3359
Sök

vilken av basarna ??

329 Inlägg
1 april 2006
Okej,     jag tänkte ju mig bara en enkel l5a i en   så liten låda som möjligt med ett bra steg på, vad tror du om de?  får man någe rygg problem=)

El- och Instrumenttekniker
2 933 Inlägg
1 april 2006
låter fint de.. :smile  du kan ju kolla in "civic" på garaget, han hade en enkel L5a 12"  med ett d1000 steg på.. när vi åkte runt min flickvänns skola så blev folk sura på oss.. tongue 

och nej, tror inte de e ryggen du får problem med!! hörseln är värre..! :S

240n Goes Inzane!!?PROJEKTTRÅDEN
Volvo V70n 2,4t + BSR STEG 1 = VÄNSTERTRAFIK

329 Inlägg
1 april 2006
hehe okej, jo är som sagt grymt sugen på en sådan ,  instalerade så sent som i natt polarn nya lådan så nu är han värst =/ men inet så länge till tack för hjälpen!

gärna fler tips på bra steg..

2 933 Inlägg
1 april 2006
ja de e ett fruktansvärt bra tryck i dem så jag förstår att du e sugen.! big_smile

Men smartast av dig är att skita i en sådan bas och köpa en lite aktiv (tummare på brl lr nåt..  då slipper du hörselproblemen som kommer efteråt.. jag ångrar mig lite att jag inte tänkte efter rejält först.. men men, gjort är gjort.. har hörsel proppar i bilen nuförtiden.. tongue 

rockford tror jag har ett rejät steg, sen har ju dls några.. D1000, D1200 t.ex.  smile

329 Inlägg
1 april 2006
okej,   njae alltso jag har baslåda etc etc nu , men  de är allas favorit märke på 3 bokstäer, och nu  vill jag ha mer tryck...   och har som sagt fasnat för  kicker basarna ... hörseln är redan pajj...

2 933 Inlägg
1 april 2006
okey.. då e de bara att kräma på med kickers 2500 steg då.! tongue det går loss på 11 papp eller så.. hehe.. eller hifonics största för 63 tusen tror ja... (rekomenderad säkringsstorlek på 1100 ampere)

329 Inlägg
1 april 2006
hahaha  ja ja, nej men måste hålla ner priset på de så mycket jag kan. men vill ju för den delen inte kunna trycka på basen så mkt de går..  vill ha ett förbannat tryck av bara en 12a för en rimlig peng helt enkelt!

2 933 Inlägg
1 april 2006
okey, då har jag bara ett förslag, kicker L5 och audison Lrx 1.400..  BOB ("billigt" och bra)

329 Inlägg
1 april 2006
Tack för de,   jag litar på att du har så pass mycket hörsel kvar så du har rätt ^^

2 933 Inlägg
1 april 2006
va så lite så.. smile  ja då.. lite hör jag allt.. ;-)  är du osäker så fråga "Traktorn" här på garaget va han har för åsikt.. han har sånt ljud i sin bil... smile kan säga så att jag hör hans baklucka vibrera när jag sitter i min bil med volym 25.. smile

329 Inlägg
1 april 2006
OKej, ska ta en titt på hans!  jo jevlar  låda ut ska de ju göra, och minst lika mkt in;)

2 933 Inlägg
1 april 2006
hehe, ja de roliga e ju om folk utanför hör "musiken".. smile  åkte runt och skrämde folk på stan "civic" s ljud, körde runt med paus på musiken och slog på precis bakom.. blev många roliga miner.. big_smile

329 Inlägg
1 april 2006
hehehhe  jo kan tänka mig de, ingen av er som billigt hade tänkt sälja era basar då smile?
alltso dem ni inte har spelat sönder big_smile

21 761 Inlägg
1 april 2006
jonash skrev:
Del1. Grejen med en portad låda - vare sig det är en vanlig basreflex eller en bandpass - är att de är avstämda till en viss frekvens, och därmed ges en viss frekvensgång. Denna frekvensgång är generell, dvs anpassad till nån "standard" bil. MEN, hela grejen med bilbaslådor är ju att använda kupe förstärknignen av låga frekvenser - det är därför som bilbaslådor stäms av högre och lådorna är mindre än för hemmabruk. Vilket säkert att aredan vet. Men det är just detta som är viktigt.

För, olika bilar (eller kupe storlekar) ger olika mycket förstärkning. Så, att köpa en fabriksbygd låda kommer ALDRIG bli lika bra som att bygga den själv.

Dessutom, i detta fallet så om det är en BMW som är rejält tät mellan skuff och kupe, så är det inte det bästa alternativet att ha en basreflex, utan på något sätt skall ljudet in i kupen helst. Detta kan man lösa på lite olika sätt:

Enkel Bandpass med röret upp genom hatthyllan är ett exempel. Ett annat som vi gjort i en del BMW är att sätta elementen rakt under originalhålen som finns i hatthyllan (5serie bla). Det funkar också, fast med sluten låda.  Eller en sluten låda spelandes genom en skidlucka.

Det SÄMSTA alternativet för en BMW brukar vara basreflex...

Ang. hur man bedömmer vilket frekvenssvar som man vill ha är baserat på erfarenheter rent och skärt. I vissa bilar passar en Qtc 0,7 med F3 på 45, I andra passar Qtc 0.9 och F3 på 45.

Generellt sett är dock en sak säker, man får mer förstärkning i smu bilar, såsom Golf, Audi A3, Seat Leon etc. Dessa är det ALLTID ett rackarns lätt uppdrag att fixa bra tryck i. Och dessa kräver mindre lådor, med något högre avstämning. Ju större bil, ju större låda och lägre avstämning krävs. Detta eftersom förstärkningen av frekvenserna under säg 60Hz är mindre.

Okej, tack för info jonash.

2 933 Inlägg
1 april 2006
hehe, du skulle vart lite tidigare..! "civic" sålde sina basar för några veckor sen.. han ska satsa på solo x 10" nu tror jag.. tongue  då jävlar.. wink  han hade tänkt köpa en innan vi tar studenten och sedan sälja när festandet är över för oss.. tongue

329 Inlägg
1 april 2006
Okej, jo de är ju de.. sitter nog i samma sits som er då skulle jag tro..

förutom att mitt ljud nog inte poppar fullt så bra som erat..

2 933 Inlägg
1 april 2006
okey, snart studenten för dig me.? big_smile 
hehe, poppar inte så jätte bra i min.. hörs bra inne i bilen.. men det ska till rejäla bastoner om det ska låta utanför.. tongue

329 Inlägg
1 april 2006
Okej,  jo precis     inte många lektioner kvar nu alltso smile

ne, men vor einte helt fel med  bra popp i bilen heller iofs:D

2 933 Inlägg
1 april 2006
hehe, okey.. skönt.. har inga lektioner kvar jag.. wink  har praktik resten av "året" vi.. smile  bara lite hemarbete att göra.. tongue

nej de e inte fel de.. smile

329 Inlägg
1 april 2006
Tungt, men de är mycket möjligt att jag kontaktar dig vid senare tillfälle  om/när jag införskaffar dessa prylar.. inte för jag är noob men alltid skönt med lite handledning alltso!

Sök