4948
Sök

Bättre bas vid öppen dörr. varför ?

551 Inlägg
7 augusti 2009
Trådstartare
Tja. kopplat in en bas i 740in, zachry/boxer 12" steget e gas alpha x4

Hade 2 sånna basar i min gamla duett a-traktor men annat steg basa på som fan. (finns bild under gamla bilar i galleriet)
Men iallfall hade bara virke till en bas så koppla in den. men de lät inte bra så börja ställa in steget men då börja de låta som om plåten vibrerar fast i basen då.. de lät aldrig så i duetten.. har vart på och försökt ändra på steget. men antingen blir de inget tryck eller så vibrerar den, slår över ibland med. Men basen flexar på rätt så bra men får inget vidare tryck som ja hade i min gamla epa..

Finns 3 olika sätt på steget oxå. ett så man hör både vanligt ljud och bas, ett där de bara e vanligt ljud, och ett där de bara e bas. och basen spelar bättre när man har vanligt ljud och bas men vill bara ha basljud.

Baslådan ja byggde har ja byggt utan mått eller så. men ska bygga en till båda basarna, kommer de låta bättre med en till likadan bas eller gör de inte nåt eller e de nåt annat fel?

Lite mkt text men har svårt att formulera mej kort wink

// Matte
Senast redigerat av volvo__matte (14 augusti 2009)

Volvo For Life =)

685 Inlägg
7 augusti 2009
varför det låter så kan jag inte förklara då jag inte varit med om det innnan smile

Men att ha 2 st olika basar är INTE bra.

Citerar Drönirettab
Dels är det väldigt svårt att få basarna att spela likadant, dels kan den ena basen riskera att slå i botten innan den andra gör det (pga att basarna är olika stora). Ljudet kan alltså låta "skit" med andra ord, har man ingen koll på hur basarnas koner rör sig så riskerar man dessutom att spela sönder dem

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
7 augusti 2009
En låda med rätt volym bör bli bättre ja, och se till så att den är riktigt tät och stum! Sen så angående inställningar på steget (btw så tycker jag att du ska införskaffa dig ett monoblock istället, ger mer effekt och är gjort för att driva just basar) så ska du ställa filtret på LPF (lågpassfiltret, läget när ud bara hör bas) sen så har du en ratt där du kan ställa delningsfrekvensen, prova att ändra den mellan ungefär 50-80Hz och se vilket du tycker låter bäst.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

Hifi Freak
462 Inlägg
7 augusti 2009
Det där med lådvolymen är ni verkligen insnöade på på det här forumet. Ex en DLS RW10 ska ha 18 liters låda. Det är inget som säger att den spelar bäst i 18 liters låda. 18 liter är en rekomendation som dom testat i ett ljudisolerat ljudrum. Inte alls samma förutsättningar som i en bil. Därför kan man inte gå efter dessa beräkningsprogram. För dom tar ingen hänsyn till vart lådan sitter. Ja har sj testat o byggt grymt många baslådor. Och den rekomenderade lådvolymen är sällan den låter bäst.

Ang skrammel vad är det för skrammel? hur låter det? Det viktigaste är att du har en välbygd låda. Som är tät o stum. Och tät mellan fram o baksida av elementet. Annars låter det skit.

Lycka till.

/Andreas

ChriZtoffer skrev:
En låda med rätt volym bör bli bättre ja, och se till så att den är riktigt tät och stum! Sen så angående inställningar på steget (btw så tycker jag att du ska införskaffa dig ett monoblock istället, ger mer effekt och är gjort för att driva just basar) så ska du ställa filtret på LPF (lågpassfiltret, läget när ud bara hör bas) sen så har du en ratt där du kan ställa delningsfrekvensen, prova att ändra den mellan ungefär 50-80Hz och se vilket du tycker låter bäst.

45 Inlägg
7 augusti 2009
volvo__matte skrev:
Finns 3 olika sätt på steget oxå. ett så man hör både vanligt ljud och bas, ett där de bara e vanligt ljud, och ett där de bara e bas. och basen spelar bättre när man har vanligt ljud och bas men vill bara ha basljud.

