1981
Sök

Koppla slutsteg till datorns nätaggregat.

.......
2 655 Inlägg
2 juli 2009
eller så gör du som jag, köper ett sånt här system och skruvar lös orginalbasen och kopplar in bilbaslåda på strömkablarna till orginalbasen, då spelar de uta helsike.

jag hade en stor låda me dubbla 10or och den drev dom utan problem.

systemet kostar mellan 700-1000kr beroende på vart man köper det och har man en baslåda så kopplar man dit den iställe för orginalbasen.
http://img182.imageshack.us/img182/4879/dsc01241rj2.jpg
Senast redigerat av beemern (3 juli 2009)

43 Inlägg
2 juli 2009
Trådstartare
weeeman skrev:
Om du har ett separat nätagg som bara skall driva ditt slutsteg och 2st 60w högtalare (ganska små låter det som?) kommer det nog fungera helt ok. Ett standard nätagg lämnar väl 10-20A på 12V.

Inte nyttigt att ha ett vanligt bilbatteri inomhus, det bildas gaser när det laddas.

nej dom inte inte direkt små, det har varit ett hemmabio system förut.. kanske inte det högsta ljudet i världen men dom dunkar på ganska bra iaf.
har haft dom inkopplade i en stereo förut.

43 Inlägg
2 juli 2009
Trådstartare
TurbOla skrev:
fisher91 skrev:
nä, jag tycker inte direkt om ljudet man kan köpa till en dator.. liksom 2.5watts högtalare och 10 watts bas..
det räcker inte för mig..
eller jo, det finns ju riktigt bra högtalare o så till datorer, men då får man minns lägga ut 2500 kr.
och såna pengar har jag inte för o lägga ut till datorn.

Som förut sagt i tråden så lämnar ett datornätaggregat så låga strömnivåer att steget kommer att dö av strömbrist. smile

Det finns en massa sladdar ja, men bara ett par av dom är 12v!
Resten är 3v, 5v o.s.v.

Jag gav 1500kr för mitt datorsystem, ett Logitech Z-5500 5.1 system med 505W RMS och 10" bas, nästan oanvänt. smile
Behöver inte bli så dyrt.

okej, det lätt billigt o så. men om man säger så här, jag har inga pengar alls o lägga ut på ljud till rummet tongue dom pengarna jag har ska jag köpa billjud till istället  tongue

43 Inlägg
2 juli 2009
Trådstartare
_NoDDaN_ skrev:
Ett bra tips är köp en ström omvandlare! till 12v så kan köpa en baslåda villken du vill

jag har kollat på den men den jag såg gav inte likström, ett bilbatteri är likström.

43 Inlägg
2 juli 2009
Trådstartare
Frippe_L skrev:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=38792 köp ett sånt logitech paket istället för typ 1100kr

Kommer funka mkt bättre än o koppla sladdar hit o dit.
Det spelar tilräckligt högt för de flesta iaf.

joo vist det låter nog hyfsat bra iaf tongue men pengar är ett problem för mig, speciellt under sommaren och inget sommarjobb.
men men, du kanske kan sponsra mig eller nått smile?

279 Inlägg
2 juli 2009
Det kommer inte funka att koppla till dator. Så är det bara. Köp en transformator som omvandar 230V växel till 12V lik så funkar det väldigt mycket bättre.

Ditt nätagg var på 9A? Steget kräver nog endel plus att datorn redan använder sig utav de 9A.

Annars går det ju bra att använda en vanlig stereoförstärkare så slipper du slutsteg.

95 Inlägg
2 juli 2009
Logitech Z-2300 är riktigt bra! åk och provlyssna smile du blir inte besviken!

43 Inlägg
2 juli 2009
Trådstartare
Jocke0155 skrev:
Det kommer inte funka att koppla till dator. Så är det bara. Köp en transformator som omvandar 230V växel till 12V lik så funkar det väldigt mycket bättre.

Ditt nätagg var på 9A? Steget kräver nog endel plus att datorn redan använder sig utav de 9A.

Annars går det ju bra att använda en vanlig stereoförstärkare så slipper du slutsteg.

aa, det blir nog mycket lättare med en förstärkare, men svårt och hitta nå bra men RCA utgångar därbak.

