3377
Sök

Perssons Bmw 327-87 Topprenovering på G 2/7

Försöker iaf
1 998 Inlägg
18 juni 2009
Trådstartare
#101
Casy skrev:
Haha skön bild! Är det bara jag som får The Flintstones-vibbar? tongue

Jodå. Hur tror du han drev bilen framåt då lol

Be a good person. Be a Persson
Bmw, kärlek vid första bakvagnskastet

Försöker iaf
1 998 Inlägg
22 juni 2009
Trådstartare
#102
Ska uppdatera imorgon. Har hänt ganska mycket sen sisst även fast ja bara jobbat på torsda å lite på lördan

Be a good person. Be a Persson
Bmw, kärlek vid första bakvagnskastet

Team VeboTrim
322 Inlägg
22 juni 2009
#103
Ser riktigt bra ut. Hoppas det blir kul o köra bilen sen med lite mer power. tongue

Team VeboTrim @ Facebook

Försöker iaf
1 998 Inlägg
22 juni 2009
Trådstartare
#104
Ändrade planer sad

Blir inte b27 utan ja sätter i den småtrimmade b25an istället. Har inte ekonomi för att bygga ihop b27an.

Men den kommer å användas som turbomotor sen

Be a good person. Be a Persson
Bmw, kärlek vid första bakvagnskastet

Försöker iaf
1 998 Inlägg
29 juni 2009
Trådstartare
#105
Japp. Som sagt blir inte så att b27an åker i igen. Sätter i b25an från den rullade bilen då ja inte har råd å fixa allt sad

Men här kommer en myyyycket försenad uppdate. Men har legat på latsidan nu förra veckan då de vart så fint väder.

Tog bort tomatlådan
http://i41.tinypic.com/dfenas.jpg
Å här har vi problemet som gjorde att den koka hela tiden. Lådan är tät nånstans så den blir förbannat varm. Detta syns bra på startkransen...
http://i43.tinypic.com/2vd0ltc.jpg

Sen lyfte vi ur motorn å då hade de komme luft i lyften så den sjönk. Blev stressade å såklart gick något sönder. Å de va växelspakshållaren eller spaklställ.
http://i40.tinypic.com/2u7swlu.jpg
http://i39.tinypic.com/t53nus.jpg


Sen va de dags att byta pedalställ. Å såklart är de inte samma pedalställ i etan som i de andra... För styrstången är ledad i etan vilket är bättre men måste modifiera så man kan fästa styrstången i pedalstället.

Men började å ta bort grejer i motorrummet
http://i41.tinypic.com/xpq6hh.jpg

Bromsservo och huvudcylinder borta
http://i39.tinypic.com/dmwfua.jpg

Inredningen då. Spaken är borta nu och börjat ta ner styrstång så man kan få bort pedalstället. Men de jävliga är att de sitter specialbult till styrstången. Man drar dem tills de går av å sen sitter de en liten skalle kvar. Men en timme med huggmejsel å skruvmejslar så va båda lösa. Blir vanliga skruv där nu
http://i39.tinypic.com/zwevia.jpg
http://i40.tinypic.com/2en56pf.jpg

Pedalstället från 325an. Ska svetsa dit den extraplåten som sitter på usaversionerna. Fixar mer bilder på detta snart.
http://i41.tinypic.com/29dhe0w.jpg

Nya spakstället
http://i39.tinypic.com/96xoiw.jpg


Sen vart ja på mekonomen å köpte lite olja å lite avgasdelar. Blir lite seriösare med ett byxrör. Å orkar inte göra ett även om ja har allt. Vill köra med bilen tongue
http://i43.tinypic.com/addst4.jpg

Kommer kanske en öppdate inom några dagar. Vädret är ju nästan för fint för att man ska va inne å meka...

