4792
Sök

Köpråd - Pigg bil för max 50k

The devil is a looser and he´s my bitch!
1 948 Inlägg
27 maj 2009
#21
Lexus över BMW och merca varje dag!

Konstigt att en del snöar in så förbannat på att inte ha framhjulsdrift... var är ni rädda för? var är så farligt med framkrafs?

Rquired skrev:
Men om man jämför med den nivån Bmw vanligvis ligger på när det gäller väghållning vs. den nivån volvo eller saab brukar ligga på så krävs det mer än ett väghållningskit för att svenskarna skall få köregenskaper som tysken

snart kommer väl skrytet om hur snabbt det går runt ringen också.... roll
Senast redigerat av AcesHigh666 (27 maj 2009)

Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes. That way, when you criticize them, you're a mile away and you have their shoes.

553 Inlägg
27 maj 2009
#22
Enligt beskrivningen så låter det som du vill ha en bmw 3 eller 5 serie. 328 eller 530 kan ju vara en trevlig bruksbil. går lite bättre en volvon du har smilesmile

465 Inlägg
27 maj 2009
#23
min bmw ligger ute på blocket.. kanske är ngt för dig?  roll

735 Inlägg
27 maj 2009
#24
Jag tycker du ska välja en E46 328 (-98 till -99) sen kollar du lite extra efter rost, glapp länkarm och vibrerande bromsar utöver det vanliga! E36(95-98)-ägarna har en tendens att övervärdera sina bilar! Dom som är fina vill dom gärna ha 40-50 000:- för och i den prisklassen hittar du också en fin E46 om du letar. E46 har en konstruktion som är 8 år nyare än E36 och är modernare och bättre på det mesta! Framförallt bra mycket bekvämare att åka runt i och bättre krocksäkerhet

Allmänt envis
12 512 Inlägg
27 maj 2009
#25
AcesHigh666 skrev:
Lexus över BMW och merca varje dag!

Konstigt att en del snöar in så förbannat på att inte ha framhjulsdrift... var är ni rädda för? var är så farligt med framkrafs?

Rquired skrev:
Men om man jämför med den nivån Bmw vanligvis ligger på när det gäller väghållning vs. den nivån volvo eller saab brukar ligga på så krävs det mer än ett väghållningskit för att svenskarna skall få köregenskaper som tysken

snart kommer väl skrytet om hur snabbt det går runt ringen också.... roll

Jag ger fullständigt *** i hur kvickt den tar sig runt ringen

Och att gå in på för/nackdelar med i vilken ändå drivningen sitter slutar alltid på samma sätt, ingen idé att pröva ännu en gång.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Forummoderator
9 299 Inlägg
27 maj 2009
#26
Jag håller med Aces, varför snöa in på bakhjulsdrivet?
Framhjulsdrivna bilar är ofta accelerationssnabbare hk/kg räknat jämfört med bakhjulsdrivet pga att effektförlusten är mindre. Men bakhjulsdrivet är snabbare i starten, så är det rödljusräser du ska ha så är det bakhjulsdrivet som gäller.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

SpeedFreakz Sweden
1 778 Inlägg
27 maj 2009
#27
Nu är ja en har jag varit bmw frälst hela livet så självklart kommer ja lägga ett gott ord för bmw nu:) Ja har en 540-98 som ja är grymt nöjd med. 4,4liter v8 på 286 orginal hästar. som faktiskt går runt eller straxt under litern:) extremt mjuk och fin i gången, snäll som en en 20 år gammal hund:) men när man gasar byter den helt karaktär o blir riktigt arg. ett + med 540n är att dom nästan alltid är väl utrustade, elhissar och avbändade backspeglar och annat egentligen onödigt lull lull är näst intill standard. Och andra + är att dom ofta är gubb körda:) Jag kör för övrigt med orginal fjädring och jag smiter ifrån polarens 850 t5 med väghållnings kitt och låg profils däck som ingenting i kurvorna. Hans t5a är även chippad, visst den känns som att den går mycke värre pga när turbon börjar ladda men han hade inte ens en liten chans att hänga på:)
Det som kan vara en nack del för dig är att de inte är så lätt o få tag på en manuell:(

BMW följer inte utvecklingen, BMW leder den!
The spirit of 76. www.76olja.nu

4 637 Inlägg
27 maj 2009
#28
MX-5 ska visst vara jävligt skoj och har en fanstastisk kvalitet och driftsäkerhet.

499 Inlägg
27 maj 2009
#29
Rquired och tobee
Jag har ju en av varje så jag borde ju veta vilken som är piggast... Väghållningen är bättre orginal i en BMW än i en Volvo men om jag jämför mina båda bilar så är ju Volvon bättre, men den hade ju inte Delrin och coilovers orginal.

