2401
Sök

Kan man ha säkringen i skuffen. (snabbt svar)

96 Inlägg
13 mars 2009
Trådstartare
Hejsan jag undrar om man kan ha säkringen som går på pluskablen i skuffen istället för vid batteriet. har det någon betydelse, det sitter ju fortfarande före slutsteget:P

Försöker iaf
12 819 Inlägg
13 mars 2009
Du ska ha den så nära batteriet som möjligt.

Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

90 Inlägg
13 mars 2009
Så nära som möjligt, helst inom cirka 30cm från batteriet

96 Inlägg
13 mars 2009
Trådstartare
okej okej tack då får det bli så i mitt trånga motorutrymme.

4 001 Inlägg
13 mars 2009
säkringen är till för att skydda kabeln, inte för skydd av slutsteget så därför ska den sitta så nära batteriet som möjligt

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

4 586 Inlägg
13 mars 2009
det får alltid rum en säkningshållare så trångt kan det inte vara

Försöker iaf
12 819 Inlägg
13 mars 2009
Finns de någon regel för detta förresten eller är det en myt att säkringen skall placeras max 10-15 cm från batteripolen, annars gäller inte försäkring vid ev. brand?

Iofs har jag svårt att tro att försäkringen täcker något alls om man dragit egna kablar, så svårt som det verkar vara att få ut ersättning nuför tiden.

Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

398 Inlägg
13 mars 2009
tänk också på att försäkringen inte gäller om du har den för långt från batteriet tongue

"Killen ovanför var sanbbare"
Senast redigerat av Pierre-na (13 mars 2009)

Alla är idioter tills dom bevisat motsatsen!
Hörs man inte syns man inte, syns man inte finns man inte!

2 911 Inlägg
13 mars 2009
Finns nog inget generellt mått, men de kan säkerligen yrka på att det inte är elsäkerhetsmässigt utfört om den är för långt ifrån och neka ersättning p.g.a. det.

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
13 mars 2009
te_wik skrev:
Finns de någon regel för detta förresten eller är det en myt att säkringen skall placeras max 10-15 cm från batteripolen, annars gäller inte försäkring vid ev. brand?

Iofs har jag svårt att tro att försäkringen täcker något alls om man dragit egna kablar, så svårt som det verkar vara att få ut ersättning nuför tiden.

Mvh Tommy

Tror det med 10-15cm är nog en myt....för övrigt första gången jag ens hör talas omdet.

EMMAS regler säger iaf max 40cm ifrån.

"4.2.1  Any power wire fused properly (0 or 10)
The fusing of the power wires is to protect the car in case of a short circuit. If there is no fuse installed
or the fuse is too big, the risk is that the wire will burn before the fuse blows and so may cause severe
damage or fire. Therefore, all power wires related to the car audio system must be fused except the
wire(s) that are used to connect the alternator to the battery, which is used to operate the vehicles
electric system.

What to look for:

2.  Any power wire of the system connected to a positive battery post (including possible extra
batteries) must be fused within 40 cm from the battery post (considering total wire length
and/or length of metal bar). If the wire passes through any metal panel before the fuse, it must
be properly protected with a grommet (not only tubing/sleeve!). There must be no risk for the cable to connect to metal before the fuse. This includes wiring for external charging systems /
service connections etc. that are permanently installed.

Står en massa mer matnyttig text kring just detta smile

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

Sök