2544
Sök

Onödigaste grejen till bilar!?

766 Inlägg
7 oktober 2012
#201
it_mutt skrev:
Passagerare

säger du bara för du inte har några kompisar:D

785 Inlägg
7 oktober 2012
#202
"rullgardiner" i bakrutan...

Its not the fart that kills, its the smell...

1 217 Inlägg
7 oktober 2012
#203
Flaffy211 skrev:
Den där "night panel"-knappen som sitter i bla. 9-3:an..
Ser absolut inte varför du skulle behöva den/vilja ha den? Känns väldigt gimmickig..

Den är till för mörkerkörning och släcker ner det som är "onödigt" när du bara ligger och sträck-kör och tanken med det är att ditt mörkerseende ska påverkas till det positiva med tack vare minimalt antal lysande instrument mm.

Tanken var och är god, även om skillnaden kanske är liten i verkliga livet.


Trucker
2 710 Inlägg
7 oktober 2012
#204
Ksj skrev:
Flaffy211 skrev:
Den där "night panel"-knappen som sitter i bla. 9-3:an..
Ser absolut inte varför du skulle behöva den/vilja ha den? Känns väldigt gimmickig..

Den är till för mörkerkörning och släcker ner det som är "onödigt" när du bara ligger och sträck-kör och tanken med det är att ditt mörkerseende ska påverkas till det positiva med tack vare minimalt antal lysande instrument mm.

Tanken var och är god, även om skillnaden kanske är liten i verkliga livet.

Känner MÅÅÅNGA saabägare o vet ingen som använt den hittills. Däremot tycker jag det är dåligt att 9-3an inte fick två zons klimatanläggning. Eller att Saab ej la ner mer tid på SIDen o ACC-displayen..

Fart missbrukare

1 062 Inlägg
7 oktober 2012
#205
Neon

Evildan
7 oktober 2012
#206
trippelturbo skrev:
Ksj skrev:
Flaffy211 skrev:
Den där "night panel"-knappen som sitter i bla. 9-3:an..
Ser absolut inte varför du skulle behöva den/vilja ha den? Känns väldigt gimmickig..

Den är till för mörkerkörning och släcker ner det som är "onödigt" när du bara ligger och sträck-kör och tanken med det är att ditt mörkerseende ska påverkas till det positiva med tack vare minimalt antal lysande instrument mm.

Tanken var och är god, även om skillnaden kanske är liten i verkliga livet.

Känner MÅÅÅNGA saabägare o vet ingen som använt den hittills. Däremot tycker jag det är dåligt att 9-3an inte fick två zons klimatanläggning. Eller att Saab ej la ner mer tid på SIDen o ACC-displayen..

9-3 är så förba**at trång i kupen att en tvåzonsklima är onödigt då man ändå sitter och gnuggar axel med sin passagerare.

Har sett en 9-5 med extra info i SID, oljetemp, ladd, osv, osv, riktigt vettig uppdatering att faktiskt få ut en större del av styrsystemets info än standardinfon.

De gånger jag haft den stora förmånen lol att köra SAAB nattetid tycker jag att nightpanel har fungerat ypperligt då jag har färre ljuspunkter att reglera mörkerseendet efter, precis som SAAB tänkte att det ska vara.
Saabischdesign är inte fel, det faller istället sedan på utförandet wink

Better than God \o/
1 883 Inlägg
7 oktober 2012
#207
trippelturbo skrev:
Ksj skrev:
Flaffy211 skrev:
Den där "night panel"-knappen som sitter i bla. 9-3:an..
Ser absolut inte varför du skulle behöva den/vilja ha den? Känns väldigt gimmickig..

Den är till för mörkerkörning och släcker ner det som är "onödigt" när du bara ligger och sträck-kör och tanken med det är att ditt mörkerseende ska påverkas till det positiva med tack vare minimalt antal lysande instrument mm.

Tanken var och är god, även om skillnaden kanske är liten i verkliga livet.

Känner MÅÅÅNGA saabägare o vet ingen som använt den hittills. Däremot tycker jag det är dåligt att 9-3an inte fick två zons klimatanläggning. Eller att Saab ej la ner mer tid på SIDen o ACC-displayen..

Jag använder night-panel regelbundet, tycker det är mycket smidigt.
Har dessutom två zons ACC i min 9-3. Något de kostsavea bort senare?