Be a good person. Be a Persson
Bmw, kärlek vid första bakvagnskastet

Försöker iaf
1 998 Inlägg
2 juli 2009
Trådstartare
#106
Fyfan va duktig ja vart nu cool8)

Slipade bort svetsarna på förlängningen av pedalstället å flyttade de till de ja ska ha. Svetsade å målade
http://i42.tinypic.com/rt3wr6.jpg
http://i39.tinypic.com/2po8dh4.jpg

Å nu är de på plats å hoppas de ska funka nu. Behöver bara byta en kontakt till farthållare/bromsljus då den ja har är till gamla elsystemet. Bara å löda de...
http://i40.tinypic.com/33ura8g.jpg
Bromsservot på plats
http://i41.tinypic.com/z74ph.jpg

Militären kom å hälsade på yikes
http://i43.tinypic.com/a4ofp3.jpg

Sen skulle lamellen centreras å har inget verktyg för de så tänkte skruva ur ingående axel på 240lådan ja hade hemma. Efter 5 minuters svärande över att de krongla tog ja järnspettet å maserade sprängkåpan å sen kapa ja av axeln. Funka klockrent roll
http://i44.tinypic.com/167kumh.jpg

Sen börja ja med bränsle. Nytt filter å slangar. Har lite kvar men resten sitter i bilen...
Kuddarna är till avgas. Hoppas de ska sitta :roll:
http://i39.tinypic.com/16tk5l.jpg

Sen va de dags för avgas. Flyttade fästet från orginalsystemet till byxröret å mätte upp allt så de blev rätt vinkel osv. Sen svetsade ja fästet och började med rörbitarna som fattades
http://i41.tinypic.com/iyzz1u.jpg
http://i41.tinypic.com/640x1w.jpg
http://i39.tinypic.com/v46m1i.jpg

Nöjd med svetsfogarna för en gångs skull. Dock ville de inte riktigt bränna igenom helt. Glömmer alltid att slipa plåtrent innan.
http://i43.tinypic.com/208bjue.jpg

Målade sen röret å grenröret. V-lådan på som sagt. Å notera ac kompressorns fäste. Blankt å fint. Finns inge bättre än kristallolja att tvätta i
http://i43.tinypic.com/2qld7c6.jpg

Å millimeterpassning på avgassystemet. De gillar vi. Passar nästan exakt i tunneln som finns i karossen.
Hoppas de funkar nu så man inte behöver göra om allt hmm
http://i44.tinypic.com/9h2yi1.jpg

Aja mer kommer imöra skulle ja tro

Be a good person. Be a Persson
Bmw, kärlek vid första bakvagnskastet

Försöker iaf
1 998 Inlägg
8 juli 2009
Trådstartare
#107
Japp va å köpte grejer för ca 1000kr å sen började ja sätta ihop motorn lite smått.
http://i29.tinypic.com/5juyv6.jpg
http://i29.tinypic.com/wlb1g0.jpg

Sen fixa ja bränslefilter å kolkanister på plats
http://i27.tinypic.com/s3ncsk.jpg

Motorn på plats
http://i30.tinypic.com/fxgdg3.jpg
Avgas verkade passa skitbra. Hoppas bara inte dämparen blir för fet.
http://i28.tinypic.com/sqqusw.jpg
Kopplade in all el till motorn å prova om den gick runt. Å såklart gjorde den de. Dock ska ja löda kablarna till backljus och startspärr seriöst
http://i28.tinypic.com/23vnwnp.jpg

Fin lampa. 20kr på auktion. Funkar klockrent å går å börja på alla möjliga vis
http://i32.tinypic.com/6joshe.jpg

Diffen verka ju bli snygg såhär iaf. Ny olja i den. Ska bara leta rätt på en gängtapp å fixa gängorna för de är lite rostiga. Sen blir de montering
http://i26.tinypic.com/aw4az6.jpg

