Idag har jag varit i farten och fixat lite.
Dagen började att min norska granne (inget fel på norrmän) men när dom börjar trimma och klippa gräs kvart i nio på morgon på sommarlovet blir man lite små sur. Efter lite om och men gick jag ut i garaget och backade ut bilen min. Började med att skruva ur gallret efter som det ej är måste med det längre så kan man ju köra lite utan.
Mitt fina galler.Utan galler för första gången i min ägo.Hittade en bit av en spånskiva som jag tror pappa har gjort en säng-gavel av (ser så ut av formen) och denna har stått ivägen varje gång jag har gått ut ur bilen så lika bra att göra något vettigt med den. Fixade till en liten tillfällig verkstad i mitt garage.
Precis som träslöjden i skolan.Planerna med nu för dagen var att göra en låda, efter rockfords egna ritningar för att kunna ha och spela på rummet. Har ett Zachry DSW-250 slutsteg som driver två mgr tolvor på mitt rum som bas till mitt datorljud. Det steget eller förstärkare om man nu vill levererar 200w rms i 4 ohm och seriekopplar man en av mina basar så får man ut 4 ohm, passande va?
(Efter lite mätande och sågande så hade man fått ihop en liten hög med bitar.Av egen erfarenhet så spricker spånskiva lätt när man skruvar i den, som ni ser är borren framme och förborrar.Mycket lim, hittade en tub med lim som man sätter i en "silikon-spruta" mycket smidigt att jobba med.Nu börjar lådan ta form efter lite limmande och skruvandeLite suddig bild. Men som ni ser har bakstycket kommit på.Tar lite melllan snack så det slipper bli så många bilder på rad
Lådan jag håller på och bygger är en basreflexlåda med en slotport. Det är 22mm spånskiva jag använder mig av, eller 23, kommer ej ihåg.
Måtten fick jag från som sagt från rockfords hemsida. Dom rekomenderar en låda på 42,5 liter och med den porten ska avstämningen hamna på 38hz.
Efter att ha omvandlat tum till centimeter och avrundat dom så hade jag dessa mått framför mig: 35 x 35 x 65 cm. Porten skulle vara 5 cm bred och 37 cm lång + den biten som sitter på nedanför.
Byggandet av porten börjasJag hade slarvat lite, antaligen tänkt fel åt helvete och gjort den lilla delen av porten för liten så nederdelen av porten hade nu 8 cm avstånd mot lådsidan istället för 5 som tänkt. Det löste jag med att räkna om porten lite och gjorde nederdelen 23 cm istället för 37 som rockford hade angett.
Framsidan (baffel) monteradNe men ett hål Jag använde den "kransen" som sitter på högtalaren som mall när jag gjorde hålen.
Som ni ser så passade högtalaren inte riktigtEfter att ha sågat upp hålet så gick högalaren i utan problem
Detta får bli dagens arbete, får skruva dit högtalaren imorgon och släpa upp den på mitt rum och test-spela lite. Ska bli intressant!
Volymen på lådan vart 46,5 liter om man räknar bort den platsen porten och själva elementet.
Nu ska jag käka lite mat, dra upp till flickvännen och ha det trevligt
Slut för idag.
- Andreas