3636
Sök

740 turbo, går det byta till 16v topp?

300 Inlägg
4 maj 2009
#21
sätta dit en 16v topp på en 8v botten låter enkelt å billigt men tro mig, innan bilen är startad så har du lätt bränt 40-50K beroende på hur mycket du gjort sj.. sen kan man säga så att om du nu har 200hk i din bil med chip å skit å sen sätter i en 16v topp så får du börja om på 0 igen för bottendelen ger inga hästar de är toppen å div utrustning som gör.. men ska du ha uppåt 500hk som ska vara hållbart så får du pröjsa smile enklare å billigare med 8v...

lycka till


467 Inlägg
4 maj 2009
Trådstartare
#22
142R skrev:
sätta dit en 16v topp på en 8v botten låter enkelt å billigt men tro mig, innan bilen är startad så har du lätt bränt 40-50K beroende på hur mycket du gjort sj.. sen kan man säga så att om du nu har 200hk i din bil med chip å skit å sen sätter i en 16v topp så får du börja om på 0 igen för bottendelen ger inga hästar de är toppen å div utrustning som gör.. men ska du ha uppåt 500hk som ska vara hållbart så får du pröjsa smile enklare å billigare med 8v...

lycka till

oki så det blir alltså ganska dyrt en då. även om man gör mycket själv eller ?

300 Inlägg
4 maj 2009
#23
Daniel_89_Boy skrev:
142R skrev:
sätta dit en 16v topp på en 8v botten låter enkelt å billigt men tro mig, innan bilen är startad så har du lätt bränt 40-50K beroende på hur mycket du gjort sj.. sen kan man säga så att om du nu har 200hk i din bil med chip å skit å sen sätter i en 16v topp så får du börja om på 0 igen för bottendelen ger inga hästar de är toppen å div utrustning som gör.. men ska du ha uppåt 500hk som ska vara hållbart så får du pröjsa smile enklare å billigare med 8v...

lycka till

oki så det blir alltså ganska dyrt en då. även om man gör mycket själv eller ?

på min 16v så har jag gjort allt sj å nästan fått saker gratis men jag är lätt uppe i 30/40K redan


467 Inlägg
4 maj 2009
Trådstartare
#24
142R skrev:
Daniel_89_Boy skrev:
142R skrev:
sätta dit en 16v topp på en 8v botten låter enkelt å billigt men tro mig, innan bilen är startad så har du lätt bränt 40-50K beroende på hur mycket du gjort sj.. sen kan man säga så att om du nu har 200hk i din bil med chip å skit å sen sätter i en 16v topp så får du börja om på 0 igen för bottendelen ger inga hästar de är toppen å div utrustning som gör.. men ska du ha uppåt 500hk som ska vara hållbart så får du pröjsa smile enklare å billigare med 8v...

lycka till

oki så det blir alltså ganska dyrt en då. även om man gör mycket själv eller ?

på min 16v så har jag gjort allt sj å nästan fått saker gratis men jag är lätt uppe i 30/40K redan

då menar du 30000-40000 tusen eller menar du 3000-4000. oki du har en 740 B230et eller ?

300 Inlägg
4 maj 2009
#25
jag menar 30000-40000:- å jag kör på ett B230FD Block, blocket spelar inte någon roll..

föresten mina kolvar är frästa ventilutag på för om man svarvar hela kolven så får du så lite gods från toppen till överstakolvringen, å dubbla packningar litar jag inte ett skit på..


467 Inlägg
4 maj 2009
Trådstartare
#26
142R skrev:
jag menar 30000-40000:- å jag kör på ett B230FD Block, blocket spelar inte någon roll..

föresten mina kolvar är frästa ventilutag på för om man svarvar hela kolven så får du så lite gods från toppen till överstakolvringen, å dubbla packningar litar jag inte ett skit på..

oki nu vet jag i alla fal vad kag ska sattsa på för bygge i framtiden. o det blir nog en vet inte vad för bil en men en back hjuls driven om vi tar 740 så ska det vara en 740 tic 16v kompressor smile det kommer bli en fin bil det big_smile

467 Inlägg
13 maj 2009
Trådstartare
#27
Feresten vilka 16v toppar passar min motor B230ET då? o från vilka motorer passar dom? jag tänkte på det där med svarva kolvarn går det inte att ta dom kolvarna ifrån den motorn med 16v men det kan bluir mycket mer jobb då?

If your not out of control, your not in control
686 Inlägg
13 maj 2009
#28
Du ska ha en topp från en b234f motor.
Det lättaste med kolvarna är att ha någon till att svarva ner dem och sedan fråsa ventiluttag i dem så att ventilerna inte slår i kolvarna.

/Påsen

PÅSEN RACING

467 Inlägg
13 maj 2009
Trådstartare
#29
påsen skrev:
Du ska ha en topp från en b234f motor.
Det lättaste med kolvarna är att ha någon till att svarva ner dem och sedan fråsa ventiluttag i dem så att ventilerna inte slår i kolvarna.

