Laddregulatorn på den generatorn bör vara den avlånga vit/svarta plastsaken som sitter på generatorns baksida, antar att du har en Bosch. I så fall sitter även kolen på den och enklast är att byta ut hela regulatorn, ta loss regulatorn och kika på kolen hur de ser ut (sitter med 2 st små skruvar, var dock försiktig så inte kolen bryts av).
Att batterilampan lyser när tändningen är påslagen är bra, då får generatorn sin förmagnetiseringsström så att den ska kunna ge laddning. Nu verkar det ju som att den ändå inte ger laddning, men för att vara helt säker så bör du mäta laddspänningen med en multimeter.
Mätningen ska först göras nere på själva generatorn, om spänningen är dålig redan där så behövs inga fler mätningar. Är däremot spänningen bra vid generatorn (dvs 14-14,4 V) så får du även mäta på batteripolerna och se vilken spänning det är där. När du mäter på generatorn, var mycket försiktig så att du inte fastnar i fläktremmen eftersom motorn ska vara igång vid mätningen.
Batteriet måste i vilket fall som helst laddas upp fullt, vilket kan ta ett helt dygn om det är väldigt dåligt laddat, annars tar det stryk om det bara blir halvladdat flera gånger.
Har man ett fulladdat fräscht 60 Ah batteri så kan det ge ut 3 A i 20 timmar innan spänningen har sjunkit till 10,5 V, det är så man mäter kapaciteten hos vanliga bilbatterier. Sedan finns en annan mätning som visar hur länge batteriet kan ge ut 25 A konstant innan spänningen har sjunkit till 10,5 V, enligt en sån mätning kan ett 60 Ah batteri fungera i runt 100 minuter gissningsvis.
Om man utgår ifrån ett mellanting av dessa mätmetoder, då får man nog ett svar som ger någorlunda hum om hur länge du kan köra utan fungerande generator. Exakt hur mycket ström din bil drar när den är igång vet jag inte, men min 240 med mekanisk insprutning drar ca 23 A med halvljus påslaget och ca 16 A med endast parkeringsljus påslaget. Är det ingen laddspänning så drar det lite mindre förstås.
Låt oss säga att du har parkeringsljuset påslaget när du kör och att allting drar 15 A, då räcker batteriet i 4 timmar om man utgår ifrån kapacitetsangivelsen. Utgår man ifrån den andra mätningen så borde batteriet räcka i lite mindre än 200 minuter, dvs omkring 3 timmar. Men då ska alltså batteriet vara absolut fulladdat och i toppskick, det är ju kanske inte ditt batteri.
Vi drar till med halva tiden (1,5 h) för att vara ganska säker. Har du ett 60 Ah batteri som du laddar så fullt det går, då kan det nog räcka i 1,5 timmar om du bara har parkeringsljuset igång. Batteriet måste laddas igen när du kommer till Göteborg.
En massa teorier och gissningar, du får väl välja själv ifall du törs åka iväg.