Motorutrymmet:
Nära fördelaren finns dessa mystiska kablar som inte verkar kopplade till nånting. Förra ägaren visste inte heller. Han undrade om den kunde haft AC som sen tagits bort. Men ser inte några spår av AC i bilen annars. Det lär har funnits en riktigt bra VIN avkodare där man kunde se allt om bilen, men den finns inte längre.
Växellådan, här ser det litet vått ut, ska kolla nivån. Enligt serviceboken byttes oljan för 63,000km sen (Neste 75W transmissionsolja). Ska prova dra åt lite hårdare samt tvätta för att se om det fortsätter läcka. En framtida uppgradering jag funderar på är att byta ut difflocket till ett med filter och magnet som dom lade på de senaste modellerna, som saknade avtappningshål.
När det gäller saab växellådor verkar man kunna nörda ner sig riktigt ordentligt. Fast jag är inte så haj på motorer så baby steps nu först.... Inte lyfta ur motorn det första man gör...
Bilen har så länge jag kan se kört på fullsyntetolja 5W-40, inget spår av mineralolja. Jag vet detta är nåt som det bråkas om inom saabvärlden, syntet eller mineral. Det är väl också dåligt att byta från en olja till en annan, speciellt mineral > syntet om mna kört mineralolja då det bygger upp beläggningar som syntetoljan sen kan lossa upp, med dåliga resultat. Men den här bilen har kört syntet nu så länge böckerna visar så det verkar ju funka och jag vill inte experimentera.
Hjulhusen under och ovanifrån, sprutat med dinitrol ML lite överallt på bilen samt i skrymslen. Dinitrol ML verkar även kunna fräscha upp gammal rostskyddsmassa.