Ja, jag anser ju att man måste upp mot 300hk för att det ska bli en pigg bil, sen om den driver på framhjulen eller bakhjulen spelar ingen roll. Det rycker inte speciellt mycket i ratten på min 850 när jag gasar. Stumma bussningar överallt. Jag skrev dessutom att han antagligen kommer gilla 328 efter att ha kört 740. 328i är helt klart en bra bil, trevlig på alla möjliga sätt men att hålla på att höja den som om den vore en Porsche 911 känns inte rätt. En 850 Turbo med chip är snabbare på allt, inte bara vad man upplever. En 850 Turbo med chip gör 100-200km/h på ca 15sek och en BMW 328i på ca 25 sekunder. 0-100km/h går på 6 sek med en Volvo med chip och en BMW tar 8 sek på sig osv så det är mer än bara upplevt.


Allmänt envis
12 512 Inlägg
27 maj 2009
#30
caromania skrev:
Jag håller med Aces, varför snöa in på bakhjulsdrivet?
Framhjulsdrivna bilar är ofta accelerationssnabbare hk/kg räknat jämfört med bakhjulsdrivet pga att effektförlusten är mindre. Men bakhjulsdrivet är snabbare i starten, så är det rödljusräser du ska ha så är det bakhjulsdrivet som gäller.

Effektförlusten är inte direkt större i en RWD, tvärt om snarare. Men du har rätt i att drivlinan oftast väger mindre på en framkrafs, men viktfördelningen med... ***

Vi skulle inte gå in på det, ehh vackert väder idag va?

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Allmänt envis
12 512 Inlägg
27 maj 2009
#31
Hellquist skrev:
Rquired och tobee
Jag har ju en av varje så jag borde ju veta vilken som är piggast... Väghållningen är bättre orginal i en BMW än i en Volvo men om jag jämför mina båda bilar så är ju Volvon bättre, men den hade ju inte Delrin och coilovers orginal.

Ja, jag anser ju att man måste upp mot 300hk för att det ska bli en pigg bil, sen om den driver på framhjulen eller bakhjulen spelar ingen roll. Det rycker inte speciellt mycket i ratten på min 850 när jag gasar. Stumma bussningar överallt. Jag skrev dessutom att han antagligen kommer gilla 328 efter att ha kört 740. 328i är helt klart en bra bil, trevlig på alla möjliga sätt men att hålla på att höja den som om den vore en Porsche 911 känns inte rätt. En 850 Turbo med chip är snabbare på allt, inte bara vad man upplever. En 850 Turbo med chip gör 100-200km/h på ca 15sek och en BMW 328i på ca 25 sekunder. 0-100km/h går på 6 sek med en Volvo med chip och en BMW tar 8 sek på sig osv så det är mer än bara upplevt.

Ok, detta är inte samma sak tongue

Så din 850 rycker inte i ratten vid acc.? Trevligt men då måste den vara rätt unik, kanske till och med konverterad till bakhjulsdrift? *ironi*

Ok, 300hp=pigg bil. Sen om dom sitter i en Chrysler 300M eller en Peugeot 205 spelar ingen roll? Men med de kriterierna är 328 ingen pigg bil. Å andra sidan har TS 740 knappast 300hp så jag tror bergis han kommer tycka den (328) sticker rätt bra. I jämförelse med volvo 850 tycker jag nästan en 328 är att likna med en Porsche 911, jag tvivlar på att du via ett forum kommer andra min åsikt i den saken.

Sedan klart en trimmad bil är snabbare, men inte i "allt". Jag tvivlar på att framhjulen helt magiskt får fäste med 300hp i starten och att den är snabbare i kurvorna. Men siffrorna har du inte fått rätt.

En 328 gör 0-100 på 7sek nånting (7.1, 7.2 inte 7.9), inte 8 som du skrev. Samtidigt som en Volvo S60R gör 0-100 på 5.7sek. Jag tvivlar på att en chippad fwd 850 är snabb som denna, troligare är att den ligger vid 6.5-7.0 nånstans. Där ligger T5-R och jag tror inte att ett chip gör mycket mer

Edit: Elda, varför inte en 2.0T med fulltrycksturbo istället om man nu skulle ha den till trim? tongue
Senast redigerat av Rquired (27 maj 2009)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

30 Inlägg
27 maj 2009
Trådstartare
#32
Tack alla återigen för era svar, kommentarer och åsikter smile

MX-5 är väl bara 2-sits? Isf går det tyvärr bort, viktigt med baksäte för mig. Tack ändå EmilHammarlund.

Angående FWD. Jag vill inte ha det, dels för att jag vill kunna "drifta" lite med bilen (utan handbroms), och dels för att jag helt enkelt gillar RWD. Jag kommer nog inte ändra den åsikten på bra länge heller, tyvärr.

