3292
Sök

Vattnet rinner ut på 240, problemet löst. Nytt problem (bilder)

271 Inlägg
7 augusti 2009
Trådstartare
#1
Hej, idag var jag var ute med 240in för första gången och allting fungerade bra, förutom att det lukta lite soppa efter att jag hade tankat, jag gick ut och kollade under och allt såg fint ut.

När jag kom hem efter 1 timmes lugn körning så rinner allt vatten ut på gatan, hela kärlet töms, det kommer inte från kylaren, det känns mer som att det är under motorn. Jag kollade packningen runt vattenpumpen och det verkade inte läcka där. Provade att hälla i tills kärlet var fullt, sen rann det ut igen?

Någon som kan tro sig veta felet?
Senast redigerat av Keps_nille (10 augusti 2009)


R1 driver!
5 128 Inlägg
7 augusti 2009
#2
Har du kollat varenda kylarslang?


Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 650 Inlägg
7 augusti 2009
#3
låter som de gammla hederliga S slangarna till värmepaketet de brukar ha en förmåga och kunna gå . kolla dom


271 Inlägg
7 augusti 2009
Trådstartare
#4
Jag har kollat alla slangar.  Vart sitter frostbrickorna?


2 914 Inlägg
7 augusti 2009
#5
Keps_nille skrev:
Jag har kollat alla slangar.  Vart sitter frostbrickorna?

under toppen på sidan (innanför grenröret)

Egen företagare
864 Inlägg
7 augusti 2009
#6
Sen kan det även vara röret som går från vattenpumpen och bakom motorn som kan läcka.

Riktiga män luktar DIESEL
Patrik´s Maskintjänst
www.skogsforum.se

1 798 Inlägg
7 augusti 2009
#7
Om vattnet rinner av direkt borde det vara ovanligt lätt att felsöka, det bör vara ordentligt blött wink
Personligen skulle tippa på att det är den övre slangen till värmepaketet som gett sig, går mellan topp och anslutningen i torpedväggen.


271 Inlägg
7 augusti 2009
Trådstartare
#8
Tack för förslag. Imorgon ska jag ta bort hasplåten under så att man kan se lite bättre! Känner mig inte på något meckar humör just nu så därför är jag lite seg.
Konstigt nog så har ingen nämnt vattenpumpen, min första idé var just packningen till pumpen, men jag kan inte se att det läcker därifrån. Ska som sagt kolla närmare på det imorgon smile


271 Inlägg
8 augusti 2009
Trådstartare
#9
Nu har jag lokaliserat vattnet, det kom ifrån vattenpumpen.

Idag har jag tagit bort den och bytt alla 3 packningar till nya, och nu när jag äntligen har fått ihop allt så visar det sig att det första som händer när jag fyllt i vatten och startar är att det rinner på engång, då ser jag att det kommer från hålet under pumpen sad Fattar inte vad det beror på


21 761 Inlägg
8 augusti 2009
#10
Har du fått gummiringen helt rätt när du monterade fast pumpen?

Om jag inte minns fel så kan packningen lätt vika sig när man sätter pumpen på plats, lite beroende på hur man monterar pumpen. Då tätar den inte utan det läcker direkt. Men det var ganska länge sedan jag bytte pump så jag kan minnas fel. smile

Förresten, det var kanske den övre gummiringen jag tänkte på. hmm
Senast redigerat av Drönirettab (8 augusti 2009)

271 Inlägg
8 augusti 2009
Trådstartare
#11
Ja nu är det ju så att det läcker inte från någon skarv utan det är från avtappningshålet? som sitter under pumpen


Driifter;)
1 630 Inlägg
8 augusti 2009
#12
vad för jäkla hål?

Trimma för att köra fort? NÄ, Brett;)

Trafikledare
563 Inlägg
8 augusti 2009
#13
Ett hål som är pluggat med en liten insex utan skalle eller hur man ska förklara,
den sitter strax under vattenpumpen..

Dom som tillverkar reservdelar måste oxå överleva!

Driifter;)
1 630 Inlägg
8 augusti 2009
#14
okej men de finns insex lr ? isf e de väl bara skruva ut o på med packningsklister?

Trimma för att köra fort? NÄ, Brett;)

271 Inlägg
8 augusti 2009
Trådstartare
#15
Melin skrev:
Ett hål som är pluggat med en liten insex utan skalle eller hur man ska förklara,
den sitter strax under vattenpumpen..

Insex? det sitter det inte på min, enligt Haynes boken ska det bara vara ett hål där


271 Inlägg
8 augusti 2009
Trådstartare
#16
Melin skrev:
Ett hål som är pluggat med en liten insex utan skalle eller hur man ska förklara,
den sitter strax under vattenpumpen..

Är du säker på att det ska sitta en skruv där? Jag såg inga gängor


Driifter;)
1 630 Inlägg
8 augusti 2009
#17
de e inget jag känner igen alls det där:P

Trimma för att köra fort? NÄ, Brett;)

21 761 Inlägg
8 augusti 2009
#18
Så här står det i Haynes:

"Vattenpumpar har ventilationshål. Om pumptätningen skadas läcker kylvätska ur hålet. Man behöver i regel en ficklampa för att hitta hålet på undersidan av pumpen."

Inget som jag kommer ihåg då jag bytte pump iaf.

271 Inlägg
8 augusti 2009
Trådstartare
#19
Drönirettab skrev:
Så här står det i Haynes:

"Vattenpumpar har ventilationshål. Om pumptätningen skadas läcker kylvätska ur hålet. Man behöver i regel en ficklampa för att hitta hålet på undersidan av pumpen."

Inget som jag kommer ihåg då jag bytte pump iaf.

Precis, men då betyder det att det inte ska vara någon skruv där eller?


21 761 Inlägg
8 augusti 2009
#20
Måste nog kika hur det ser ut på min 240.


Sök