43 Inlägg
3 juli 2009
Trådstartare
Anton_R skrev:
Det är absolut omöljligt att driva en dator och ett slutsteg med samma nät agg om du inte har ett 1kw nät-agg till en 10år gammal dator. men köp en billig 2kanals förstärkare istället. http://www.fynda.se/index.php?prodid=2880 typ ett sånt

aa, 2x75watt räcker ju liksom eftersom mina högtalare är bara på 60 watt

4 693 Inlägg
3 juli 2009
Kan ju alltid köpa en 220-12 volts adapter på biltema för 50-100 kr smile

Booyakasha!

43 Inlägg
3 juli 2009
Trådstartare
Softis skrev:
Kan ju alltid köpa en 220-12 volts adapter på biltema för 50-100 kr smile

ja, men jag är orolig att det inte är likströms adapter.
hittar ingen som det står att den ger likström.

2 911 Inlägg
3 juli 2009
En 230 > 12v adapter som klarar slutsteg (15-50A) kostar väl runt 4-6000kr ungefär.

Adaptrarna på biltema släpper väl 1A i utförsbacke, pinknödig och framluft i bakdäcket

205 Inlägg
3 juli 2009
Varför inte gå till en secondhand och köpa en förstärkare för en hundring?

Tada, nu kan du lyssna på musik!

5 Inlägg
3 juli 2009
kolla om du kan komma över ett löst nätagg från skroten eller nån gammal dator, sen kortsluter du grön och svart kabel, den som skall till moderbordet så att du lurar nätagget att tro att den är inkoplad, sen är det bara att koppla in slutsteget i nätagget å tuta och köra, så enkelt är det,

Exydos Car Audio
125,8 db musik på framdörrarna

Reservdansk
6 271 Inlägg
3 juli 2009
cmattsson skrev:
kolla om du kan komma över ett löst nätagg från skroten eller nån gammal dator, sen kortsluter du grön och svart kabel, den som skall till moderbordet så att du lurar nätagget att tro att den är inkoplad, sen är det bara att koppla in slutsteget i nätagget å tuta och köra, så enkelt är det,

Har du sett hur grova kablarna i ett nätaggregat är?

Jämför med hur grova kablarna är från ett batteri till ett slutsteg.

Det skiljer ju kanske bara 20mm2 kabelarea!
Antingen vägrar slutsteget tända, eller stängs av ganska omgående, eller så smälter kablarna.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

2 911 Inlägg
3 juli 2009
Haha, som vanligt ska det komma experter som inte ens läst tråden och ge förslag de tycker är skitbra, men i själva verket kan kosta tusentals kronor för den som frågar.

Inför poängsystem på garaget tack, så folk som funderar kan ignorera troll med låga poäng wink

43 Inlägg
3 juli 2009
Trådstartare
Decibel skrev:
En 230 > 12v adapter som klarar slutsteg (15-50A) kostar väl runt 4-6000kr ungefär.

Adaptrarna på biltema släpper väl 1A i utförsbacke, pinknödig och framluft i bakdäcket

haha aa tongue

43 Inlägg
3 juli 2009
Trådstartare
Decibel skrev:
Haha, som vanligt ska det komma experter som inte ens läst tråden och ge förslag de tycker är skitbra, men i själva verket kan kosta tusentals kronor för den som frågar.

Inför poängsystem på garaget tack, så folk som funderar kan ignorera troll med låga poäng wink

hahaha, aa det skulle vara perfekt. har fått massor utav av råd som inte ens stämmer med min ursprungliga fråga..
fått massa länkar på riktigt dator högtalare o så xD
inte direkt det jag frågade om..

5 Inlägg
3 juli 2009
TurbOla skrev:
cmattsson skrev:

Har du sett hur grova kablarna i ett nätaggregat är?

Jämför med hur grova kablarna är från ett batteri till ett slutsteg.

Det skiljer ju kanske bara 20mm2 kabelarea!
Antingen vägrar slutsteget tända, eller stängs av ganska omgående, eller så smälter kablarna.

vilken tur då att det går ut fler än 1 enda kabel som man kan koppla ihop för att öka kabel arean till i allafall 4kvadrat då kan ju säkra av vid 15-20 A och det räcker gott och väl att driva 2 högtalare med,

Exydos Car Audio
125,8 db musik på framdörrarna

Sök