3057
Sök

Köpråd: volvo 850 t5

bara för jag hamnar över dig ;D
846 Inlägg
4 juli 2009
#21
kombin e så mkt snyggare och har hört att den blev utvald till världens sexigaste kombi tongue och 855 är lättare och bygga ljud i tongue


1 814 Inlägg
4 juli 2009
#22
TurbOla skrev:
Ricky9205 skrev:
drar i fel ände hur menar du då ??

Han menar att det är framhjulsdrift. roll

Alldeles riktigt, bästa setupen för en aktiv förare är enligt mig Motor fram, drivning bak. Kör man normalt märker man nog inte det ens, många vet knappt om deras bilar är RWD eller FWD tongue

Allmänt envis
12 512 Inlägg
4 juli 2009
#23
Kombin upplevs nog inte klumpigare än sedanen, brukar vara lättare att "se" vad man har baken i en kombi. Skall du bygga ljud är nog kombi bättre, om inte annat rymmer den mer högt och lådor smile Personligen tycker jag dessutom kombin är snyggare.

Argumenten för rwd respektive fwd kan diskuteras i all oändlighet, eller tills en moderator låser tråden. Allt medans topic glöms bort.

Gillar du Volvo 850 i övrigt är inte fwd en orsak att skippa modellen smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

865 Inlägg
4 juli 2009
#24
vw___tompa skrev:
Jag kan bara tala utifrån erfarenhet. Jag skulle inte köpa en 850 t5 av den enkla anledningen att det inte är en bra bil. Vill man ha det svart på vitt så e det bara att söka bland forum på nätet så får du se. Nä jag tycker att golf 3 gti 16v är e mycke bättre val bara för att ta ett exempel.

vad e det som e så fel i en 850 då?


typ..eh..va?
582 Inlägg
4 juli 2009
#25
no_fake skrev:
vw___tompa skrev:
Jag kan bara tala utifrån erfarenhet. Jag skulle inte köpa en 850 t5 av den enkla anledningen att det inte är en bra bil. Vill man ha det svart på vitt så e det bara att söka bland forum på nätet så får du se. Nä jag tycker att golf 3 gti 16v är e mycke bättre val bara för att ta ett exempel.

vad e det som e så fel i en 850 då?

Säger man bara att "detta är inte en bra bil" utan några som helst argument så ska tar jag inte denna personen på allvar. Han har nog bestämt sej för att tycka att volvo inte är bra bilar, och då tycker han så.

Så fram med argument för vad du menar innan så slänger ur dej en massa kommentarer.

Beer - Now cheaper than gas! - Drink, don't drive!

Allmänt envis
12 512 Inlägg
4 juli 2009
#26
XM skrev:
När jag var 25 hade jag definitivt ingen Volvo. Skulle rekommendera dig en 850 GLE eller annan snikvariant om du ska ha den som din första egna bil. Garanterat kommer du smälla eller köra i diket och då är det bättre att ha en enklare bil som inte kostar en förmögenhet att lappa ihop eller blir en stor ekonomisk förlust om den skulle bli totalkvaddad. Turbo är jättefräckt en stund tills man kommit fram till att tankningarna blir med lite väl täta mellanrum. Kika även på Saab. Men öppna gärna upp ögonen med ej förutfattade meningar om franska och italienska bilar. Det finns mycket att hämta där med.

Jag har bra kännedom om franskt så har du några frågor, skicka gärna ett PM så ska jag svara dig.

Man skall alltså inte ha förutfattade meningar om franska/italienska bilar, men mot unga förare är det ok? wink

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Meister
6 763 Inlägg
4 juli 2009
#27
Rquired skrev:
XM skrev:
När jag var 25 hade jag definitivt ingen Volvo. Skulle rekommendera dig en 850 GLE eller annan snikvariant om du ska ha den som din första egna bil. Garanterat kommer du smälla eller köra i diket och då är det bättre att ha en enklare bil som inte kostar en förmögenhet att lappa ihop eller blir en stor ekonomisk förlust om den skulle bli totalkvaddad. Turbo är jättefräckt en stund tills man kommit fram till att tankningarna blir med lite väl täta mellanrum. Kika även på Saab. Men öppna gärna upp ögonen med ej förutfattade meningar om franska och italienska bilar. Det finns mycket att hämta där med.

Jag har bra kännedom om franskt så har du några frågor, skicka gärna ett PM så ska jag svara dig.

