3298
Sök

Gjorde lådan mindre, blev den för liten?

1 435 Inlägg
17 juli 2009
Ja skulle inte rekomendera att spela högt när bagageluckan är öppen, basarna får då inget motstånd och de kan då slö över och spela utanför deras xmax. Hade de vart "hemma" eller PA element så hade de inte vart något problem. Bilbasar ska inte spela rätt ut utan motstånd. Tänk på detta om du vill att de ska hålla smile
Senast redigerat av Alpinabiturbo (17 juli 2009)

4 693 Inlägg
17 juli 2009
Trådstartare
Motstånd får dom väl av lådan? Måste vara det konstigaste jag hört på länge. Någon som kan bekräfta detta?

Derax xmax kommer dom inte till med mitt nuvarande steg iaf, det kan jag lova wink

Booyakasha!

1 435 Inlägg
17 juli 2009
Bilbasar är konstruerade för att få ett mottryck, har du lådan riktad frammåt är det inga problem. Har du dock den riktad bakåt som nu så är det OK så länge bagageluckan är stängd, men öppnar du bagageluckan så spelar basarna rätt ut bara, då får de inget mottryck. Som sagt hade det vart ett PA eller discoelement hade det inte vart några problem då de är byggda för att spela för större ytor. Detta är inte bilbasar konstruerade för, de är byggda för att spela i ett begränsat utrymme. Du borde ju märka själv att basarna ändrar karaktär så fort du öppnar bagageluckan..

4 693 Inlägg
17 juli 2009
Trådstartare
Jo, det är klart att jag märker det. Men det har med att göra att jag har för lite luft i skuffen, den räcker inte till.

Men om man har en cheva van då? Ingt motstånd där med en liten 10"

Booyakasha!

Billjuds fanatiker.
2 853 Inlägg
17 juli 2009
Alpinabiturbo skrev:
Bilbasar är konstruerade för att få ett mottryck, har du lådan riktad frammåt är det inga problem. Har du dock den riktad bakåt som nu så är det OK så länge bagageluckan är stängd, men öppnar du bagageluckan så spelar basarna rätt ut bara, då får de inget mottryck. Som sagt hade det vart ett PA eller discoelement hade det inte vart några problem då de är byggda för att spela för större ytor. Detta är inte bilbasar konstruerade för, de är byggda för att spela i ett begränsat utrymme. Du borde ju märka själv att basarna ändrar karaktär så fort du öppnar bagageluckan..

man kan väl säga att de begränsade utrymmet är lådan de spelar i då...

de förändras även om man öppnar dörren, har fönstret öppet, är bajsnödig eller inte. regnar eller om solen skiner.

ja har väldigt svårt att tro på detta.

kan proffsen bekräfta detta?
Senast redigerat av pattilatti2 (17 juli 2009)

Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners
3 585 Inlägg
17 juli 2009
Alpinabiturbo skrev:

Kan bekräfta!. Och ta mina 15"are och spela med så behöver du inte vara orolig för sådant!

Följ mina projekt på http://www.facebook.com/TeamDisasterRacing
Projekt tråd på Tyrken http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=63529
På e36 turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … #p1685143/

4 693 Inlägg
17 juli 2009
Trådstartare
Är du proffs?

Booyakasha!

Billjuds fanatiker.
2 853 Inlägg
17 juli 2009
sluta nu svamla.. har inte hänt mina basar eller nån annans som ja känner något. aldrig ens hört talas om detta.

Det spelar fan ingen roll. ja tror på de när jonash, lonefox eller dröni ger sin syn på detta. Eller evilaudio..

han har ju 40 basar i bilen o spelar konstant med öppna dörrar. Det gör alla som tävlar eller showar, aldrig hört att de skulle ta skada.

4 693 Inlägg
17 juli 2009
Trådstartare
Bilbasar låter ju när man spelar med dom hemma också?

Booyakasha!

Billjuds fanatiker.
2 853 Inlägg
17 juli 2009
Om man sätter en högtalare nära en vägg så får man en spegelkälla. Om mediet (luften) är linjärt, vilket det är, så kan man addera ljudtrycken från de två källorna. Det kallas "superpositionsprincipen". Eftersom högtalaren stod nära väggen i förhållande till våglängden så kommer bidraget från var och en av de två källorna att vara ungefär detsamma överallt i (halv-)rummet. Ljudtrycket dubblas alltså överallt. En dubbling av ljudtrycket motsvarar +6 dB. Om samma tänkesätt appliceras på 2 och 3 väggar blir det 3 resp 7 spegelkällor totalt 4 resp 8 källor och +12 resp 18 dB.