BMW 540 verkar ju klart intressant, svår att få tag på verkar den oxo vara tongue

Börjar få bilden klar för mig, verkar som att det är BMW som gäller, 328 eller 530/540. Hur är det att trimma de här bilarna? Dyrt som fan för några få hk, eller...?

Ha de bra

/Jocke

Allmänt envis
12 512 Inlägg
27 maj 2009
#33
Jooster skrev:
Tack alla återigen för era svar, kommentarer och åsikter smile

MX-5 är väl bara 2-sits? Isf går det tyvärr bort, viktigt med baksäte för mig. Tack ändå EmilHammarlund.

Angående FWD. Jag vill inte ha det, dels för att jag vill kunna "drifta" lite med bilen (utan handbroms), och dels för att jag helt enkelt gillar RWD. Jag kommer nog inte ändra den åsikten på bra länge heller, tyvärr.

BMW 540 verkar ju klart intressant, svår att få tag på verkar den oxo vara tongue

Börjar få bilden klar för mig, verkar som att det är BMW som gäller, 328 eller 530/540. Hur är det att trimma de här bilarna? Dyrt som fan för några få hk, eller...?

Ha de bra

/Jocke

Sugmotor= dyrt för i princip inget (10-15hp kanske)

Förutom 328, där ett insug från en 325a tex ger 210-220 hästar. Lägg till avgasrör, grenrör, kalluftsinsug och en mappning så borde 230 hästar inte vara otroligt.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

4 637 Inlägg
27 maj 2009
#34
Jooster skrev:
Tack alla återigen för era svar, kommentarer och åsikter smile

MX-5 är väl bara 2-sits? Isf går det tyvärr bort, viktigt med baksäte för mig. Tack ändå EmilHammarlund.

Angående FWD. Jag vill inte ha det, dels för att jag vill kunna "drifta" lite med bilen (utan handbroms), och dels för att jag helt enkelt gillar RWD. Jag kommer nog inte ändra den åsikten på bra länge heller, tyvärr.

BMW 540 verkar ju klart intressant, svår att få tag på verkar den oxo vara tongue

Börjar få bilden klar för mig, verkar som att det är BMW som gäller, 328 eller 530/540. Hur är det att trimma de här bilarna? Dyrt som fan för några få hk, eller...?

Ha de bra

/Jocke

Jo, de är bara tvåsitsiga.
Klart du ska ha RWD! Inte ens jag som kör lungt i en slö bil skulle kunna tänka mig FWD.
Senast redigerat av EmilHammarlund (27 maj 2009)

677 Inlägg
27 maj 2009
#35
Toyota Supra mk3 är en riktig väg kryssare

3 liters rak sexa med turbo på 240 hästar orginal / 350 nm går att trimma relativt lätt upp till 300.
Drar lite över liten! den är både ovanligare + att du får en jävla massa blickar som undrar vafan är det här för bil..

Nackdelen är att den är ovanlig + att den drar mycket sås vid hårdkörning fast vilken bil gör inte det
Den går bättre än bmw rakt fram och har säten som stramar åt dig när du sätter dig big_smile (el motorer i stolen som du även manuellt kan styra för att ändra hur o var den ska spänna dig)
Senast redigerat av Bergkuist (27 maj 2009)

735 Inlägg
28 maj 2009
#36
Hellquist skrev:
Rquired och tobee
Jag har ju en av varje så jag borde ju veta vilken som är piggast... Väghållningen är bättre orginal i en BMW än i en Volvo men om jag jämför mina båda bilar så är ju Volvon bättre, men den hade ju inte Delrin och coilovers orginal.

Ja, jag anser ju att man måste upp mot 300hk för att det ska bli en pigg bil, sen om den driver på framhjulen eller bakhjulen spelar ingen roll. Det rycker inte speciellt mycket i ratten på min 850 när jag gasar. Stumma bussningar överallt. Jag skrev dessutom att han antagligen kommer gilla 328 efter att ha kört 740. 328i är helt klart en bra bil, trevlig på alla möjliga sätt men att hålla på att höja den som om den vore en Porsche 911 känns inte rätt. En 850 Turbo med chip är snabbare på allt, inte bara vad man upplever. En 850 Turbo med chip gör 100-200km/h på ca 15sek och en BMW 328i på ca 25 sekunder. 0-100km/h går på 6 sek med en Volvo med chip och en BMW tar 8 sek på sig osv så det är mer än bara upplevt.