Man skall alltså inte ha förutfattade meningar om franska/italienska bilar, men mot unga förare är det ok? wink

Tack. Det är fruktansvärt lätt att åka av vägen med en bil med liten motor åxo. Jag har tex varit av vägen fler gånger än jag kan räkna md 100hk volvo 740 men aldrig varit av vägen med s4 som har mer än dubbla effekten


Allmänt envis
12 512 Inlägg
4 juli 2009
#28
camaro67 skrev:
Rquired skrev:
XM skrev:
När jag var 25 hade jag definitivt ingen Volvo. Skulle rekommendera dig en 850 GLE eller annan snikvariant om du ska ha den som din första egna bil. Garanterat kommer du smälla eller köra i diket och då är det bättre att ha en enklare bil som inte kostar en förmögenhet att lappa ihop eller blir en stor ekonomisk förlust om den skulle bli totalkvaddad. Turbo är jättefräckt en stund tills man kommit fram till att tankningarna blir med lite väl täta mellanrum. Kika även på Saab. Men öppna gärna upp ögonen med ej förutfattade meningar om franska och italienska bilar. Det finns mycket att hämta där med.

Jag har bra kännedom om franskt så har du några frågor, skicka gärna ett PM så ska jag svara dig.

Man skall alltså inte ha förutfattade meningar om franska/italienska bilar, men mot unga förare är det ok? wink

Tack. Det är fruktansvärt lätt att åka av vägen med en bil med liten motor åxo. Jag har tex varit av vägen fler gånger än jag kan räkna md 100hk volvo 740 men aldrig varit av vägen med s4 som har mer än dubbla effekten

Och därmed kan man kanske konstatera att har man en stark/fin bil man är rädd om är risken att råka ut för en olycka mindre än om man har en klen bil man tycker "det inte gör så mycket" om den skulle gå sönder? smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Allmänt envis
12 512 Inlägg
4 juli 2009
#29
XM skrev:
Ytterst dåliga argument får jag säga. Har man en motorstark bil inte sjutton är man ute och finåker med den för jämnan. Går det fortare, mer effekt, ökar risken för att det för eller senare händer något. Det är just nackdelen med unga förare för de tror just att de är odödliga.

Om någon tycker det är förutfattade meningar om unga förares körstil så titta i statistiken. Förare under 25 år är överrepresenterade i olycksstatistiken.

Må så vara, men det är en lång väg från överrepresenterade i statistiken till att "garanterat kommer du smälla eller köra i diket"

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

258 Inlägg
4 juli 2009
Trådstartare
#30
XM skrev:
När jag var 25 hade jag definitivt ingen Volvo. Skulle rekommendera dig en 850 GLE eller annan snikvariant om du ska ha den som din första egna bil. Garanterat kommer du smälla eller köra i diket och då är det bättre att ha en enklare bil som inte kostar en förmögenhet att lappa ihop eller blir en stor ekonomisk förlust om den skulle bli totalkvaddad. Turbo är jättefräckt en stund tills man kommit fram till att tankningarna blir med lite väl täta mellanrum. Kika även på Saab. Men öppna gärna upp ögonen med ej förutfattade meningar om franska och italienska bilar. Det finns mycket att hämta där med.

Jag har bra kännedom om franskt så har du några frågor, skicka gärna ett PM så ska jag svara dig.

mm ja har kollat mke på andra bilar oxå..   saab vill ja inte ha mormin å farmin har haft massa saab tröttnat på sånna särskillt 9000. nyare saab skulle ja kunna tänka mig men de finns inte i min ekonomi.

har även kollat på bmw. men min far säger att de är dyra delar dyr försäkring osv. å han råder mig till en 850 men ja vill då ha t5 för å ha lite mer kraft i motorn..


258 Inlägg
4 juli 2009
Trådstartare
#31
XM skrev:
Ytterst dåliga argument får jag säga. Har man en motorstark bil inte sjutton är man ute och finåker med den för jämnan. Går det fortare, mer effekt, ökar risken för att det för eller senare händer något. Det är just nackdelen med unga förare för de tror just att de är odödliga.

Om någon tycker det är förutfattade meningar om unga förares körstil så titta i statistiken. Förare under 25 år är överrepresenterade i olycksstatistiken.

så då tycker du ja ska vänta tills ja blir 25 innan ja ska köpa en  kraftigare bil yikes  nope ja ska ha en bil med drag i så är det bara.


