Joråsåatte, gamla fina batteriet från 2004 hade givetvis dragits ur när jag återigen lämnat polerna på efter avställningen. Lyckats 2/2 av avställningar nu Laddade batteriet men det bidde inte så mycket bättre av det.
Slog till på ett nytt "modermodem" idag med lyckat resultat
Påställning, besiktningstid bokad & "finåkning" på G lagomt till semesterperiod nr 1 denna sommaren.
Igår blev det lite tvätt, lite rastning (toppfart samt "rejs" mot en VW Passat 1,8T - som givetvis fick däng) och lite fotografering. Hade dock "skit på linsen" på nya kompaktkameran så de bilderna blev inget vidare. Tog denna med min trötta kamera i Sony Xperia Go-telefonen: Bevisar ju att bilen lever iaf På kvällningen/eftermiddagen blev det lite fler övningar där bla en BMW 523i (E39) hade bekymmer att ta sig förbi när Vofflon gav fullt spett i "lägre" hastigheter (typ 70-150).
Fick tummen ur och motionerade alla kolvarna i bromsoken idag utan något större trubbel - alla kolvar glider fint efter 25år och 19200mil. Alla damasker är tom fortfarande hela Roade mig även med lite rostslipning på ok och skivor som senare fick sig ett tunt lager med Biltemas svarta (1komponents) bromsoksfärg - får se hur det håller. Hittade även på värmeskölden för grenröret & samt skölden över remskivan på generatorn som även fick sig en pensling (hög finish.. haha) med bromsoksfärg. Ska bli intressant att se om färgen på skölden överlever. Tog inte en enda bild tyvärr, förutom denna som var lite lustig: Jamex-fjäder nr2 som har gått av vid okänt tillfälle. Sist var det ju höger fram (3år/5000mil) vilket resulterade i att jag bytte till ett par Lesjöfors-fjädrar fram. Så nu blir det byte bak också - blir ev en hel 60/40 sats från KL-Racing tillsammans med nya stötdämpare - förlagsvis Bilstein B8 Sprint så det blir lite kontroll när man flyger över guppen.
Nästan dags att byta stötdämpare ändå nu när Sachs Advantage-gänget har hängt med i 7000 mil Bytte nyligen från original slitet sportchassi på BMWn till Eibach/Bilstein Pro-kit/B12 och är sjukt nöjd med kontrollen främst stötdämparna gav (vilka motsvarar Bilstein B8 Sprint).
Fick hem "no-name"-fjädrarna från KL-Racing igår, ser ut att vara tillverkade någonstans "Långbortistan" av kartongen att döma Trist att fjädrar ska vara så "onödigt" dyrt till gamla Volvo - 1600 pix med frakt. (H&R & Eibach-satser till tex BMW E46:or köper man hem för typ ~1200kr via Ebay från Tyskland.. och då får man både fin kartong & finish på grejerna )
Bakfjädrarna hade en diameter på 11,7-11,8mm och kirrade en 3m "dricksvattenslang" på Biltema (http://www.biltema.se/sv/Bat/Ovrigt/Dri … ng-259052/)med en innerdiameter på 13mm som jag tänkte laborera med. Ev kommer de täta varven att vara täckta av infettad slang - vilket borde ge mindre skrammel (ingen metall mot metall i underkant) & kanske lite bättre livslängd rostmässigt om man nu inte lyckas samla fukten.. .. .. Iofs kommer bilen förmodligen inte att rulla på vintern heller.
Ska byta bakfjädrarna i helgen och framfjädrarna när jag investerat i lite andra prylar (typ Bilstein B8 Sprint, nya fjäderbenslagringar osv).
Bytte bakfjädrarna i lördags, trädde även på lite slang. Lite mer pyssel än vad man kan tro. Blev ett varv mer på ena fjädern - sånt som händer Hur som haver så var de nya fjädrarna lite hårdare än gamla Jamex-fjädrarna så det bör inte skada
Bra arbetshöjd med billyft Av fabrikat Koni dessutom.
Vilja, våld & vaselin.. Tanken var är alltså bättre rostskydd och lite mindre oljud när bilen landar efter flygturer.. ? ? haha Slang på 2-3 varv minus nästan ett helt varv på slutet som ligger i gummit undertill.
Mätte dessvärre ingen höjd före/efter bytet men verkar traditionsenligt som att byte mellan sport/sänkfjädrar hela tiden höjer bilen litegrann trots att de har samma formella sänkning
I rullen har vi ett stycke dörrlist vänster bak pga att jag hade lite närkontakt med en stolpe i p-garaget (inga plåtskador turligt nog). Har en rätt så tight parkeringsplats för Volvon men oftast är det inte fullparkerat runtomkring som det var denna gången Listen kostade ~500kr och fick beställas via GCP, hörde även att dörrlister med krom inte finns att köpa längre. Listen jag köpte verkade vara new old stock iaf Kommer väl nån kul bild vid den högtidliga monteringen.
Köpte även hem en uppsättning bakljus från Vparts. Klossbakljus med vit blinkers som de säljer ett gäng av nu, men tyckte inte riktigt att de särskilt välbyggda eller fina så jag har returnerat dessa. Alla ska tydligen se snarlika ut, enligt Vparts.
Här är lite bilder iaf:
Den svarta listen ser typ sämre ut än mina originalbakljus som varit monterad sedan 1988 Hade dessa kostat 500kr/paret eller så hade ju priset varit mer motiverat. Dvs man får måla lister själv osv, känns inte motiverat med pris på 2000kr/paret. Köper nog hellre nya originalare på Volvo... ..
Jag fick också hem mina baklyktor i veckan, mina är inte bättre tyvärr
Ska du snygga till listen eller returnera?
Själv blev jag mest lite sur över att man tar rätt så högt pris till grejer som kanske inte riktigt är 100%.
Jag kände samma sak, väldigt dålig kvalitet för pengarna!! Jag tänkte skicka tillbaka men man får väl troligen bara lyktor i samma skick så, får väl försöka snygga till lite istället
(\_/)
(O.o)
(> <)This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination
Bedrev lite halvseriös bilvård (5 timmar Volvo, 5 timmar BMW) i helgen som passerade.
Gjorde ett litet videoklipp med lite demo av Biltemas Clay Bar Kit:
[ Uppladdat nu på kvällen 27/8 så det tar väl en liten stund innan kvaliteten förbättras. 360p gick att kolla på iaf ]
Just dom där asfaltsfläckarna jag bearbetade med leran har jag gnuggat mycket på tidigare Kan rekommendera att "claya" bilen, tyckte det blev riktigt bra. Har ju endast testat detta (för att det var billigt mest egentligen) men blir nog fler gånger. Avfettning (vissa delar), tvätt med schampo (random Mekonomen-schampo), Biltema Clay Bar kit, avspolning, maskinpolering med Sonax Extreme Gloss Polish (vax i detta också så jag lämnade det "på", mest pga lathet), avtorkning & sedan tvätt igen med Meguiar's Ultimate Wash & Wax. Det sistnämda schampot har jag haft lite trubbel med innan, att det blev flammigt osv (både denna bilen och BMWn). Men med båda "clayade" och nypolerade så blev det riktigt bra resultat
Körde halva leran på BMWn och halva på Volvon, den sistnämnda kan jag nog använda igen men det var mycket bös som lossnade från BMWns lack.. ..