KammaDej skrev:
sedan du verkar ointresserad av att fortsätta diskutera antar jag (fast jag hade hoppats på motsatsen) dels att du bara va
intresserad av att dumförklara mej och dessutom nu insett att du istället är på väg att dumförklara dej själv om du forsätter diskutera saken.
tråkigt. jag hoppades faktiskt på att vi kunde utbyta lite kunskap med varann, därav bortsåg jag från en hel del du skrivit. men sedan du visat
tydligt att du bara ville sitta och spela duktig på ett internetforum får vi väl göra det här på ditt sätt istället.
Du börjar bli lite väl aggressiv i dina inlägg igen...
håller med firefreak om att vi ska skippa personpåhopp...
Och som tidigare antar du, och dessutom skriver vad jag tycker och gör?
Men egentligen har du ingen aning....synd...eller pinsamt egentligen...
Om du vill veta kom jag hem hyffsat sent. Har svetsat min nya ram, så har jobbat från tidig morgon till sen kväll ett par dagar.
kom hem nästan 5 på natten och jag fick komma hem tidigt för att svetstråden tog slut, men upp nu och fortsätta...
det är anledningen till varför jag inte svarat, inte allt s**tsnack som du hittat på...Du berättade förut att du går i gymnasiet, och jag vet hur det känns att ha all tid i världen men en vacker dag kommer du växa upp.
DÅ kan man inte sitta varje kväll framför datorn...
KammaDej skrev:
du vet lika väl som jag att g-krafter påverkar hur bilens totala vikt fördelas mellan hjulen, att påstå att ordet viktförflyttning då är bundet till att endast lösa föremål kan orsaka detta vet vi båda är ett påhitt från din sida.
Om du någon dag väljer att plugga vidare eller kanske får ett jobb så bör du veta att rätt användande av rätt termer i många fall är absolut nödvändigt om inte annat ser man bara dum ut om man ständigt säger fel. Speciellt om någon berättar vad som är det rätta, då ska man vara glad att man slapp säga fel i fortsättningen...
Dessutom är ditt användande av ordet "g-krafter" inte helt korrekt, inser du inte felet kan vi vänta med hela diskussionen tills det att du läst lite Fysik i alla fall.
KammaDej skrev:
sedan din simulering av effekten av toe-vinkel fram:
....
det här är ingenting annat än en test av däckegenskaper.
sedan en viktförflyttning (eller en lastväxling om det får dej att trivas bättre) endast uppkommer om chassit påverkas av någon kraft, exempelvis
acceleration/inbromsning för att flytta vikt framåt/bakåt, eller i detta fall om man skulle simulera ett chassi och dess egenskaper skulle det krävas
att hjulen styrde åt något håll om man ska få någon vikt att flyttas mellan höger och vänster.
men i din sk simulering styr inte hjulen åt något håll för att få denna vikt att flyttas, med detta utesluts helt att det skulle vara någon form av chassisimulering.
Nu handlade det om toe-vinkelns inverkan vid lastväxling även om det inte alls var vad tråden ens handlade om.
KammaDej skrev:
det här har utförts i en maskin avsedd för att jämföra olika däckegenskaper och inte chassiegenskaper, eller hur?
det ger ingen vidare rättvisa för att påvisa hur ett chassi påverkas av diverse justeringar, hur mycket du än vill få det att verka så.
Simuleringen är gjord i ett eget program av en person som jobbat med tävlingsbilar, framförallt formelbilar på kth i snart 10 år.
Och meningen med programmet var att se hur mkt kraft en viss toevinkel genererar vid en viss lastväxling eller ett visst lastförhållande mellan hjulen i ett hjulpar. inget annat.
Vet du vad Tire Test Consortium eller en MRA-modell är?
Känner du till programmet som simuleringen är gjord i?
Vet du exakt vilka parametrar simuleringen tog hänsyn till?
Känner du ens till teorin bakom simuleringen?
Precis som så otroligt många gånger tidigare har du ingen aning om vad du grundar dina åsikter på, och trotts ovissheten väljer du att presentera dina åsikter som 100% rätta, dessutom vägrar inse när du har fel.
Att ens förkasta nått innan man vet vad det handlar om är inte särskillt smart. Du kommer nog lära dig det längre fram i livet...
KammaDej skrev:
ackermann avser hur stor skillnaden är mellan inner och ytterhjulets svängradie i förhållande till bakaxeln. hur mycket du än krånglar till benämningen så kommer den fortfarande avse det och bara det, ingenting annat.
ditt citat från RCVD förklarar dessutom bara detta så varför ens posta det?
Som sagt, fel användande av termer kan få det du säger att betyda nått helt annat...kanske svårt att inse nu men det kommer nog med tiden ska du se...
KammaDej skrev:
statisk betyder per definition stillastående. några regler utöver detta finns inte. inte ens när det kommer till racebilar. vill man uttrycka att
bilen står i grundposition med noll styrutslag bör man påpeka just att bilen står i grundposition med noll styrutslag. att allt det skulle inkluderas
i ordet 'statisk' vet du lika väl som jag inte stämmer.