Det kan skära i en ingenjörs hjärta när man hör det här för + 6 dB är ju en fyrdubbling av intensiteten. Om man minskar den bestrålade ytan till hälften borde intensiteten bara dubbleras, vilket bara motsvarar +3 dB. ger 3 dB till Nu är det inte bara ytminskningen som ger en höjning av nivån, utan också det "mottryck" som högtalarmembranet känner när det rör sig. Om mottrycket är högt, så behövs det mer kraft/effekt när membranet ska röra sig en viss sträcka. Det kommer alltså mer effekt ut ur högtalaren för samma membranutslag om det finns ett yttre mottryck. Det här fenomenet . Så det funkar i effektvärlden också, fast det är lite bökigare.

Så i slutändan får man en ljudtrycksnivå som ändras såhär:
Frifält 0 dB, en vägg +6 dB, två väggar +12 dB, tre väggar +18 dB.

Edit: För att förtydliga: Ljudintensitet mäts i W/m2, ljudtryck i Pa eller N/m2. Ljudintensiteten är proportionell mot ljudtryckets kvadrat.
Ljudintensitetsnivå och ljudtrycksnivå mäts båda i dB och för många förhållanden (luft under normala förhållanden, plan eller sfärisk vågutbredning) har ljudtrycksnivån och ljudintensitetsnivån samma numeriska värde.

Vid 30Hz är våglängden cirka 11 meter. 10% av det är 1.1 meter, vilket innebär att 1 meters avstånd är på gränsen. Å andra sidan kanske man vill använda sin subwoofer till 80 Hz, vilket svarar mot en våglängd om cirka 4 meter. 10% av det är 0.4 meter, vilket i praktiken innebär att subwoofern måste ställas dikt an mot golv och väggar för att man ska få en konsekvent förstärkning om +18dB  detta kompliceras problemet ytterligare av att rummet inte bara har tre ytor, utan sex dito.  För att ytterligare komplicera analysen bör man i vissa fall beakta att ytorna inte är helt stumma, utan faktiskt förflyttas en smula pga. lufttrycksexcitationen. Gipsväggar har en tendens att röra på sig högst påtagligt, vilket faktiskt är en fördel eftersom väggarna då utgör en reaktiv membranabsorbent 

Slutligen vill jag nog rekommendera experiment, snarare en simulering. Risken är nämligen att simulering medelst förenklade modeller ger ett resultat som stämmer illa med verkligheten

http://www.faktiskt.se/modules.php?name … mp;p=35529 Och där har ni hela den diskutionen

1 435 Inlägg
17 juli 2009
pattilatti2 skrev:
sluta nu svamla.. har inte hänt mina basar eller nån annans som ja känner något. aldrig ens hört talas om detta.

Det spelar fan ingen roll. ja tror på de när jonash, lonefox eller dröni ger sin syn på detta. Eller evilaudio..

han har ju 40 basar i bilen o spelar konstant med öppna dörrar. Det gör alla som tävlar eller showar, aldrig hört att de skulle ta skada.

Ja för evilaudio har inga basar som är RIKTADE BAKÅT OCH SPELAR UT GENOM KOFFERTEN.. Där sitter hans steg. Sålänge basarna är riktade innåt eller upp mot taket ska det inte vara några problem om ja förstått rätt.

Har du sett någon som tävlar som har basen riktad bakåt och krämat på max med öppen bagagelucka? Ajaj säger jag bara.

Han som lärt mig detta är en gubbe på 50 år som har sysslat med bilstereo och drivit bilsteroföretag i många år. Dock hänger han inte här, men skulle inte bli förvånad om någon annan bekräftar detta.

3 585 Inlägg
17 juli 2009
Softis skrev:
Är du proffs?

Nej inte på långa vägar. Hört att flera som tävlar i det sagt så.

+ även råkat ut för det själv. spelade nästan max med mitt förra bas system. Öppnade och fick enorma kon utslag (över xmax) och det kan jag medela att det inte är att rekomendera.

