3196
Sök

Någon som torskat på svensk bilprovnings krav på ljudnivå???

promo
4 maj 2009
Trådstartare
Har hört att svensk bilprovning infört vissa krav för hur mycket en bil får låta, är det någon här som åkt dit på denna punkt  ännu??? Fan blir ena orolig för när det blir dax för besiktning då jag har sportavgassystem, är inget extremljud direkt då jag har alla dämpare på systemet men får det bara skilja 5% jämfört med orginal så är det heller inte mycket att spela på så att säga, usch otroligt töntig regel må jag säga sad

Random Hero
4 047 Inlägg
4 maj 2009
japp me oldsen, fick åka o skaffa bullerintyg komma tillbaka o le åt besiktningsgubben

Dog food lid. Backwards

438 Inlägg
4 maj 2009
vafan är detta för nytt påhitt? hur mycket får det låta då?

1 585 Inlägg
4 maj 2009
Gäller det inte bara bilar som är helbilsgodkännda? Eller har jag kanske fel?tongue

16 197 Inlägg
4 maj 2009
Jolle87 skrev:
Gäller det inte bara bilar som är helbilsgodkännda? Eller har jag kanske fel?tongue

nope de gäller alla.

"Testar man inte så får man aldrig veta"

77 Inlägg
4 maj 2009
besiktade golfen förra tisdagen, och den gick inte igenom, pga för "hög bullernivå" eller nått, men orkade som inte fråga varför då jag vet att han hade kunnat rabbla upp en hel jävla lista med saker som inte var godkända tongue

3 650 Inlägg
4 maj 2009
gäller alla, har fan vart så i bra många år..har du raggarsystem som låter för mkt så blir det 2.a

998 Inlägg
4 maj 2009
Ljudnivå DB,vid körning:  72      Ljudnivå DB,stillastående:  82

Så står det på transportstyrelsen.se  sökte på en bil som din, fast jag tror att det är samma på alla bilar.

it looks like the one that once did the wanting suddenly wants to be wanted by a different wanting that has a want of wanting that has never been wanted for the sake of wanteness.

Den är inte stor, men den är söt.
820 Inlägg
4 maj 2009
plocka av era raggar system innan bes då, så kan ni kör ett år till.

Audi s2/RS2 coupé projektet: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125574
Stolt kund hos Ljudgaragen & B2-Audio!
http://www.ljudgaragen.se/
www.B2-audio.com

Fattig student
1 282 Inlägg
4 maj 2009
Åkte på det för några år sedan så nytt vet jag inte.. Dom hade en bullergräns på 85 db tidigare...

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=198980 <--- Min projekt tråd
Bara för att jag inte är paranoid längre så betyder inte det att dom inte är ute efter mig.
Ur en lögnares mun kommer inga sanningar..

promo
5 maj 2009
Trådstartare
Nä helt nytt är det nog ej men vad jag fattar det som skall det bli än hårdare krav (om det redan trätt i kraft eller är något som skall inträda inom en snar framtid vet jag ej). Men om jag ej fått det helt om bakfoten så har man en marginal på max +5% vad bilen har som orginal dB så att säga. Ingen som hört något om detta???

Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
5 maj 2009
promo skrev:
Nä helt nytt är det nog ej men vad jag fattar det som skall det bli än hårdare krav (om det redan trätt i kraft eller är något som skall inträda inom en snar framtid vet jag ej). Men om jag ej fått det helt om bakfoten så har man en marginal på max +5% vad bilen har som orginal dB så att säga. Ingen som hört något om detta???

Den första april var det nog som den här nya "policyn" eller vad det är för nå började gälla och det är inte 5% utan 5 dB som det får skilja ifrån vad det står på dina regpapper.

Och 5 dB är ändå ganska mycket så det ska nog klara sig ska du se.

För min del däremot så lär det bli nervpirrande att besiktiga bilen då jag i princip bara har ett enda långt rör från katten tongue

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

huh?
10 427 Inlägg
5 maj 2009
Var någonstans mäter de ljudnivån? 1dm från utblåset bak i höjd med avgassystemet på hård mark osv? tongue

DaViper
5 maj 2009
Trådstartare
Jepp - kom igenom i år med Corvetten men blev tillsagd om att nästa år måste jag ha ljuddämpare, annars blir den underkänd.

Dom grymtade om Vipern med, men eftersom den är importerad så tror jag inte dom kan göra så mycket mer än gnälla, fick 106 dB när dom mätte på Rudskogen smile 1 meter från avgasröret, 4500 varv

378 Inlägg
5 maj 2009
Fyll sista dämparen med svinto ^^

// KimpaaBooY

Vorsprung durch Technik
2 432 Inlägg
5 maj 2009
funkar med att  sätta in en  "tratt" i dämparen  bak  som de finns på  japsdämpare.. testade å köpa en  3" - 2"   stegrare?  lr vad de heter..  iaf  tryckte bara  fast den i dämparen bak  de halverade nästan  de hörbara ljudet:P

4 001 Inlägg
5 maj 2009
steifan skrev:
Var någonstans mäter de ljudnivån? 1dm från utblåset bak i höjd med avgassystemet på hård mark osv? tongue

jag undrar samma sak, hur mäter dom ljudet?
Det måste ju finnas riktlinjer för hur ljudet ska mätas.

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

8 248 Inlägg
5 maj 2009
DusanMandick skrev:
japp me oldsen, fick åka o skaffa bullerintyg komma tillbaka o le åt besiktningsgubben

Du skulle ha sagt åt dem att rigga ljudprovningsutrustningen. Det är nämligen som så att SBP ska tala om för dig hur mycket för mycket den låter och dessutom ge tips på hur du kan sänka ljudnivån. Så jag hade ju vägrat åka iväg nånstans för att fixa ett intyg eller ta en 2:a.

25 Inlägg
5 maj 2009
Uj d ka bli jobbigt för mig nästa år på besiktningen då:P

KHRacing
5 maj 2009
Trådstartare
självklart finns det riktlinjer för hur det skall mätas på olika bilar

Sök