Men om du då SÄNKER fjäderförspänningen så kommer ju kolven röra sig fortare eller hur, dvs "hårdare" dämpning enligt din teori? Ökad förspänning ger långsammare rörelse eller ingen rörelse alls,dvs sämre dämpning (iaf vid kompressionstakten). Men visst kan jag hålla med om att förspänningen kan ge en upplevelse av ändrad dämpning. Skall man ändra dämpningen får man skaffa riktiga dämpare med reservoar.
Med ökad förspänning blir bilen bara stötigare, dämpningen är och förblir den samma.
För att avsluta mitt deltagande i diskussionen: Man måste se dämpare o fjädrar som en enhet, där båda är anpassade efter varandra.
Senast redigerat av dawwe (28 oktober 2011)
Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure