3273
Sök

Konstigt och jobbigt elfel på volvo 740 -88

Yrkesförare
135 Inlägg
26 juli 2009
Trådstartare
#1
jag köpte en volvo 740 gl års -88 som funkade helt finfint förutom pyttepyttelite orolig tomgång å jordfel i mätarhuset ( tror jag ) från början så funkade självklart bensinmätaren lite som den ville å belysningen lite som den ville oxå, sen två dar efter så började alla varningslampor lysa väldigt svagt å både varv å hastighetsmätare funkar lite halvdant. och så nu då har batteriet laddat ur sig, den startar utan problem med starthjälp men lyckas inte hålla igång sig mer än ngn minut utan hjälp, har jag laddat batteriet så startar den utan starthjälp å lyckas hålla igång sig utan problem men sen när batteriet e helt tomt så dör den, jag gissar då på att min generator inte laddar? kass? jag tänkte om det kanske har varit ngt som har legat å tagit tjuvström så batteriet har blivit urladdat, skall ta reda på vad d e när jag får tag på en multimeter.

borde det bara vara å byta generator sen funkar det eller har ngn annan ngn idé? ngn som varit med om liknande?

sen om jag laddar batteriet en natt, vågar jag då åka 5 mil till jobbet?

tack på förhand

Smålänning
7 883 Inlägg
26 juli 2009
#2
Ja, ditt batteri är slut, och det behöver inte bero på att den drar tjyvström eftersom att generatorn troligen varit på G länge...

Min va likadan, men jag bytte laddningsregulator och batteri, tog 5 minuter, sen funkade det igen.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

Det som inte dödar gör ont
2 668 Inlägg
26 juli 2009
#3
kolla kolen i generatorn om dom är slut. bilen kan spöka enormt om kolen börjat vara slut

2slow

Yrkesförare
135 Inlägg
26 juli 2009
Trådstartare
#4
azid skrev:
kolla kolen i generatorn om dom är slut. bilen kan spöka enormt om kolen börjat vara slut

jag kollade kolen, det fanns kvar men hur mkt skall det vara kvar? hatar pilla bilel så drf kan jag tyvärr inget av det.

27 Inlägg
26 juli 2009
#5
99% kolen som är slut! byt laddningsregulator!

Skulle man skrivit något här?

1 043 Inlägg
26 juli 2009
#6
Lyser laddningslampan när bilen är avstängd med tändning på?

21 761 Inlägg
26 juli 2009
#7
J0ckeO skrev:
har jag laddat batteriet så startar den utan starthjälp å lyckas hålla igång sig utan problem men sen när batteriet e helt tomt så dör den

Hur länge har du laddat batteriet då?
Hur länge går bilen innan den stannar då?

J0ckeO skrev:
sen om jag laddar batteriet en natt, vågar jag då åka 5 mil till jobbet?

Det beror dels på hur lång tid det tar till jobbet och dels i vilket skick batteriet är i. smile

Yrkesförare
135 Inlägg
26 juli 2009
Trådstartare
#8
laddningsregulator e samma som kol eller?
ja lampan lyser.
jag testade ladda det 20 minuter bara, för å se om d va d som va problemet, laddar jag d i cirka 20 min så går den i 5-10 min.
jadu, jag bor i lilla edet å skall te göteborg ( en väg 5 mil ) tongue

21 761 Inlägg
26 juli 2009
#9
Laddregulatorn på den generatorn bör vara den avlånga vit/svarta plastsaken som sitter på generatorns baksida, antar att du har en Bosch. I så fall sitter även kolen på den och enklast är att byta ut hela regulatorn, ta loss regulatorn och kika på kolen hur de ser ut (sitter med 2 st små skruvar, var dock försiktig så inte kolen bryts av).

Att batterilampan lyser när tändningen är påslagen är bra, då får generatorn sin förmagnetiseringsström så att den ska kunna ge laddning. Nu verkar det ju som att den ändå inte ger laddning, men för att vara helt säker så bör du mäta laddspänningen med en multimeter.

Mätningen ska först göras nere på själva generatorn, om spänningen är dålig redan där så behövs inga fler mätningar. Är däremot spänningen bra vid generatorn (dvs 14-14,4 V) så får du även mäta på batteripolerna och se vilken spänning det är där. När du mäter på generatorn, var mycket försiktig så att du inte fastnar i fläktremmen eftersom motorn ska vara igång vid mätningen.

Batteriet måste i vilket fall som helst laddas upp fullt, vilket kan ta ett helt dygn om det är väldigt dåligt laddat, annars tar det stryk om det bara blir halvladdat flera gånger.

Har man ett fulladdat fräscht 60 Ah batteri så kan det ge ut 3 A i 20 timmar innan spänningen har sjunkit till 10,5 V, det är så man mäter kapaciteten hos vanliga bilbatterier. Sedan finns en annan mätning som visar hur länge batteriet kan ge ut 25 A konstant innan spänningen har sjunkit till 10,5 V, enligt en sån mätning kan ett 60 Ah batteri fungera i runt 100 minuter gissningsvis.

Om man utgår ifrån ett mellanting av dessa mätmetoder, då får man nog ett svar som ger någorlunda hum om hur länge du kan köra utan fungerande generator. Exakt hur mycket ström din bil drar när den är igång vet jag inte, men min 240 med mekanisk insprutning drar ca 23 A med halvljus påslaget och ca 16 A med endast parkeringsljus påslaget. Är det ingen laddspänning så drar det lite mindre förstås.

Låt oss säga att du har parkeringsljuset påslaget när du kör och att allting drar 15 A, då räcker batteriet i 4 timmar om man utgår ifrån kapacitetsangivelsen. Utgår man ifrån den andra mätningen så borde batteriet räcka i lite mindre än 200 minuter, dvs omkring 3 timmar. Men då ska alltså batteriet vara absolut fulladdat och i toppskick, det är ju kanske inte ditt batteri. smile

Vi drar till med halva tiden (1,5 h) för att vara ganska säker. Har du ett 60 Ah batteri som du laddar så fullt det går, då kan det nog räcka i 1,5 timmar om du bara har parkeringsljuset igång. Batteriet måste laddas igen när du kommer till Göteborg.

En massa teorier och gissningar, du får väl välja själv ifall du törs åka iväg. wink


Sök