Då har det hänt lite med denna också.
Vinterhjulen som följde med är sålda. Upptäckte att höger framdörr inte låser upp med centrallåset. Men om man drar i innerhanttaget 1 gång så funkar ytterhantaget sedan innan man låser bilen igen.
Så det borde vara låskista. Jag fick tag i en Beg med samma artikelnr ( en ny kostade ca 3700:-)
Köpte även en knappsats till elhissarna, men från en A6:a
Skillnaden är att A6:ans knappar är helt i plast och A3:ans har den där gummibeläggningen som flagnar av efter ett par år
Så här såg knapparna ut.
Ska även försöka hitta en annan lås/låsupp knapp eller köpa en ny, då den inte ser så rolig ut heller.
Så i helgen drog jag till garaget och kompisen Trankell hade tid att vara med en stund.
Här är låskistan som ska bytas.
Började med att ta bända bort kåpan inringad i grönt, sedasn tog jag även bort högtalargallret inringad i blått genom att bända med plastverktyg.
Därefter så kommer man åt de 4st Torx T25 skruvarna som sitter där det är röda prickar.
Sedan är det bara att bända med plast verktyg mellan dörrsidan och dörren. Jag började ner och bände upp på varje sida. sedan är det bara att lyfta upp dörrsidan.
Då ser man en kontakt som man ska släppa. Tryck in den lilla gråa låsklacken på kontakten och böj över det lila plastlåset. Då släpper hela kontakten. Demontera sedan vajern till innerhandtaget genom att drag hylsan på vajern mot dörren och haka sedan bort kroken till handtaget
Ta sedan bort den stora svarta täckluckan, genom att trycka in plastverktyget vid varje klips som man ser utgjutningen på. Då kan man ta bort luckan och man kommer åt insidan på dörren.
Och ser man in i dörren så sitter låskistan i bakkant.
Öppna det svart gula klipset som sitter mot ytterplåten och håller i en gängad pinne. Skruva sedan ur de 2st XZN skruvarna som håller låset från utsidan. och låskistan är loss.
På den vita vajerhöljet sitter ett låsklips som ska över kanten. Därefter vrider man den vita hylsan ett kvarts varv och kan då ta ur den ur sin plats. sedan ska man vrida hela vajern ett kvarts varv och man får ur den svarta spärren.
Montera sedan tillbaka allt i omvänd ordning.
Gjorde i princip samma arbete på förardörren för att kunna byta elhissknapparna.
De sitter i dörrsidan, så jag pillade med en tunn plattmejsel i kanten mellan knappsatsen och ramen som håller den på plats. Så att alla 4 låsningar släppte.
Här är de gamla knapparna uttagna
Det sitter en låsning på kablaget . tryck in plastspärren och ta bort kontakten.
Sätt dit den "nya" knappsatsen och återmontera genom att bara trycka dit den. Då hör man hur låsningarnba klickar i.
Spolningen till bakrutan funkade inte, så jag fick plocka av höger framhjul och tog bort innerskärmen för att komma åt spolarvätskebehållaren och pumpen.
När jag ändå var där så passade jag på att byta ut blinkerslamporna från original orangea.
Till Silverline lampor
(Gjorde senare på kvällen även samma sak på förarsidan) Så nu är det silverlinelampor fram och på sidorna.
När jag plockade bort innerskärmen så såg jag att den tjockare nederdelen inta satt riktigt på sin plats. Plastklippsen hade släppt lite och det låg massor av smuts bakom.
Så jag slog ut mittstiften i klipsen och tog bort plastbiten
Tvättade därefter rent allt och monterade ihop det igen, efter att jag kontaterat att fumpen funkar som den ska.
Jag rev isär bakluckan. Det sitter 2 skruvar lite dolt i bakluckeklädseln. Sedan så tog jag bort slangen som sitter på bakrutetorkarmotorn och blåste framåt i bilen med trycklufte tile försiktigt. Jag hörde att det bubblade i spolarvätskebehållaren fram.
Sen blåste jag i torkarmotorn och då lät det inget. Så jag gjorde rent båda munstyckena med en tunn ståltråd. sedan gick det att blåsa igenom. Monterade tillbaka slangen och då funkade spolningen på bakluckan igen. :-)