Bas är ett ganska vanligt "ljud" det med.

2 914 Inlägg
7 augusti 2009
T-RÖD skrev:
Det där med lådvolymen är ni verkligen insnöade på på det här forumet. Ex en DLS RW10 ska ha 18 liters låda. Det är inget som säger att den spelar bäst i 18 liters låda. 18 liter är en rekomendation som dom testat i ett ljudisolerat ljudrum. Inte alls samma förutsättningar som i en bil. Därför kan man inte gå efter dessa beräkningsprogram. För dom tar ingen hänsyn till vart lådan sitter. Ja har sj testat o byggt grymt många baslådor. Och den rekomenderade lådvolymen är sällan den låter bäst.

Ang skrammel vad är det för skrammel? hur låter det? Det viktigaste är att du har en välbygd låda. Som är tät o stum. Och tät mellan fram o baksida av elementet. Annars låter det skit.

Lycka till.

/Andreas

ChriZtoffer skrev:

nu säger jag inte att du har fel smile jag vill bara lära mig och det var nytt att lådvolymen inte stämmer om vad tillverkarna har satt som att det ska vara den lådvolymen tongue

hur kan det då vara så att man inte ska ha "rätt" lådvolym?? är det så att man ska ha en viss utformning på lådan så det inte blir en massa "felaktigt ljudvågs studsning" i lådan som bromsar upp konen att ljudet inne i lådan bromsar upp konen??
jag har alltid hört här på forumet att man ska ha en RÄTT lådvolym och en stum och bra låda.

(och jo jag har hört att man ska experimentera att det bara är ett grundmott och sen ska man labba och lägga in en 0.5 liter kloss och sen gämföra om det blir bättre osv)

551 Inlägg
7 augusti 2009
Trådstartare
Tack för svar smile eftersom basen flexar mer än basar så måste de ju finnas mer tryck plus att dom spela rätt bra i gamla epan.. angående ljudet så låter de som om bakluckan/regplåten eller nån annan plåtbit ligger och vibrerar men de kommer från basen, de blir inget tryck i basen heller som de va i gamla epan..

lådan e otätad och portad och sitter ingen isolering i,
men ska kika lite med steget och de smile

Får väl bygga en låda för båda basarna.. och göra den lite mindre så kanske de blir bättre smile Men en bas borde spela lite tycker man ju men:/
Senast redigerat av volvo__matte (7 augusti 2009)

Volvo For Life =)

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
8 augusti 2009
En liten idé som jag fick nu bara när du sa att dom låter konstigt och att du inte får någon tryck ifrån dom... det är inte så enkelt att du har fasvänt den ena...?

Saab 9-3SC {SQ-edition}

GTI Power
76 Inlägg
8 augusti 2009
en ide är att börja med att täta lådan...  och som den övre sa kolla så att du inte ha polvänt.  jag byggde en låda till en mds audiophile 12" och va lite för snabb och tänkte kolla hur det lät. DET lät kaka då hade jag inte tätalådan  men det va ju iofs en oportad låda.. och det med låd volym är ganska olika va du ha för element, bil, portat, byggmatrial, mm. men som sakt det är bra om man testar sig till för det ger kunskap... lycka till!
Senast redigerat av Rille_nilsson (8 augusti 2009)

Nisse! från man-power.

551 Inlägg
8 augusti 2009
Trådstartare
hmm de med fasvända kan ja kolla.. Men har för mej att ja ändrade men kan kolla iaf,

hmm ja täta lådan kan ju funka ska kika på de.