En porsche 911 behöver ju faktiskt inte vara snabbare än en 328... 1965 gjorde den 0-200 på 45s och 328an klarar det på max 35s, aegd big_smile Tror inte Nisse med sin Porsche GT2 uppfattar din sura volvo som särskillt pigg... Han har förmodligen uppfattningen att om en bil ska få kallas snabb eller pigg ska den ha minst 500hk wink Klart som fan en 328 kan va "snabb" och "pigg" sen om den inte är det för dig ger vi blanka f*n i. Sen sitter ju du och åker runt i en 328 CAB som väger 150-200kg mer än en vanlig 328a. Din uppfattning om hur en "riktig" 328 känns är = noll! Slutligen så drar det till och med i ratten på min chippade S60 vid acceleration, och den har AWD... nu tänker jag inte slösa nå mer tid på dig. huj!

499 Inlägg
28 maj 2009
#37
Visst rycker det lite i ratten, men inget extremt.

Visst, jag uttryckte mig lite klumpigt. 5kg/hk är ju gränsen för vad som får anses piggt/snabbt. Skillnaden i prestanda mellan chippad 850 Turbo/SAAB 9000 och 328i är enorm.

S60R är tyngre än en 850 Turbo. Jag har ju liksom tidkort från stripp/blackrace som backar upp mina tider med start från stillastående.

Detta är ju inget att tjafsa om. Om två bilar väger lika mycket och en har 50% mer effekt så går ju den bättre, sen om den är trimmad eller inte spelar ju ingen roll. Ett chip till en 850 kostar ju inte mer än en tusenlapp. Jag har ingen mätning som bekräftar att väghållningen är bättre i min 850 än i min BMW utan det är enbart känsla men som sagt, den är ju inte orginal och min är cab. Väghållningen i min 850 räcker för mig. Vill jag ha bättre skulle jag ändå inte köpa en BMW. Då är det ju en Skyline som gäller.

En S60 har ju liknande motor som en 850 och får ungefär samma effekter vid chippning, om en sådan kör ifrån en M3 E46 så borde ju en 850 köra ifrån en trött, trist E36 328
http://www.garaget.org/video/9cmqghdp1eg6

För att svara på frågan. Nissan 200SX S14 ska du köpa.
Senast redigerat av Hellquist (28 maj 2009)


680 Inlägg
28 maj 2009
#38
ovanligt att alla rekommenderar bilar dom själva har smile


Allmänt envis
12 512 Inlägg
29 maj 2009
#39
Hellquist skrev:
Visst rycker det lite i ratten, men inget extremt.

Visst, jag uttryckte mig lite klumpigt. 5kg/hk är ju gränsen för vad som får anses piggt/snabbt. Skillnaden i prestanda mellan chippad 850 Turbo/SAAB 9000 och 328i är enorm.

S60R är tyngre än en 850 Turbo. Jag har ju liksom tidkort från stripp/blackrace som backar upp mina tider med start från stillastående.

Detta är ju inget att tjafsa om. Om två bilar väger lika mycket och en har 50% mer effekt så går ju den bättre, sen om den är trimmad eller inte spelar ju ingen roll. Ett chip till en 850 kostar ju inte mer än en tusenlapp. Jag har ingen mätning som bekräftar att väghållningen är bättre i min 850 än i min BMW utan det är enbart känsla men som sagt, den är ju inte orginal och min är cab. Väghållningen i min 850 räcker för mig. Vill jag ha bättre skulle jag ändå inte köpa en BMW. Då är det ju en Skyline som gäller.

En S60 har ju liknande motor som en 850 och får ungefär samma effekter vid chippning, om en sådan kör ifrån en M3 E46 så borde ju en 850 köra ifrån en trött, trist E36 328
http://www.garaget.org/video/9cmqghdp1eg6

För att svara på frågan. Nissan 200SX S14 ska du köpa.

Ingen har nekat till att en chippad Volvo är snabbast rätt fram, men vem bryr sig om den prestandan? Köra fort rakt fram med en personbil kan nästan vem som helst göra. Svänger vägen däremot så får en chippad S60 totalt spö av en M3a och en chippad 850 (trots att du tycker väghållningen räcker) spö av en 328. Sen beror det naturligtvis på föraren också.

Att en chippad S60 skulle dra en M3a tror jag däremot inte alls på, om inte det har lagts ner ungefär lika mycket pengar på S60n som M3an kostar. Och vem fan lägger ett par hundra tusen på att trimma en svenssonbil med FWD... roll

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

30 Inlägg
29 maj 2009
Trådstartare
#40
Hej alla, kul att tråden fortsätter smile
Upptäckte Audi S4 igår. Bakhjulsdrift, turbo, 4-dörrars sedan, hyfsad effekt från början. Har hittat några få på blocket för under 50.000, men jag funderar på om det här är en bil som egentligen kostar mer? Och att de ex. på blocket är på något sätt dåliga/trasiga/rostiga. Alltså, kan man få en fräsch Audi S4 för under 50.000?

Är det förresten en bra bil är väl första frågan man bör ställa sig? Eller har den något "inbyggt" fel?

Tack för all hjälp smile

/Jocke


Sök