/Påsen

oki då vet jag det men tack så mycket

105 Inlägg
13 maj 2009
#30
Läs på ordentligt om detta innan du gör något! finns gott om trådar och tips på detta ämne:) Skriver inte detta för elakhets skull utan det verkar som du inte vet vad du ger dig in på. läs gärna samma grejer om och om igen tills du kan dom sedan en gång till. det är inga jättelätta grejer för den som inte gjort det förut men någon gång måste ju vara den första;)

Mvh Jocke

467 Inlägg
14 maj 2009
Trådstartare
#31
TurboThell skrev:
Läs på ordentligt om detta innan du gör något! finns gott om trådar och tips på detta ämne:) Skriver inte detta för elakhets skull utan det verkar som du inte vet vad du ger dig in på. läs gärna samma grejer om och om igen tills du kan dom sedan en gång till. det är inga jättelätta grejer för den som inte gjort det förut men någon gång måste ju vara den första;)

Mvh Jocke

oki men om jag är osäker så är det ju bara att gå in här o läsa. jag har inte hålt på så mycket med bilar nej jag har bara hålt på med mopeder typ. men nu har jag börgat plocka ner en B21A som jag ska renuvera så då får jag ju se lite hur det ser ut på ett ungefer i alla fal. sen får jag väl kolla lite mer om det är not jag inte fattat på min motor sen

If your not out of control, your not in control
686 Inlägg
14 maj 2009
#32
Om du inte har hållt på med bilar innan så rekommenderar jag dig att trimma en 8v volvo turbo motor istället för att bygga 16v.
16v är svårare och mycket dyrare att trimma/bygga än 8v turbo motorer

/Påsen

PÅSEN RACING

467 Inlägg
14 maj 2009
Trådstartare
#33
påsen skrev:
Om du inte har hållt på med bilar innan så rekommenderar jag dig att trimma en 8v volvo turbo motor istället för att bygga 16v.
16v är svårare och mycket dyrare att trimma/bygga än 8v turbo motorer

/Påsen

men jag ska inte trimma så mycket vill bara ha 740 tic 16v kompressor XD

Ett riktigt sprut de enda rätta
2 252 Inlägg
14 maj 2009
#34
Daniel_89_Boy skrev:
påsen skrev:
Om du inte har hållt på med bilar innan så rekommenderar jag dig att trimma en 8v volvo turbo motor istället för att bygga 16v.
16v är svårare och mycket dyrare att trimma/bygga än 8v turbo motorer

/Påsen

men jag ska inte trimma så mycket vill bara ha 740 tic 16v kompressor XD

inte trimma så mkt, och du ska ändå ha turbointercooler 16 kompressor? XD

You don't get another chance, Life ain't a nintendo -

467 Inlägg
14 maj 2009
Trådstartare
#35
The_Mechanic skrev:
Daniel_89_Boy skrev:
påsen skrev:
Om du inte har hållt på med bilar innan så rekommenderar jag dig att trimma en 8v volvo turbo motor istället för att bygga 16v.
16v är svårare och mycket dyrare att trimma/bygga än 8v turbo motorer

/Påsen

men jag ska inte trimma så mycket vill bara ha 740 tic 16v kompressor XD

inte trimma så mkt, och du ska ändå ha turbointercooler 16 kompressor? XD

ja men det är vel inte så mycket det enda jag behöver seta dit är ju 16v o sen en kompressor för en 740,760 tic har jag ju redan

260 Inlägg
14 maj 2009
#36
Du kan ju börja med och kolla vad en kompressor kostar ;P
och så måste du bygga ett fäste till den med + att dom ska funka ihop.
Vet att det finns en intervju men en som gjort turbo + kompressor och förklarar hur det fungerar..
Senast redigerat av Muschke (14 maj 2009)

467 Inlägg
14 maj 2009
Trådstartare
#37
Muschke skrev:
Du kan ju börja med och kolla vad en kompressor kostar ;P
och så måste du bygga ett fäste till den med + att dom ska funka ihop.
Vet att det finns en intervju men en som gjort turbo + kompressor och förklarar hur det fungerar..

jag har kollat lite på det där. jag har kollat på den där opel mantan men B230 motor som har turbo o kompressor hitade en son kompressor begagnad för 4000:- så det ska nog gå med tiden när man har fåt jobb tongue

If your not out of control, your not in control
686 Inlägg
14 maj 2009
#38
Tänk på att du måste bygga avlastningsventiler och grejer som samarbetar med varandra osv.
Tror inte detta är något som "vem som helst" klarar av.
Krävs att man kan en hel del om hur motorer och trimning funkar.

/Påsen

PÅSEN RACING

467 Inlägg
15 maj 2009
Trådstartare
#39
påsen skrev:
Tänk på att du måste bygga avlastningsventiler och grejer som samarbetar med varandra osv.
Tror inte detta är något som "vem som helst" klarar av.
Krävs att man kan en hel del om hur motorer och trimning funkar.

/Påsen

jag får vel ta hjälp av not företag som kan hjälpa mig o kanske sponsra mig lite grana big_smile

467 Inlägg
26 juli 2009
Trådstartare
#40
NU är jag tillbacka. jag tänkte lite på det där med kolvarna från 16v som jag frågade om. för jag har rensat ur hela min bil från inredning o merkt att karossen är väldigt rostog så jag kommer att köpa en mycket betre caros med väldigt lite rost en 740 GLT 16v o sen ska jag plocka ner hela B230ET motorn o byta lager o allt då tänkte jag kan jag inte licka gärna ta kolvarna från 16v motron eller klarar dom inta av trycket. jag byter kolv ringar med då nöär jag byter alla lager pakningar o pack boxar. för min B230ET har ju trots allt gåt 31000 nonting. tack för svar


Sök