3503
Sök

KÖP/SÄLJRÅD: Skall sälja bilen, köparen vill betala med internetbank.

109 Inlägg
16 februari 2009
Trådstartare
Hejsan, skall sälja min bil och köparen vill betala med internetbanken. (rör sig om ca 50 000 kr)

Vi kommer ju att göra allt tillsammans men det tar en bankdag tills pengarna är inne
på mitt konto.

Min fråga är:

Kan köparen stoppa överföringen efter att ha godkänt det?

Tack på förhand!

http://www.webbradio.org - nätets lyxigaste webbradio!

Saaboholic
3 129 Inlägg
16 februari 2009
Alla överföringar ligger kvar i bankens dator i 24 timmar så ja givetvis går det även att stoppa överföringen inom denna intervall.

Jag hade absolut inte gett ut någonting innan jag har pengarna säkerhetsställt på mitt konto eller i handen oavsett om det gäller 1000:- eller 100.000:-.

Mvh

"Liberty of thought is the life of the soul"

109 Inlägg
16 februari 2009
Trådstartare
Okej, tack då vet jag!

http://www.webbradio.org - nätets lyxigaste webbradio!

4 586 Inlägg
16 februari 2009
Jag köpte min audi via internetbanken. Pengarna var inne på hans konto i samma stund som jag godkände överföringen.

Så 1 dag kan du glömma. Du kommer se direkt ifall du fått pengarna

Jag köper alla mina bilar via internetbanken. Lika säkert som en postväxel och bättre än att ha det med sig kontant

Sedan stoppa överföringen har jag svårt att tro att man kan göra. Du kan ju flytta pengarna till ett annat konto på en gång ifall du har ett till
Senast redigerat av jorre83 (16 februari 2009)

1 833 Inlägg
16 februari 2009
Jag köpte min bil via internetbank också. Bankdagar får man väl bara om det är olika banker.

Jag är inte dum, jag har bara otur när jag tänker.
www.x40nordic.com - För dig som kör X40/50/30 med eller utan turbo!

Saaboholic
3 129 Inlägg
16 februari 2009
jorre83 skrev:
Jag köpte min audi via internetbanken. Pengarna var inne på hans konto i samma stund som jag godkände överföringen.

Så 1 dag kan du glömma. Du kommer se direkt ifall du fått pengarna

Jag köper alla mina bilar via internetbanken. Lika säkert som en postväxel och bättre än att ha det med sig kontant

Sedan stoppa överföringen har jag svårt att tro att man kan göra. Du kan ju flytta pengarna till ett annat konto på en gång ifall du har ett till

FEL FEL FEL.

Har man olika banker så tar det minst 1 bankdag för pengarna att komma in på köparen/säljarens konto.
Har man däremot samma bank så går det på minuten!

"Liberty of thought is the life of the soul"

2 982 Inlägg
16 februari 2009
jorre83: detta förutsätter att du och avsändaren har SAMMA BANK!
annars är det 1-3dagar banköverföring och JA, avsändaren kan dra tillbaka pengarna om de inte kommit fram.

20 Inlägg
16 februari 2009
När jag sålde bilen satte köparens över via internet bank till mig, 20K
Köpte bil för ett tag sen och satte över via internet bank. 84K

Känner du dig osäker så skriv bara något papper på att pengarna ska ha kommit in på ditt konto senast ... och så är det inget mer med det.
Senast redigerat av Zam_Zap (16 februari 2009)

1 853 Inlägg
16 februari 2009
alltså vill du slippa problem så kör inte på internetbanken... om ni inte har samma bank dvs då är det ju lugnt!

annars ska ni prompt köra internetbank fast ni har olika banker säg åt han att föröver och sedan efter 3 arbetsdagar kan han komma och hämta den... och se till att du postar ägarbytes papperet efter du fått alla pengar...

cash up front still the best!

213 Inlägg
16 februari 2009
Det med att det tar en bank dag är lite gammalt.

Jag förde förut över pengar till min sambos konto och det og vissa fall bara några timmar. Allt beror på vilken tid på dygnet det är.
Sen funkar det inte lika snabbt på helger.

1 853 Inlägg
16 februari 2009
Jani Hast skrev:
Det med att det tar en bank dag är lite gammalt.

Jag förde förut över pengar till min sambos konto och det og vissa fall bara några timmar. Allt beror på vilken tid på dygnet det är.
Sen funkar det inte lika snabbt på helger.

Du och din sambo har olika banker och det gick ändå på ett par timmar? skumt men kanon att det gick så fort smile

sedan alltså dom räknar på "arbetsdagar" så säg att ni för över på fredag då har du ju pengarna tidigast tisdag...

då dom kör batcharna på måndag kväll... men detta gäller bara om man har olika banker... sen att det kan gå fortare om man har tur visst... men vågar man chansa ?

/mvh soyd

643 Inlägg
16 februari 2009
för du över pengar före kl 13:00 så har du pengarna på en annan bank samma dag runt 14:00 tiden. detta gäller swedbank, nordea iallafall.

Den är inte stor, men den är söt.
820 Inlägg
16 februari 2009
köpte min bil via internetbank också, förde över pengarna vid halv 10 tiden på fredagen, samma bank, men dem kom inte in förens nästa dag på morgonen (eller under natten).

Handlade iofs om rätt mycket pengar, om det spelar någon roll!

MVh

Audi s2/RS2 coupé projektet: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125574
Stolt kund hos Ljudgaragen & B2-Audio!
http://www.ljudgaragen.se/
www.B2-audio.com

Pan
16 februari 2009
Varför inte postvxl?

90 Inlägg
16 februari 2009
Jag sålde min bil (inte Aygon) för 1 månad sedan, jag har Handelsbanken och köparen hade Swedbank.
Ringde banken och kollade upp för säkerhetsskull (handlade ändå om 150k).

Olika banker minst 1 arbetsdag, samma bank inom minuten max.
OCH det går att frysa överföringen innan den genomförts (dvs. olika banker = 1 arbetsdag tidigast)

Så mitt råd är om ni har olika banker, lämna inte över bilen och skicka inte in något ägarbyte innan pengarna finns på ditt konto vare sig det handlar om 10kr eller 100.000kr.

Annars är ju alternativen postväxel eller kontant betalning.
Senast redigerat av Argy (16 februari 2009)

DFFL
9 020 Inlägg
16 februari 2009
Har ni samma bank så är det ju lugna bananer.
Har ni olika banker så är det bara att be om kontanter.

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.

249 Inlägg
16 februari 2009
Tror vi för protokollet kan fastställa att:

samma bank: ok
olika banker: Nej för faaaan

German Engineering
9 083 Inlägg
16 februari 2009
Mycket säkrare med postväxel

//Sam

Innehar SFROs bygghandbok så har du frågor, skicka gärna PM :)
Biltransport? Tveka inte att höra av dig :) Skicka PM :)

1 142 Inlägg
16 februari 2009
om du har någon i familjen som har samma bank som köparen kan han ju föra över pengarna till til släkting och då borde du ju få pengarna direkt....

Den är inte stor, men den är söt.
820 Inlägg
16 februari 2009
Har ni samma bank så är det okej.. vid större summor 100.000kr + så kan det ta en liten stund för pengarna att komma över.. Det är då du som säljare tar fram kaffet och bullarna och bjuder in köparen på en fika. Så kan ni kolla saldot efter det smile

Mvh
Senast redigerat av Dawe_A (16 februari 2009)

Audi s2/RS2 coupé projektet: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125574
Stolt kund hos Ljudgaragen & B2-Audio!
http://www.ljudgaragen.se/
www.B2-audio.com

Sök