3741
Sök

Coilovers från Tillbilen - Varning fel beskrivning

...has left the building...
4 474 Inlägg
28 oktober 2011
Nej dämpningen ändras INTE. Det du tänker på är att bilen FJÄDRAR mindre, det är inte samma sak som "hårdare" dämpning.

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

582 Inlägg
28 oktober 2011
Ok, men mina coilovers på Quaden reagerar på det viset, eftersom vätskan kan bara röra sig "så" fort men spänner man fjädern kommer man förbi gränsen för hur fort vätskan kan röra sig och dämparen blir hårdare/trögare i rörelsen. Men jag kan ju ha fel...

Från en helt annan del av Köping...
"Håll bilen fräsch, slipp wunderbaum...!"
Lindqvist Bil AB Ford Köping

...has left the building...
4 474 Inlägg
28 oktober 2011
Men om du då SÄNKER fjäderförspänningen så kommer ju kolven röra sig fortare eller hur, dvs "hårdare" dämpning enligt din teori? Ökad förspänning ger långsammare rörelse eller ingen rörelse alls,dvs sämre dämpning (iaf vid kompressionstakten). Men visst kan jag hålla med om att förspänningen kan ge en upplevelse av ändrad dämpning. Skall man ändra dämpningen får man skaffa riktiga dämpare med reservoar.
Med ökad förspänning blir bilen bara stötigare, dämpningen är och förblir den samma.

För att avsluta mitt deltagande i diskussionen: Man måste se dämpare o fjädrar som en enhet, där båda är anpassade efter varandra.
Senast redigerat av dawwe (28 oktober 2011)

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

582 Inlägg
28 oktober 2011
Nej om du sänker förspänningen kommer dämparen att gå långsammare men ha längre väg att resa, eller hur? Ökad förspännig ger snabbare/hårdare dämparrörelse. Jag har reservoar på coilsen på Quaden. Men jag orkar inte med sånt här...

Från en helt annan del av Köping...
"Håll bilen fräsch, slipp wunderbaum...!"
Lindqvist Bil AB Ford Köping

Sök