Rätt gamla basar så dom e ju lite halvsunkiga. men somsagt eftersom jag vet hur dom har spelat och sen bara legat sen dess så vill ja ha dom så nu med smile

Volvo For Life =)

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
8 augusti 2009
När du testar att fasvända, gör det bara på en bas och inte på båda samtidigt. wink

Saab 9-3SC {SQ-edition}

551 Inlägg
13 augusti 2009
Trådstartare
Hmm nu låter de bättre, kasta i lite husisolering i lådan och nu låter de inte som nåt löst metalliskt smile
Men e stora hål överallt runtom lådan så om ja tätar och kastar i lite mer isolering borde de låta bra som fan smile

Trodde inte de att lådan inte va tät hade någon betydelse eftersom man endå har en port. men de hade de:)

Volvo For Life =)

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
13 augusti 2009
Lådan får absolut inte vara otät! Spelar ingen roll om den är portad eller sluten, tätt ska det va! Fyll i dom hål som finns med plast eller lim eller nåt annat som blir hårt.

Saab 9-3SC {SQ-edition}

R1 driver!
5 128 Inlägg
13 augusti 2009
En förklaring är kanske att du har fel avstämning? Spelar det bättre eller så om du har en dörr öppen? Du kan ju labba lite med porten och se om du får bättre bas

Kluraren
90 Inlägg
13 augusti 2009
Husisolering??????

Är det så hälsosamt att ha det i en låda.....
OM jag inte minns fel när jag höll på med detta för MÅNGA år sedan så var det typ det första man fick till sig från dom olika stereobutikerna då detta kan avyttra små partiklar som således kan leta sig ner mot talspolen och ställa till en hel del problem....
Vet dock inte om detta bara var skrock eller inte  , då jag enbart kört med dämpmatrial i dom lådorna jag höll på med....
Som sagt. vet ej om det är skrock eller sanning , men ville bara lyfta ett finger och påpeka detta...
Senast redigerat av Volvo-nisse (13 augusti 2009)

551 Inlägg
14 augusti 2009
Trådstartare
Trodde inte att om lådan va otät skulle de låta skit eftersom man endå har hål för port tongue men de gjorde de.

De med isolering skulle ja bara testa för hade sån husisolering hemma tongue men nån som vet om de inte e bra?

Ska endå bygga låda så ja kan ha båda mina 12or då skaffar ja annan isolering, men under tiden ? e de farligt?

Sen vill ja ha igång mina 6x9or i hatthyllan men kommer inget ljud när man kopplar kablarna på dom 4 sista anslutningarna, va behöver man då ?smile

Volvo For Life =)

551 Inlägg
14 augusti 2009
Trådstartare
_DamnIt skrev:
En förklaring är kanske att du har fel avstämning? Spelar det bättre eller så om du har en dörr öppen? Du kan ju labba lite med porten och se om du får bättre bas

hmm va och hämta syrran vid bussen nu, då pumpa de skit när man körde sen när hon öppna dörren blev de fan så mkt bättre tryck..

Va menar du med avstämning ? och va kan man göra med porten?tongue

Sen ska ja bygga ny låda med båda 12orna som SKA tätas smile  Men undrar bara vart man ska ha  porten, just nu har ja porten uppåt. Och de spelar sämre med stängda dörrar, har basen emot hytten. ska man vända så basen kommer bakåt ? eller ska den va mot hytten, sen ska man ha porten emellan basarna eller vart blir bäst?

Volvo For Life =)

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
14 augusti 2009
Du syftar på den gula glasfiberisoleringen? Typ Rockwool.....

Det är INTE hälsosamt att ha i lådor nej. Spec. inte en portad låda då det som Volvo-krisse redan påpekat släpper ifrån sig particklar som är mindre roliga...

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

551 Inlägg
14 augusti 2009
Trådstartare
Lonefox skrev:
Du syftar på den gula glasfiberisoleringen? Typ Rockwool.....

Det är INTE hälsosamt att ha i lådor nej. Spec. inte en portad låda då det som Volvo-krisse redan påpekat släpper ifrån sig particklar som är mindre roliga...

Oki.. får väl ta bort de igen då sad va ska man ha för isolering då?

Volvo For Life =)

1 435 Inlägg
14 augusti 2009
Vanlig dämpull eller dämpmatta. Egentligen behöver du ingen alls om du fixar till så att längden på porten blir rätt efter dina basar (avstämningen) och fixar hålen i lådan.
Senast redigerat av Alpinabiturbo (14 augusti 2009)

Sök