spridare = 100% större.
30,5mm * 30,5mm * 3,14 = 2920,985kvmm org area
2920,985 * 2 = 5841,97kvmm ny area
5841,97 / 3.14 = 1860,5.
Roten ur 1860,5 = 43,1335mm radie * 2 = 86,267mm ny diameter
så har han ju nu ökat spridarna med det dubbla:
men bara ökat LMM:en med grova 25%.
Borde jag inte isf ha ökat spridarna till 25% = 393cc?
om jag nu ska öka procenten den samma som LMM ökningen sker i ?
(rätta gärna med uträkning om jag är helt fel ute..)