Sen hoppar varvräknaren lite å misstänker att de beror på att batterierna i kretskortet är dåliga. Hade isär å kollade om de gick å flytta över varvräknaren till de huset som satt men va inte samma.
Så ska fixa batterier å löda dit som ja gjorde på 320en
http://i27.tinypic.com/23kxjpl.jpg

Film kommer om ca 20min

Be a good person. Be a Persson
Bmw, kärlek vid första bakvagnskastet

Försöker iaf
1 998 Inlägg
8 juli 2009
Trådstartare
#108
Ingen som har nö å skrive eller? yikes

Be a good person. Be a Persson
Bmw, kärlek vid första bakvagnskastet

221 Inlägg
9 juli 2009
#109
Ser bra ut, kämpa på! Men var är filmen du sa att du skulle lägga upp?

Försöker iaf
1 998 Inlägg
10 juli 2009
Trådstartare
#110
Den kommer. Har bara glömt

Be a good person. Be a Persson
Bmw, kärlek vid första bakvagnskastet

Försöker iaf
1 998 Inlägg
10 juli 2009
Trådstartare
#111
Skiter i filmen. Kommer snart en ny

Happ fått ihop den tillräckligt så att ja kunnat provköra den. Går som satan å spolar tyvärr på 1an å 2an nu när de är blött å lär väl spola ännu mer med smala däck...

Men lite bilder då iaf

Diff påväg upp
http://i25.tinypic.com/30xahog.jpg
Diff uppe
http://i31.tinypic.com/263inux.jpg
Luftade sen koppling å bromsar. Bromsvätskan va förjävlig. Brun
http://i26.tinypic.com/10y30qv.jpg


Sen börja ja med avgas. Ble riktigt bra
http://i26.tinypic.com/1076i61.jpg

Köpte mer rör. Sen verka de ena va ett rostfritt? Ser nästan så ut. Lär ju märkas iaf. Kosta lika möe som ett i svart iaf
http://i25.tinypic.com/166d4kk.jpg

Sen när allt såg bra ut så svetsade ja ihop de å målade sen med värmebeständig färg.
http://i31.tinypic.com/muewkn.jpg

Å klart. Blev bra tycker ja
http://i25.tinypic.com/5aq3jq.jpg
Lågt på lägsta stället 5cm till avgas å 7cm till bärarmsfästet. Blir högre med 16" fälgarna som tur är. Får ha plåtisar just nu för bes så de inte tar i när man svänger fullt...

Be a good person. Be a Persson
Bmw, kärlek vid första bakvagnskastet

347 Inlägg
10 juli 2009
#112
Ser otroligt bra ut. Fantastiskt jobbat! *applåderar*

2 638 Inlägg
10 juli 2009
#113
Läst igenom hela projekttråden, och måste säga att du gjort ett bra jobb. Kul projekt som kommer följas, lycka till fortsättningsvis smile

214 Inlägg
10 juli 2009
#114
Oj, har inte sett den här tråden förän nu! Du verkar ha gjort en hel del. Nice work!

Lastmaskinförare/produktions arbetare
296 Inlägg
11 juli 2009
#115
Läst hela tråden , och tycker att du gör ett kanon jobb . Fortsätt såhär nu smile
och tråden kommer att följas ..

Mvh / Simon

Det blir som det blir!

Försöker iaf
1 998 Inlägg
11 juli 2009
Trådstartare
#116
Dream_ skrev:
Läst hela tråden , och tycker att du gör ett kanon jobb . Fortsätt såhär nu smile
och tråden kommer att följas ..

Mvh / Simon

Tackar så möe. Kommer fortsätta. De kan ja lova. Bara pengar som saknas just nu roll


o_lindh skrev:
Ser otroligt bra ut. Fantastiskt jobbat! *applåderar*

Ojojoj. Applåder. Tackar så mycket wink


Aker_s40 skrev:
Läst igenom hela projekttråden, och måste säga att du gjort ett bra jobb. Kul projekt som kommer följas, lycka till fortsättningsvis smile

Ja visst är de ett trevligt projekt. Å tackar


blixtn skrev:
Oj, har inte sett den här tråden förän nu! Du verkar ha gjort en hel del. Nice work!