258 Inlägg
4 juli 2009
Trådstartare
#32
jag gillar 850 modellen å vet att de drar ju mer bensin med turbo å lite dyrare försäkring. de vet ja..  men de jag är osäker på är om ja ska ha kombi eller sedan. gillar ändå kombin bra last utrymmet är skönt å ha, å sen ljud bygget..  det är ju bara positivt med kombi som de verkar tycker jag.  men är mke ute efter utseende mässigt.. som ja då undrar va ni tycker.. ni får även berätta va som kan va dåligt å bra med just 850, kombi, sedan osv...


Allmänt envis
12 512 Inlägg
4 juli 2009
#33
Ricky9205 skrev:
XM skrev:
När jag var 25 hade jag definitivt ingen Volvo. Skulle rekommendera dig en 850 GLE eller annan snikvariant om du ska ha den som din första egna bil. Garanterat kommer du smälla eller köra i diket och då är det bättre att ha en enklare bil som inte kostar en förmögenhet att lappa ihop eller blir en stor ekonomisk förlust om den skulle bli totalkvaddad. Turbo är jättefräckt en stund tills man kommit fram till att tankningarna blir med lite väl täta mellanrum. Kika även på Saab. Men öppna gärna upp ögonen med ej förutfattade meningar om franska och italienska bilar. Det finns mycket att hämta där med.

Jag har bra kännedom om franskt så har du några frågor, skicka gärna ett PM så ska jag svara dig.

mm ja har kollat mke på andra bilar oxå..   saab vill ja inte ha mormin å farmin har haft massa saab tröttnat på sånna särskillt 9000. nyare saab skulle ja kunna tänka mig men de finns inte i min ekonomi.

har även kollat på bmw. men min far säger att de är dyra delar dyr försäkring osv. å han råder mig till en 850 men ja vill då ha t5 för å ha lite mer kraft i motorn..

Då tycker jag du ska be fardin att kolla upp själv och inte gå på fördomar wink

Bmws delar ligger på samma nivå, i vissa fall lägre än Volvo. (de gamla rwd borträknade, volvo kör nice price på dem). Att serva en Bmw är billigare och de har kamkedja så man slipper byta rem. Dessutom håller Bmw rent statistikst bättre än vad (fwd) volvo gör, så åtgången på delar bör vara något lägre.

Försäkringen är något dyrare, men några större skillnader är det inte. En Volvo 850 turbo (T5 heter den inte i Sv) är dyrare för mig att försäkra än en Bmw 328. Men för det flesta är Bmwn någon hundralapp dyrare. Kom dock ihåg att Volvo har kamrem, säg att en sådan byts med 5års intervall och kostar 5k att byta, föreförenklat 1000:- om året. Så mycket skiljer det inte i försäkring mellan motsvarande Volvo och motsvarande Bmw.

Volvo är en rätt populär ungdomsbil den också, vilket gör att premien är hög på den av samma anledning som Bmw. Bmw är dock något dyrare då de oftast är mer stöldbegärliga.

Så välj inte bort Bmw för att din far säger att de är dyra. Ta reda på själv och provkör och välj sedan utifrån detta smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Reservdansk
6 271 Inlägg
5 juli 2009
#34
Rquired skrev:
Bmws delar ligger på samma nivå, i vissa fall lägre än Volvo. (de gamla rwd borträknade, volvo kör nice price på dem). Att serva en Bmw är billigare och de har kamkedja så man slipper byta rem. Dessutom håller Bmw rent statistikst bättre än vad (fwd) volvo gör, så åtgången på delar bör vara något lägre.

Försäkringen är något dyrare, men några större skillnader är det inte. En Volvo 850 turbo (T5 heter den inte i Sv) är dyrare för mig att försäkra än en Bmw 328. Men för det flesta är Bmwn någon hundralapp dyrare. Kom dock ihåg att Volvo har kamrem, säg att en sådan byts med 5års intervall och kostar 5k att byta, föreförenklat 1000:- om året. Så mycket skiljer det inte i försäkring mellan motsvarande Volvo och motsvarande Bmw.

Bilia skrev:
De bilmodeller som för närvarande omfattas av Nice Price-erbjudanden är Volvo (S60, S80, V70N, XC70 fram till -03 eller äldre) S40/V40, S70/V70, 850, 940, samt 700-, 400-, 300- och 200- serierna. Nice Price omfattar kompletta serviceerbjudanden till respektive modell samt vissa utvalda, vanliga reparationer och ett sortiment av Volvo originaldelar.

