3307
Sök

Tips ang köp av plat tv 42".

3 182 Inlägg
14 april 2009
Trådstartare
Nu känns det som att priserna för en plat tv är rimliga så nu hade jag tänkt byta ut min monster klump 32a,
men jag kan inte ett piss om detta och vill gärna ha tips om vad man ska leta efter för märke o så vidare, jag tycker att en 42" känns lagom, man vill gö gärna ha en så billigt som möjlig.

blacken
14 april 2009
En panasonic Plasma, Viera serien .. Förmodligen den bästa tv:n för närvarande..

DFFL
9 020 Inlägg
14 april 2009
Som så ofta tidigare vid elektronikfrågor så vill jag tipsa om Minhembio.com.
Ett jättebra forum med måååånga kunniga inom området.
Finns även representanter för t.ex. Mediamarkt där.

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.

3 182 Inlägg
14 april 2009
Trådstartare
vilket är bäst LCD eller plasma.

DFFL
9 020 Inlägg
14 april 2009
pukan2 skrev:

Beror helt på användningsområden.

http://www.minhembio.com/forum/index.php?showforum=40
Senast redigerat av FireTraXX (14 april 2009)

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.

Saaboholic
3 129 Inlägg
14 april 2009
pukan2 skrev:

Jag hade aldrig köpt plasma, hade satsat på LCD istället.
Senast redigerat av hedley (14 april 2009)

"Liberty of thought is the life of the soul"

blacken
14 april 2009
pukan2 skrev:

Plasman har bäst bild och snabbaste responstiden. LCD är inte lika känslig för inbränningar i bilden..

DFFL
9 020 Inlägg
14 april 2009
blacken skrev:
pukan2 skrev:

Plasman har bäst bild och snabbaste responstiden. LCD är inte lika känslig för inbränningar i bilden..

Samt att han ville ha en så billigt som möjligt och 42" och uppåt så är LCD betydligt dyrare än Plasma.

Russel Crowe, Gladiator.

109 Inlägg
14 april 2009
LCD har man ju hört e bäst. Har själv en 42"LCD Toshiba.
Plasma har ja hört att tex Kanal Logan kan brännas fast uppe i hörnet om man har samma kanal på för länge eller liknande. . Så att när man har tv´n avstängd så finns de tendens till att man fortfarande kan se lite av logan uppe i hörnet. . :S

DFFL
9 020 Inlägg
14 april 2009
bruhn skrev:
Plasma har ja hört att tex Kanal Logan kan brännas fast uppe i hörnet om man har samma kanal på för länge eller liknande. . Så att när man har tv´n avstängd så finns de tendens till att man fortfarande kan se lite av logan uppe i hörnet. . :S

Inbränningar är inte ett problem längre.
I början så var det till viss del.
Kanal Logan, aldrig hört talas om, Kanalloggan däremot...

Russel Crowe, Gladiator.

www.bimmerpower.org
3 995 Inlägg
14 april 2009
Jag har köpt mig en Philips 42 LCD med full HD, inbyggd digitalbox, original ambilight och är mycket nöjd med.
Effekten av större bild är jag inte så mycket imponerad med däremot ambilight bakom som ändrar färgen efter bilden ljus ger en avkopplande känsla för ögonen.
Det är klart att man kan monterar en mjuk neonljus bakom men man får alltid samma ljus styrka och samma färg.
I förre tiden, när man köpte en tv, det fanns ofta en liten lampa bakom som man kunde tända just för att får en mjukare bild för ögonen, det var ofta på svart-vit tv och det försvann med tiden.
Idag kalla man detta ambilight, det är modernare men principen är likadant.
Senast redigerat av alain (14 april 2009)

varje beröring av bromspedalen är första tecken av rädsla!!!
För BMW entusiaster www.bimmerpower.org

VW-nörd?
4 332 Inlägg
14 april 2009
Är pengar problemet så hade jag köpt Panasonics 42" PX80 t.ex.
Behöver man inte full-hd så är det en väldigt bra tv du får för 7000 spänn.
http://prisjakt.nu/produkt.php?p=279067

blacken
14 april 2009
bruhn skrev:

Det är "lite" myter om Plasmerna med inbränningar, men vi kör med en plasma och har ännu inte varit med några större "problem" av den karaktären ännu. Trots att vi kör både datan och spel på den, långa stunder. Och det finns "tvättskivor" att tillgå ifall det skulle hända. Fenomet som sådant fanns även på äldre tv apparater med bildrör..