Tackar. Jo en del har de blitt å MER lär de bli bara man fått jobb
Garaget är stort å de finns inte tid till å hinna med allt wink

Be a good person. Be a Persson
Bmw, kärlek vid första bakvagnskastet

915 Inlägg
11 juli 2009
#117
Boostrider skrev:
Toppen. står inte 2,5/2,7 som de gör på b25toppen. Här står de 2,7 ETA

Kod:
eta engines (eta = "Power With Economy").

The 2.7 L M20B27 was designed for efficiency (thus the e for the Greek letter eta in 325e). It had an 84 mm (3.3 in) bore and a longer 81 mm (3.2 in) stroke for a total displacement of 2693 cc. The eta engine used the same "200" head casting as the carbureted 2.0 liter and K-jetronic 2.3 as featured in the E21 but only utilizes four camshaft bearings for reduced internal friction. The heads still have seven journals cast into them though and can be drilled to oil a seven bearing cam.

Output was 122 hp (91 kW) at 4250 rpm for all models produced through model year 1987 and 127 hp (95 kW) at 4800 rpm for the final year of production in 1988. Peak torque is 170 ft·lbf (230 N·m) at about 3250 rpm for all years of the eta. BMW built this engine with fuel economy and low-rev drivability as the top priority. In production it was coupled to a 2.93:1 differential for the E28 5 series and E30 3 series models starting model year 1986. The earlier 325e used a 2.79:1 ratio. The tall final drive gearing was required to keep the engine in its best operating range at various road speeds. These features did achieve exceptional efficiency, but at the expense of the sparkling performance typically associated with the marque.

All eta engines used Bosch Motronic engine management systems that were calibrated for maximum fuel economy. The result were very conservative spark advance and fuel delivery curves. In addition, the Motronic had a built-in rev limiter that engaged at about 4750 rpm. While this was hardly sporting, due to the very low overlap and short duration of the cam and the long, narrow intake tubing, the motor would not have made much power over 5,000 rpm anyway. The low redline was an added safety margin to compensate for the four bearing cam and soft valve springs.

In cars produced from September 1987, the eta engine got a substantial refresh from the factory. This included the more recent Bosch Motronic version 1.1/1.3 with adaptive idle control and revised circuitry, the "885" head casting with the larger valves, ports and revised combustion chambers; new pistons to fit the 2.7 L stroke with the 2.5 L head; a special one year only intake manifold with even narrower runners that opened up at the flanges to match the larger ports of the new head; a dual exhaust system; a special eta-tuned 7-bearing cam; and a 5300 rpm rev limit. A new 6000 rpm tachometer was also used.


Sveriges bästa pris på Speedparts?
www.Tuning-import.com

Försöker iaf
1 998 Inlägg
11 juli 2009
Trådstartare
#118
phonic skrev:
Boostrider skrev:
Toppen. står inte 2,5/2,7 som de gör på b25toppen. Här står de 2,7 ETA

Kod:
eta engines (eta = "Power With Economy").

The 2.7 L M20B27 was designed for efficiency (thus the e for the Greek letter eta in 325e). It had an 84 mm (3.3 in) bore and a longer 81 mm (3.2 in) stroke for a total displacement of 2693 cc. The eta engine used the same "200" head casting as the carbureted 2.0 liter and K-jetronic 2.3 as featured in the E21 but only utilizes four camshaft bearings for reduced internal friction. The heads still have seven journals cast into them though and can be drilled to oil a seven bearing cam.

