2081
Sök

Nissan s14 vs. Honda Prelude vti

Forummoderator
9 299 Inlägg
28 februari 2009
Trådstartare
#1
S14 turbo mot H22vti.

Ja hur är de här egentligen? Samma typ av bil -japscoupe, men ändå olika på många sätt. Ungefär samma prisklass.

Vilken ska man välja och varför? Glid inte in på någon vtec vs turbodebatt nu, tänk er otrimmade standardbilar där hästkrafter inte är avgörande.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

212 Inlägg
28 februari 2009
#2
jag hade valt s14:en för jag tycker den e snyggare... dessutom e den riktigt lätt att skrämma upp om man d vill!

NO PAIN NO GAIN!
Kan man gasa för mycket?

4 670 Inlägg
28 februari 2009
#3
vet inte skillnaden på bilarna men skulle ta en s14 alla dagar i veckan!

antar att H22vti inte är bakhjulsdrivet? o det ska drivas bak på bilarna smile


Forummoderator
9 299 Inlägg
28 februari 2009
Trådstartare
#4
Ja, s14 är ju onekligen snygg. Hur pålitlig är den?

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

Nissan Gazelle
1 460 Inlägg
28 februari 2009
#5
jag skulle välja s14 för att den är bakhjuls driven och att s14 är snyggare

Nissan Silvia

1 814 Inlägg
28 februari 2009
#6
S14 lätt.

1 926 Inlägg
28 februari 2009
#7
Jag hade valt 200an

* Snyggare
* RWD ( hondan är fwd )
* Turbo
* Lättare att skrämma upp i effekt om så önskas

Personligen gillar jag inte utseendet på Prelude, framförallt inte fronten!

128 Inlägg
28 februari 2009
#8
Har inte ägt en Honda Prelude men har kört en och det går inte riktigt att jämföra med en S14.
Känns som det är lite högre klass på 200n.

212 Inlägg
28 februari 2009
#9
svaret känns ganska givet! köp s14:en och bli nöjd smile helt klart den bättre av dem smile

NO PAIN NO GAIN!
Kan man gasa för mycket?

38 Inlägg
28 februari 2009
#10
caromania skrev:
Ja, s14 är ju onekligen snygg. Hur pålitlig är den?

vevlager är väl vad man ska ha lite extra koll på. Annars så brukar dom vara ganska pålitliga. Kolla antal ägare+servicebok också.


terazzi
28 februari 2009
#11
S14 alla dagar i veckan wink

Forummoderator
9 299 Inlägg
1 mars 2009
Trådstartare
#12
Ingen Hondatok som försvarar sitt märke?
Hur är ekonomin? Verklig soppaförbrukning, försäkringar, servicedelar etc?

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

203 Inlägg
1 mars 2009
#13
har läst/hört nånstanns att Preluden understyr som en tok... medans 200'an överstyr som en... när man själv vill, förstås! big_smile

design-mässigt så vinner 200'an, speciellt om det nu är en s14a.. räcker ju med en sänkning o ett par shyssta fälgar så ser den ju hur fet ut som helst..! enligt min mening då... smile

"Never argue with an idiot because he will drag you down to his level and beat you with experience."

Got VTEC?
1 593 Inlägg
1 mars 2009
#14
Är väll mest en smaksak som vanligt, vad man vill ha så att säga, RWD eller FWD/turbo eller sugis osv.

JDM - can't beat that with a baseball bat
http://www.hondaklubben.com/forum/

terazzi
1 mars 2009
#15
Ja för vem vill köra honda wink haha

Forummoderator
9 299 Inlägg
1 mars 2009
Trådstartare
#16
Nej jag måste faktiskt hålla med er. Funderar starkt på att byta ner mig från Rovern till en Nissan. Var inne på en Prelude men fick upp ögonen för s14. Otroligt snygg faktiskt. Men det ska ju vara en otrimmad 97 eller nyare med den fräckare fronten.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

2 201 Inlägg
1 mars 2009
#17
jag håller med om fronten på hondan, men baken är nog bilvärldens snyggaste röv.
men svårt val. fina bilar båda två.
preluden är ju mycket ovanligare. s14 har blivit för vanlig, tyvärr
Senast redigerat av peter_1976 (1 mars 2009)

35 Inlägg
2 mars 2009
#19
S14. Fruktansvärt kul att köra, redan original.

/Linus V
Göteborg

dARKiE
5 031 Inlägg
2 mars 2009
#20
Har haft en Prelude -97 själv.

Hade inga problem med understyrning om jag inte gav rejält med gas i svängarna och fästet svek.
Grymt rolig försvånansvärt snabb bil och bilhistoriens fetaste röv eller ialf en av dem fetare, fronten går det att göra vid så den också blir fin om man så vill.

Den dricker runt 0.8 har jag för mig och reservdelar var inte så dyrt, låg runt medel.. Försäkringen var inte heller så tokdyr.

Det enda jag saknade och som gjorde att jag sålde den och skaffade bmw igen var att den kändes "billig" i inredningen, och avsaknaden av RWD.  Tröttnade ganska snabbt då man haft RWD alltid annars så..

Men annars var det en oehört rolig och toppenbra bil.. : )

mvh skog..

(slutsats)
Jag hade valt S14 Turbon, Pga RWD och trimmings möjligheter.
Angående Utseendet så känns det som preluden vinner det om både är "Standard" titta bara på rumpan på prelude, det är kärlek.. : )

MITT BMW 328i E36 PROJEKT Just nu, SÅLD..
MITT BMW 525i E39 PROJEKT Just nu, väntan på M5-optiken... Fälgarna monterade


Sök