Onödigt: VAG-bilar som tänder ena dimljuset när de svänger.
Senast redigerat av MrTurbo (7 oktober 2012)

Beware the lollipop of normality. Lick it once, and you suck forever.
"Ungdomar borde förbjudas, de för bara ett jävla liv..." :-)

106 Inlägg
7 oktober 2012
#208
Andreas_o_r skrev:
En annan otroligt onödig pryl måste vara dom här växelspaks knopparna som visar vilken växel man har..... Vet man inte vilken växel man har kanske man inte skall ha körkort???

Tycker det är ett smart system första gången man sitter i en bil? Prova lägga i backen på samma sätt i en volvo som i en VAG tex.


248 Inlägg
7 oktober 2012
#209
v70tdi skrev:
Andreas_o_r skrev:
En annan otroligt onödig pryl måste vara dom här växelspaks knopparna som visar vilken växel man har..... Vet man inte vilken växel man har kanske man inte skall ha körkort???

Tycker det är ett smart system första gången man sitter i en bil? Prova lägga i backen på samma sätt i en volvo som i en VAG tex.

tycker det är bra att det står på spaken vilka växlar man har och vart dom sitter. MEN, som jag skrev i tidigare inlägg, det här nya med att bilen säger till när man ska (bör) växla, den tycker jag är fruktansvärt onödig


Evildan
7 oktober 2012
#210
v70tdi skrev:
Andreas_o_r skrev:
En annan otroligt onödig pryl måste vara dom här växelspaks knopparna som visar vilken växel man har..... Vet man inte vilken växel man har kanske man inte skall ha körkort???

Tycker det är ett smart system första gången man sitter i en bil? Prova lägga i backen på samma sätt i en volvo som i en VAG tex.

Alla bilar har dessutom inte likadana växellägen.
MB190 Cosworth mfl har ettan nedåt (dogleg) i princip där 2an normalt ligger och backen i ettans läge.
Volvo amazon 3vxl likaså och där ligger backen där man normalt har ettan.
VW LT45 likaså, ettan nedåt.
Nu finns det ju 3vxl, 4vxl, 5vxl, 6vxl, 7vxl, manuellalådor, kan ju vara bra att veta hur många lägen det finns att välja på wink

Ex: Jag köpte en Mazda B1800 för länge sedan av en inte alltför skärpt kille. Motor och växellåda utbytt till ngt nyare, han visste inte ens att bilen var 5vxl då det inte fanns ngt som indikerade detta på knoppen och blev då lätt överraskad då jag efter köp lade i 5an då jag undersökt vilken motor och låda som låg i den.

Evildan
7 oktober 2012
#211
JinXr2 skrev:
v70tdi skrev:
Andreas_o_r skrev:
En annan otroligt onödig pryl måste vara dom här växelspaks knopparna som visar vilken växel man har..... Vet man inte vilken växel man har kanske man inte skall ha körkort???

Tycker det är ett smart system första gången man sitter i en bil? Prova lägga i backen på samma sätt i en volvo som i en VAG tex.

tycker det är bra att det står på spaken vilka växlar man har och vart dom sitter. MEN, som jag skrev i tidigare inlägg, det här nya med att bilen säger till när man ska (bör) växla, den tycker jag är fruktansvärt onödig

Det systemet är till för att hjälpa dig att köra ekonomiskt och miljövänligt i exempelvis Volvo DRIVe.

Liknande system har funnits sedan -70 talet så särskilt nytt vet jag inte om det är.
Toyotas Camry/Tercel/Corolla mfl två lysande lampor i varvräknaren.
Citroen Visa likaså.
BMWs ekonometer som visar momentan förbrukning.
Finns även system i flertalet amerikanska manuella bilar med växelindikatorer och hjälplampor.

106 Inlägg
7 oktober 2012
#212
JinXr2 skrev:
v70tdi skrev:
Andreas_o_r skrev:
En annan otroligt onödig pryl måste vara dom här växelspaks knopparna som visar vilken växel man har..... Vet man inte vilken växel man har kanske man inte skall ha körkort???