Output was 122 hp (91 kW) at 4250 rpm for all models produced through model year 1987 and 127 hp (95 kW) at 4800 rpm for the final year of production in 1988. Peak torque is 170 ft·lbf (230 N·m) at about 3250 rpm for all years of the eta. BMW built this engine with fuel economy and low-rev drivability as the top priority. In production it was coupled to a 2.93:1 differential for the E28 5 series and E30 3 series models starting model year 1986. The earlier 325e used a 2.79:1 ratio. The tall final drive gearing was required to keep the engine in its best operating range at various road speeds. These features did achieve exceptional efficiency, but at the expense of the sparkling performance typically associated with the marque.

All eta engines used Bosch Motronic engine management systems that were calibrated for maximum fuel economy. The result were very conservative spark advance and fuel delivery curves. In addition, the Motronic had a built-in rev limiter that engaged at about 4750 rpm. While this was hardly sporting, due to the very low overlap and short duration of the cam and the long, narrow intake tubing, the motor would not have made much power over 5,000 rpm anyway. The low redline was an added safety margin to compensate for the four bearing cam and soft valve springs.

In cars produced from September 1987, the eta engine got a substantial refresh from the factory. This included the more recent Bosch Motronic version 1.1/1.3 with adaptive idle control and revised circuitry, the "885" head casting with the larger valves, ports and revised combustion chambers; new pistons to fit the 2.7 L stroke with the 2.5 L head; a special one year only intake manifold with even narrower runners that opened up at the flanges to match the larger ports of the new head; a dual exhaust system; a special eta-tuned 7-bearing cam; and a 5300 rpm rev limit. A new 6000 rpm tachometer was also used.


Tackar för infon men har redan läst detta wink

Be a good person. Be a Persson
Bmw, kärlek vid första bakvagnskastet

Försöker iaf
1 998 Inlägg
15 juli 2009
Trådstartare
#119
Har slappat å gjort de fint i garaget istället för å greja med den. Men vart ute å kört med den igen.

Har problem med att tempmätaren går upp högt men enligt en ir-tempmätare skulle motorn inte va varmare än 91grader. Men ska montera en tempmätare å så får vi se hur tempen är.

De fina hyllställen
http://i29.tinypic.com/huedya.jpg
Fikahörnan. Ska försöka få dit ett litet kylskåp så man kan ha lite mat där så man slipper köpe eller ha mä sig
http://i25.tinypic.com/mrg2dj.jpg
Arbetsbänken å verktygstavlan. Pelarborren å bänkslipen ska få ett eget bord ca 1,5 meter från arbetsbänken. Sen blir de en whiteboardtavla brevid verktygstavlan så man kan skriva vad som behövs köpas eller skriva upp vad som ska göras.
http://i30.tinypic.com/21e2gcm.jpg

Motorrummet. Såg förjävligt ut med de gråa aluminiumet så lackade mattsvart å sen har ja slipat klart allt så strecken och bmwloggan ä i slipad alu. Sen monterade ja staget. Blev fint. Ska testa de snart
http://i29.tinypic.com/e0ssop.jpg
http://i25.tinypic.com/dztl54.jpg

Så jävla snygg med plåtisar fram. Å 3cm lägre blir den med de fälgarna. För lågt...
http://i27.tinypic.com/a5coef.jpg

Inredningen då. Har lite kvar å göra. Ska fixa en knapp till absen så man kan välja om den ska va på eller inte. Sen ska alla paneler dit å sen mittkonsoll å sånt.
http://i29.tinypic.com/rc50di.jpg

Har ev en m-tech I ratt å knopp på g.
Aja allt för ida. Kommer nog mer bilder snart. Ev film

Be a good person. Be a Persson
Bmw, kärlek vid första bakvagnskastet

dARKiE
5 031 Inlägg
15 juli 2009
#120
blir så grymt snyggt så det är inte sant big_smile

MITT BMW 328i E36 PROJEKT Just nu, SÅLD..
MITT BMW 525i E39 PROJEKT Just nu, väntan på M5-optiken... Fälgarna monterade

Senaste foruminläggen

Nyaste forumtrådarna

Sök