Update 23/8 -09
I helgen har jag bestämt placeringen av diskanten samt byggt en anordning till den som tog väldans mycket tid. Men nu är det klart och jag blev väldigt nöjd med resultatet.
Återstår dock några grejer som att fräsa ut en ring som fästes runt aluminiumrörets nedre kant, den är tänkt att vara i 10mm aluminium med en 10mm radie runt röret. Detta ska göras i ett cad program som sedan skickas till en CNC-maskin.
Bilder på helgens arbete:
Här är det tänkt att diskanten ska placeras. Så bort med originalgaller och rita av och gör om i tunn träplatta.
Sådär, då var den borta.
Börjar att rita av gallret.
Twins.
För att få till böjen på originalgaller spände jag fast träbiten med tvingar efter originalens form. Blötte då träet för att det skulle torka i den positionen.
Hittade ett aluminiumrör från en vattenspridare som jag sågade av och använde mig utav i konstruktionen till diskanten.
Fästanordning under plattan.
Passade även på att polera aluminiumet, blev nöjd.
För att få aluminiumröret sitta fast så smältlimmade jag dit en träbit under för att få tryck på den. Sitter väldigt stadigt & att jag kan justera diskant genom att vrida på röret. Mycket bra!
Vänstra sidan.
Högra sidan.
Borrade även håll i undersidan av träbiten för att kunna trä kabeln från diskanten senare.
Därefter var det dags för lite vinyl
Alltid trevligt!
Färdig!
Och som allt har även dessa en baksida, kan vara kul att se hur grejer är gjorda ibland. Varmluftspistol skötte kanterna bra.
Såhär kan det se ut efter borttagning av överflödig vinyl.
Dags för montage.
Var mörkt nu in på kvällen så det var svårt att ta bra bilder, fler kommer imorgon.
Efter att ha tagit en liten paus på 30 min tog jag an dörrplåten och ritade upp vad som behövdes kapas bort från den.
Färdigt.
Avslutar med bild på färdiga dörrformen som spacklats, lackerats och slipats om.
Blev dock inte klar med den andra dörrformen som jag trodde, utan det kommer bli morgondagens arbete i väntan på Alcantara/mocka tyget jag beställde.
För de som undrar är det TopnTrims superstretch vinyl jag använder mig utav, deras 1273 nyans.
Kommentera gärna!
/Andreas