jonash skrev:
Del1. Grejen med en portad låda - vare sig det är en vanlig basreflex eller en bandpass - är att de är avstämda till en viss frekvens, och därmed ges en viss frekvensgång. Denna frekvensgång är generell, dvs anpassad till nån "standard" bil. MEN, hela grejen med bilbaslådor är ju att använda kupe förstärknignen av låga frekvenser - det är därför som bilbaslådor stäms av högre och lådorna är mindre än för hemmabruk. Vilket säkert att aredan vet. Men det är just detta som är viktigt.
För, olika bilar (eller kupe storlekar) ger olika mycket förstärkning. Så, att köpa en fabriksbygd låda kommer ALDRIG bli lika bra som att bygga den själv.
Dessutom, i detta fallet så om det är en BMW som är rejält tät mellan skuff och kupe, så är det inte det bästa alternativet att ha en basreflex, utan på något sätt skall ljudet in i kupen helst. Detta kan man lösa på lite olika sätt:
Enkel Bandpass med röret upp genom hatthyllan är ett exempel. Ett annat som vi gjort i en del BMW är att sätta elementen rakt under originalhålen som finns i hatthyllan (5serie bla). Det funkar också, fast med sluten låda. Eller en sluten låda spelandes genom en skidlucka.
Det SÄMSTA alternativet för en BMW brukar vara basreflex...
Ang. hur man bedömmer vilket frekvenssvar som man vill ha är baserat på erfarenheter rent och skärt. I vissa bilar passar en Qtc 0,7 med F3 på 45, I andra passar Qtc 0.9 och F3 på 45.
Generellt sett är dock en sak säker, man får mer förstärkning i smu bilar, såsom Golf, Audi A3, Seat Leon etc. Dessa är det ALLTID ett rackarns lätt uppdrag att fixa bra tryck i. Och dessa kräver mindre lådor, med något högre avstämning. Ju större bil, ju större låda och lägre avstämning krävs. Detta eftersom förstärkningen av frekvenserna under säg 60Hz är mindre.