Precis som innan, fel benämning = missförstånd. Om du nån gång ska läsa fordonsteori på högre nivå kommer du inse skillnaden.
KammaDej skrev:
att rollcenter inte existerar i verkligheten beror på hur man ser på saken. tycker man att man måste fysiskt kunna ta på en sak så stämmer det. inser man att saker man inte alltid kan ta på spelar stor roll i vissa sammanhang så inser man också att ditt påstående inte stämmer.
Åter igen ändrar du på vad jag sa för att på nått vis få det att låta som om du kan ha rätt.
du säger att jag inte tror på saker som inte går att ta på?
Jag pressenterade det kinematiska rollcentrumet, kraftbaserat rollcentrum samt instant center.
Även hur dessa räknades ut.
Dessutom typ 3e gången du blandar ihop rollcenter och instant cente...
Det jag reagerande om ang dessa punkter var inte att man skulle skita i dessa helt, men att du fick det att låta som om att det bara är rc man ska se på.
Det jag ville få dig att inse var att rollcenter är bara en punk som man kan summera krafter och moment runt, det viktiga är att göra bra lösningar och sen utav det få ett bra rc...
KammaDej skrev:
hur kan man dessutom inte inse det fast man går på KTH? fast jag är ganska övertygad om att du inser det fast du i detta fall letar fel att klaga på.
sedan du inte hittat nåt så har du hittat på egna.
Och vi är där igen, du ändrar på vad jag sa för att på nått vis få det att låta som om du kan ha rätt.
KammaDej skrev:
... bilens vikt flyttas mellan hjulen... hur stor del av vikten som flyttas direkt...
Åter igen, vikt?
du har en fast konstruktion med en bestämd massa, du flyttar inte vikt...känns som om det borde ha fastnat iaf...
KammaDej skrev:
självklart ska man inte rekommendera någonting farligt till någon.
att skriva om justeringar i ett chassi på en racebil förutsätter att man håller sej 'inom fönstret' för att varvtider och resultat inte ska bli lidande.
däremot att rekommendera en specifik inställning till någon på sin bruksbil utan att känna till någonting om den kan leda till allvarliga
konsekvenser i vissa fall om man inte tar upp vad just den inställningen innebär i helhet.
Men snälla nån, tror det finns 2 sidor här med dig klagande på att folk inte varnar å sen sitter du sj och hittar på saker utan att berätta riskerna...
KammaDej skrev:
hur som helst nu vet du vad jag tycker om dina påhittade varianter hit och dit. dina senare inlägg innehåller lika mycket bullshit som detta.
du tycker att man inte kan lita på saker skrivna av vissa personer medans det går utmärkt att lita på vad andra har skrivit så länge dom är som du säger "erkända". av vem? varför?
också en grej som kommer med åren...vet att det var okej att referera till wikipedia och div google sidor i grundskolan men är tyvärr inte allt så.
En person som är världskänd och jobbat med nått i säg minst 10-15 år, och i vissa fall revolutionerat ett visst område är för mig trovärdiga.
Skulle aldrig lita på en person på nätet som inte vågar visa nått riktigt namn, ständigt misstar sig i ord och benämningar och den enda referens är att han "har många års erfarenhet från banracing".
Och speciellt om det denne person står fast vid sin åsikt och inte vågar erkänna sig fel när detta går rakt emot en hel industri och dessutom aldrig backar med mer än personliga erfarenheter...
KammaDej skrev:
personligen tycker jag resultatlistor från race är en bättre måttstock och inte orden från någon som orkat sitta vid en skolbänk massa år för att få en ingenjörstitel.
Åter igen, du har ingen aning om vilka just dessa personer som jag nämnde har för bakgrund och erfarenheter.
Du antar som vanligt något, i detta fall att dom bara har läst om saken men i själva verket kanske dom stod vid banan och gjorde iaktagelser, vann race osv innan du ens va född???
Personligen vill jag till skillnad från dig ha vetenskapliga bevis och förklaringar innan jag tror på nått.
Du vet väll att jorden är inte platt och planeterna snurrar inte runt jorden även om det kan se ut som det??
KammaDej skrev:
av alla års erfarenhet från banracing vet jag att detta har mycket stor inverkan på hur bra bilen går och det är ingen slump att rollcenter är så pass välkänt som det är.
Med tanke på att du vägrar ändra dig, hittar på och talar för andra och inte klarat hålla detta på en bra nivå så kan jag själv berätta att jag antagligen inte kommer orka svara mer i den här tråden då det verkligen inte leder till nått bra.
jag å resten av världen kommer fortsätta köra på toe-in, men tvingar inte dig till nått alls!
Du får göra precis som du vill...trådskaparen och övriga läsare har nog fått nog med svar iaf.