Ja, det finns flera alternativ. Att använda separata slingor till bak- resp bromsljus gör konstruktionen enklare. Här kan man tänka sig att placera dioderna i bikakemönster (6-kantiga celler) där man har var sjätte diod tänd för det vanliga bakljuset, och i bromsläge tänder man de övriga fem. För den konstruktionen använder man sig av mycket små, ytmonterade dioder, för att ge ett jämt sken. Alla dioderna (både bak- och broms) är av samma sort/intensitet.
Ett annat sätt är att använda olika typer av dioder med olika intensitet. I det fallet har man ett 1:1-förhållande; för varje bakdiod går det en bromsdiod. Fördelen här är att man kan få ett ännu jämnare utseende, eftersom de tända dioderna befinner sig närmare varann. Nackdelen är att högintensitetsdioder dels är större, men också behöver särskilda hänsyn gällande värmeavledning etc.
Vissa bilfabrikanter väljer att avsiktligen lägga dioderna en bit ifrån varandra, så att man även på avstånd skall se att det just är LED. I det fallet väljer man bara högintensitetstypen, och istället driver dem med en låg ström för bakljus och normal ström för broms.
För att komma runt glödvaktsproblemet så leder man bort tillräckligt med ström över ett effektmotstånd vid sidan om.
Den i mitt tycke allra snyggaste lösningen har jag tänkt på att patentera för över tio år sedan, men är alldeles för lat... :-) Så här får ni den, free of charge:
Man lägger RGB-dioder i en enda täckande matris, lika stor som hela ljusinsatsen. Sen kan man programmera vilken ljusbild man vill. Man kan byta placering på alla ljusen som man känner för, ha en blinksignal som rullar fram åt det håll man ska svänga, ett bromsljus som växer fram, etc., etc. Fantasin sätter gränserna. Jag har kunnandet att göra elektroniken, men är rätt kass på det mekaniska, som att göra en ny front i klar plast och sånt...
Men vem vet, nån dag kanske jag tar tag i det projektet (också).
/e