Volvia Nice Price försäkring finns på 850, så då blir försäkringen ÄNNU billigare än normalt. För mig gjorde det ca 2000kr om året. smile

Och en BMW 328 är inte billig att försäkra - för att inte tala om när det går sönder - Darkie och jag pratade om det lite.
Likadant så ville han inte ställa upp mot mig efter att han åkt med mig en runda. roll wink

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

Reservdansk
6 271 Inlägg
5 juli 2009
#35
ralle_boyen skrev:
kombin e så mkt snyggare och har hört att den blev utvald till världens sexigaste kombi tongue och 855 är lättare och bygga ljud i tongue

Ja, det stämmer, den blev utvald till Världens vackraste kombi i Italien. smile

855 T5 var världens snabbaste serieproducerade kombibil när den kom 1994 med en toppfart på nästan 260km/h. smile

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

The devil is a looser and he´s my bitch!
1 948 Inlägg
5 juli 2009
#36
Volvo 850 är väl en av volvos bättre bilar? bortsett från de tidiga som rostade hårt och hade nått fel med växellådan... mrn från -94 o framåt ska det vara skitbra bilar... Passa dig dock för ungdomskörda bilar! och är den trimmad(gäller även chipp) så lägg ner direkt.. bara sönderkört skit... är den dock "ekonomichippad" så kan det väl gå an då det mest är svensson som ville få ner soppaförbrukningen.. samt kunna köra om lite lättare... 

Jag hade försökt leta upp en kombi som rullat som familjebil, helst i helt originalskick... ofta har de gått långt och ska du trimma så bör du renovera motorn först... 300hk är lätt att plocka ut ur t5 motorn, skaffa helst en manuell låda... automataren tål nog inte lika mycket effekt men är definitivt ingen dålig sak det häller(vad jag har hört), manuella ska tåla jättemycket effekt... men syncringarna går sönder lätt om du missar växlar och så... så det bör du kolla, men som sagt 850 turbo är en populär ungdoms bil så passa dig för sönderkört skrot..

samma gäller igentligen på alla poulära ungdomsbilar. golf gti,vr6... Bmw framförallt e30 och e36,

Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes. That way, when you criticize them, you're a mile away and you have their shoes.

258 Inlägg
5 juli 2009
Trådstartare
#37
AcesHigh666 skrev:
Volvo 850 är väl en av volvos bättre bilar? bortsett från de tidiga som rostade hårt och hade nått fel med växellådan... mrn från -94 o framåt ska det vara skitbra bilar... Passa dig dock för ungdomskörda bilar! och är den trimmad(gäller även chipp) så lägg ner direkt.. bara sönderkört skit... är den dock "ekonomichippad" så kan det väl gå an då det mest är svensson som ville få ner soppaförbrukningen.. samt kunna köra om lite lättare... 

Jag hade försökt leta upp en kombi som rullat som familjebil, helst i helt originalskick... ofta har de gått långt och ska du trimma så bör du renovera motorn först... 300hk är lätt att plocka ut ur t5 motorn, skaffa helst en manuell låda... automataren tål nog inte lika mycket effekt men är definitivt ingen dålig sak det häller(vad jag har hört), manuella ska tåla jättemycket effekt... men syncringarna går sönder lätt om du missar växlar och så... så det bör du kolla, men som sagt 850 turbo är en populär ungdoms bil så passa dig för sönderkört skrot..

samma gäller igentligen på alla poulära ungdomsbilar. golf gti,vr6... Bmw framförallt e30 och e36,

så man ska alltså ha som äldst 94 ? å inte en som är sönder körd av en ungdom..


258 Inlägg
5 juli 2009
Trådstartare
#38
XM skrev:
Du klarar dig gott och väl med vanliga 5-cyl spisen utan turbo. Det finns bra med krut i den med. Turbo ger högre försäkringspremie och större bensinnota.

Kika även på denna. Halva priset mot en Volvo och absolut inte sämre för det.
Lättrycksturbo.

150hk/235Nm 0-100 8,5sek

http://www.blocket.se/malmo/Citroen_XM_ … 16&w=3

hah sån bil vill ja inte ha ^^


Reservdansk
6 271 Inlägg
5 juli 2009
#39
Ricky9205 skrev:
så man ska alltså ha som äldst 94 ? å inte en som är sönder körd av en ungdom..

Ska du ha en turbo finns dom inte äldre än -94. smile

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

Hårdast
143 Inlägg
5 juli 2009
#40
Hur kan Vw Golf 3 Gti vara en bättre bil?    Förstår inte... snälla berätta någon!


Sök