Spelade med basen ut ifrån bagaget med basreflex

Men som sagt. Inte ett proffs!
Senast redigerat av ToTTeN (17 juli 2009)

Följ mina projekt på http://www.facebook.com/TeamDisasterRacing
Projekt tråd på Tyrken http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=63529
På e36 turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … #p1685143/

Billjuds fanatiker.
2 853 Inlägg
17 juli 2009
ja jag hänger med nu men de var rätt luddigt förklarat men läs mitt förra inlägg.. tongue

dock handlar de inte om bara mottryck. beror ju på om man har sluten låda, portad osv. de förstärks utav väggar, som blir som speglar ökar 3db osv eft väggar m,m i ett öppet förhållande blir förstärkningen 0db.

står rätt bra i de ja posta.

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
17 juli 2009
patti.........en länkning till källan vore nog på sin plats....för det där har du inte skrivit wink
Det är för vetenskapligt skrivet big_smile

Men att ett element BEHÖVER yttre mottryck har jag aldrig hört talas om...däremot att man får en hörnladdning....precis som det beskrivs i vad som patti skrev/kopierade/whatever.

Ang din egen erfarenhet så tror jag mer att de hade okontrollerade konutslag redan innan du öppnade luckan, just för att man saknar INRE motryck i en basreflex, och då man spec. spelar under avstämningsfrekvensen så ökar risken för okontrollerade konutslag markant. Mkt därför man har subsonicfilter på steg, just för att skydda basen för att spela för långt ner i frekvens.
Detta råkar man på mer sällan hso slutna lådor som HAR ett inre mottryck.
Så du har mkt rätt i att ett element behöver mottryck...men inte ett yttre såvitt jag vet.
Dessutom så ökar risken oavsett lådtyp om man har för klent steg eller har för klen strömförsörjning till steget..... Högre dämpfaktor innebär bättre kontroll på elementet, och då kan steget "bromsa" upp basen bättre. Dämpfaktorn sjunker i takt med att man minskar impendansen..så vill man ha bra kontroll så skall man ej lasta ner heller wink

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

Billjuds fanatiker.
2 853 Inlägg
17 juli 2009
ja skrev ju de jag postat.--

Och ja har oanade talanger att finna de ja söker;)

men vill du ha infon så kan ja skicka den sen:)

Men som jag sa i inlägget innan så tror jag inte det handlar om de, utan att precis som du skriver handlar om andra faktorer. då vägger är som speglar och endast förstärker osv.

En sluten låda har ju sitt mottryck i sj lådan,. men en portad kommer kräva mer power/energi vid en vägg t.ex. så det borde ju då innebära att när man öppnar lucka så kommer det att spela lättare, fast lägre.

7 241 Inlägg
17 juli 2009
pattilatti2 skrev:

HAAAAAAAAAAA......där kom det wink
Det är KÄLLAN du kan hänvisa till iom att det inte är du själv som ligger bakom den faktan wink
Det är DET jag menar... smile
Senast redigerat av Lonefox (17 juli 2009)

Billjuds fanatiker.
2 853 Inlägg
17 juli 2009
Lonefox skrev:
pattilatti2 skrev:

Det är KÄLLAN du kan hänvisa till iom att det inte är du själv som ligger bakom den faktan wink

du har nog funnit alla dina fakta själv med. va gormar du om? ja skrev ju att de var postat redan innan du fick fnatt. va fan. tongue

Billjuds fanatiker.
2 853 Inlägg
7 241 Inlägg
17 juli 2009
pattilatti2 skrev:
Lonefox skrev:
pattilatti2 skrev:

du har nog funnit alla dina fakta själv med. va gormar du om? ja skrev ju att de var postat redan innan du fick fnatt. va fan. tongue

Retas bara med dig.....för det är skillnad på att skriva en egen text och att finna fakta och skriva av den.
Då ger man cred till den som skrivit det med en källanvisning wink
Aldrig gjort examensarbete? wink

No hard feelings smile Blåser bara av lite ånga som det kan översättas med.

Nu väntar sängen smile
Natt folket.

SM-Guld Billjud 2007&08
2 353 Inlägg
18 juli 2009
Softis skrev:
Motstånd får dom väl av lådan? Måste vara det konstigaste jag hört på länge. Någon som kan bekräfta detta?

Derax xmax kommer dom inte till med mitt nuvarande steg iaf, det kan jag lova wink

Det är bara snick-snack.

Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!

Sök