Tycker det är ett smart system första gången man sitter i en bil? Prova lägga i backen på samma sätt i en volvo som i en VAG tex.

tycker det är bra att det står på spaken vilka växlar man har och vart dom sitter. MEN, som jag skrev i tidigare inlägg, det här nya med att bilen säger till när man ska (bör) växla, den tycker jag är fruktansvärt onödig

Mjo, morsan har det i si golf. Själv har jag automat så jag behöver inte bry mig öht smile


Cykelhatande yrkeschaufför.
241 Inlägg
7 oktober 2012
#213
MrTurbo skrev:
Onödigt: VAG-bilar som tänder ena dimljuset när de svänger.

Det.


106 Inlägg
7 oktober 2012
#214
Noart skrev:
MrTurbo skrev:
Onödigt: VAG-bilar som tänder ena dimljuset när de svänger.

Det.

Agree på den.


volvoraggare
4 776 Inlägg
7 oktober 2012
#215
v70tdi skrev:
Noart skrev:
MrTurbo skrev:
Onödigt: VAG-bilar som tänder ena dimljuset när de svänger.

Det.

Agree på den.

det är väll för att man ska se bättre när man svänger haha om man nu inte  ser med halvljusen bör man fan inte köra på vägen

en hårdrockande volvoraggare som älskar tjejer

Evildan
7 oktober 2012
#216
ironhead skrev:
v70tdi skrev:
Noart skrev:

Det.

Agree på den.

det är väll för att man ska se bättre när man svänger haha om man nu inte  ser med halvljusen bör man fan inte köra på vägen

Tanken är väl ack så god.
Vi vet alla vad som händer med siktfältet när en sträcka nära bilen lyses upp: blicken dras dit, väldigt lämpligt att sitta och stirra på trottoarkanten när man rundar ett hörn?
Bättre då med Citroën DS kurvljus anno 1968 de lös upp där de skulle.

Cykelhatande yrkeschaufför.
241 Inlägg
7 oktober 2012
#217
Med tanke på hur rädda dom är för att ha bra stålkastare på bilarna lite längre söderut så blir jag inte förvånad.


BMW Fanatiker
191 Inlägg
7 oktober 2012
#218
Ksj skrev:
Flaffy211 skrev:
Den där "night panel"-knappen som sitter i bla. 9-3:an..
Ser absolut inte varför du skulle behöva den/vilja ha den? Känns väldigt gimmickig..

Den är till för mörkerkörning och släcker ner det som är "onödigt" när du bara ligger och sträck-kör och tanken med det är att ditt mörkerseende ska påverkas till det positiva med tack vare minimalt antal lysande instrument mm.

Tanken var och är god, även om skillnaden kanske är liten i verkliga livet.

Förvisso, men om man nu är så mån om mörkerseendet så borde man ju inte använda grönt ljus som är riktigt dåligt för mörkerseendet.

Tycker fortf. att det är en gimmick faktiskt smile


volvoraggare
4 776 Inlägg
7 oktober 2012
#219
aqulio skrev:
dragkrok är en onödig grej om man inte har användning för den!
annars så plockar man bort den och whoops så väger bilen lite mindre smile

hehe en gång hade jag en bil och skulle hyra släpkärra sagt och boka  osv sen när jag  skulle hämta kärran och haka på den så upptäckte jag att det fanns ingen drakkrok på bilen fan vad man skämdes lite

en hårdrockande volvoraggare som älskar tjejer

Trucker
2 710 Inlägg
7 oktober 2012
#220
MrTurbo skrev:
trippelturbo skrev:
Ksj skrev:

Den är till för mörkerkörning och släcker ner det som är "onödigt" när du bara ligger och sträck-kör och tanken med det är att ditt mörkerseende ska påverkas till det positiva med tack vare minimalt antal lysande instrument mm.

Tanken var och är god, även om skillnaden kanske är liten i verkliga livet.

Känner MÅÅÅNGA saabägare o vet ingen som använt den hittills. Däremot tycker jag det är dåligt att 9-3an inte fick två zons klimatanläggning. Eller att Saab ej la ner mer tid på SIDen o ACC-displayen..

Jag använder night-panel regelbundet, tycker det är mycket smidigt.
Har dessutom två zons ACC i min 9-3. Något de kostsavea bort senare?

Onödigt: VAG-bilar som tänder ena dimljuset när de svänger.

Dimljuset tänds väl i alla nyare bilar o ej bara VAG

Fart missbrukare


Sök