Webmaster/trummis på heltid
1 874 Inlägg
14 april 2009
Vad är maxpriset, om man säger så då? Har ett gäng förslag, nämligen. Jag har själv missbrukat det där med att byta TV ofta, nämligen. wink

Fisketokig
2 997 Inlägg
14 april 2009
Ska du använda den tillsammans med dator/htpc eller nöta väldigt mycket tv-spel så kolla på LCD. Vanligt TV-tittande så är det plasma alla dagar i veckan.

Tycker de är vassare, helt enkelt bättre och behagligare bild.

Det med inbränningar är det bara ignorera. Visst, om du knappar upp text-tv och åker 2 veckor på semester så bör du överväga en ny TV sedan.

Men kanalloggan är aldrig där hela tiden. Vid reklam eller annat så plockas den bort i bild.
Oavsett om du nöter på samma kanal en hel dag så behöver du inte oroa dig att det fortfarande står "Disney Channel" i hörnet när du tar hem polarna för en öl i tv-soffan wink

En Panasonic äger jag idag och skulle tveklöst skaffa någon av deras nyaste skärmar om det skulle behövas ny TV.

Hade en Samsung LCD 40" men inget imponerande så den fick mor och far överta. Har en Philips LCD i sovrummet och den kommer åka ut mot en plasma till vintern.

Valde då LCD enbart för att jag hade datorn kopplad till den, vilket jag inte har längre. Nu är det bara vanligt tv-tittande som gäller och nostalgi med Nintendo 8bitars som avkoppling efter     .

Saab 9-3 Aero SS --- Honda CBR600RR
Can Am 800XXC Vägreg --- Can Am 450X Vägreg

249 Inlägg
14 april 2009
FireTraXX skrev:
bruhn skrev:

Inbränningar är inte ett problem längre.
I början så var det till viss del.
Kanal Logan, aldrig hört talas om, Kanalloggan däremot...

Hahaha.. kanal logan.

Inbränningar är nog inget att vara orolig för, jag har en 2 år gammal 42" plasma (viera) och jag har aldrig haft problem med inbränningar.. och då har jag ibland glömt tvn på med någon ps3-meny i 2-3 timmar. Bara byta kanal så rensas bilden, finns även möjlighet att "tvätta"..

-utan 940
1 728 Inlägg
14 april 2009
Jag har en Sharp LC42XD1E LCD-TV och jag är inte nöjd med den. När det t ex. är ett ljust ansikte mot en mörk bakgrund och ansiktet rör sig litegrann i sidled ser det ut som att den inte uppdaterar ansiktet i mitten utan det står helt still. Jag vet inte om detta är vanligt på alla LCD eller om det är just den modellserien, det är iaf likadant med mina föräldrars 46:a av samma serie.

32 Inlägg
14 april 2009
har haft plasma 42 LG   vill aldrig ha det mer   text remsan brännde in  alltid så efter en stund hade man grått streck där    lämna in den flera gånger dom hittade inget fel     till det som blev bra e att tjejen jag bodde med då tog den när vi separera  så nu har hon ett helvete med den   medans jag e hur nöjd med min LCD 40 samsung      vet fler som har haft problem med plasma  men orkar inte skriva mer nu    lycka till

3 182 Inlägg
14 april 2009
Trådstartare
skiter i att skaffa platt tv nu det blir för dyrt ändå. om jag behåller audin så måste det ut massa pengar på den.

Webmaster/trummis på heltid
1 874 Inlägg
14 april 2009
andy- skrev:
har haft plasma 42 LG   vill aldrig ha det mer   text remsan brännde in  alltid så efter en stund hade man grått streck där    lämna in den flera gånger dom hittade inget fel     till det som blev bra e att tjejen jag bodde med då tog den när vi separera  så nu har hon ett helvete med den   medans jag e hur nöjd med min LCD 40 samsung      vet fler som har haft problem med plasma  men orkar inte skriva mer nu    lycka till

Så blir det om man har hårt inställd bild på Plasma, inget unikt för din TV. Det går att köra white clean, så är det problemet löst...

Sök