3089
Sök

Hur få bort denna?

Xenoholic
2 559 Inlägg
20 augusti 2009
#21
IDG-tools har en "universalhylsa" som är konisk ska funka väldigt bra till  runddragna bultar/muttrar enligt uppgift, har dock ej provat själv men det såg ut som att den skulle funka bra.

En SAAB utan turbo är som en räkmacka utan räkor ;)
Åker SAAB 9-5 Aero , SAAB 9-3 Nordic 333 concept ,Subaru Forester 2.5 XT eller en än så länge turbolös Honda CBR 929 Fireblade beroende på väder o humör :D

267 Inlägg
21 augusti 2009
#22
om det är trångt med kapmaskinen så dra av den med en plasma skärare smile


Egenföretagare
999 Inlägg
21 augusti 2009
#23
Våld!
Leta upp en slägga eller slägghammare, sätt en hylsa på muttern och banka för kung och fosterland. Annars kapa av skiten med vinkelslipen och köp ny bult & mutter.


bihfocus
22 augusti 2009
Trådstartare
#24
ekkin skrev:
Måste du bort med det där för o byta fjäder då?
Räcker det inte med o dra ihop fjädern med en fjäderspännare o sedan plocka ur den bara?
http://www.jula.se/EsaImages/item/master/609933_d.jpg
139:- på JULA smile

EDIT: Brukar hjälpa om man lossar stötdämparen också. Så blir det mindre spänn på fjädern.

Faktiskt så funkar det bara fram på min bil det är så ont om plats för fjädrarna bak. så detta är det enklaste alternativet. Har nu bytt alla fjädrar förutom på höger bak.

Var inne på Volvo idag de kollade och sa att bulten sitter genom en gummibussning varav det finns ett rör i bussningen där bulten sitter. Så när man vrider lite så vrids busningen med. Verkar som det rostat fast ordentligt. Har använt en hel flaska CRC Flash men icke icke.....

På söndag ska jag till en privatperson som ska försöka ta bort det.. Blir så jävla less på att en bultjävel kan göra så det tar 2 dagar extra för att byta fjädrar...

127 Inlägg
22 augusti 2009
#25
Det är ju bara kapa av bulen och sen skaffa en ny så är de ju klart sen.

www.klockren.nu
476 Inlägg
22 augusti 2009
#26
Som tidigare skrivits, kapa av skiten och köp nytt istället..mycke lättare!

vah, gick de för fort?...nä, de tror jag inte!

bihfocus
22 augusti 2009
Trådstartare
#27
Jag tar kort så får ni se hur det ser ut. Går ej att kapa då bulten sitter igenom ett rör och röret sitter i en gummibussning. Röret och bulten har rostat fast därav gummit snurrar bara

bihfocus
22 augusti 2009
Trådstartare
#28
såhär ser det ut den första bilden på bulten och den andra hur den ser ut vart den går igenom... lite svårt att skära där...


https://www1.garaget.org/gallery/archive/68386/745082_stpoth.jpg
Bult sitter som tusan





https://www1.garaget.org/gallery/archive/68386/745084_gpkyc4.jpg
så går den igenom

bihfocus
22 augusti 2009
Trådstartare
#29
ni får ursäkta datumet felinställt på kameran

Eliminator
1 441 Inlägg
22 augusti 2009
#30
Visst går det att kapa där, du får helt enkelt kapa flera gånger rakt på skallen, ungefär som du skivar en limpa bröd,,sedan gnuggar du skivan fram och tillbaka tills bultskallen är borta, slå ut resten med ett don,, 10 minuters jobb.

/Tommy.

Visst är det tillverkat bilar efter 1973, men vem bryr sig?
"Horsepower sells cars, torque wins races"/ Carroll Shelby
Anyone can restore a Classic, but it takes a Real Man to cut one up!
You can make anything dance if you throw enough money at it, even a Windsor.

bihfocus
22 augusti 2009
Trådstartare
#31
Sokrates skrev:
Visst går det att kapa där, du får helt enkelt kapa flera gånger rakt på skallen, ungefär som du skivar en limpa bröd,,sedan gnuggar du skivan fram och tillbaka tills bultskallen är borta, slå ut resten med ett don,, 10 minuters jobb.

/Tommy.

Det får han göra imorrn jag har laggt ner bland annat i brist av verktyg som skärare och sånt shit.....
Han kommer ta runt en 100:- ing

Försöker iaf
12 819 Inlägg
23 augusti 2009
#32
Sokrates skrev:
Visst går det att kapa där, du får helt enkelt kapa flera gånger rakt på skallen, ungefär som du skivar en limpa bröd,,sedan gnuggar du skivan fram och tillbaka tills bultskallen är borta, slå ut resten med ett don,, 10 minuters jobb.

/Tommy.

Precis, bort med bultskallen å sen slå ut skiten. Hade varit klart innan TS skapade tråden ^^


Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

bihfocus
23 augusti 2009
Trådstartare
#33
Nu så är det avklarat och alla fjädrar bytta blev att svetsa en större huvud på bulten som sedan lossna tillslut. Bytte ut den mot en ny,, Tack för alla svar ...

Men nu uppstod nytt problem.

Bilen vibrerar vid hastighet 80 och uppåt...
Kan det vara drivaxeln som är dålig har haft en drivaxel som spökat men inte alls mycket på de gammla fjädrarna utan nu när bilen är sänkt och börjat arbeta i lägre läge så vibrerar det som fan...

Kan det vara också för att hjulinställningen inte är gjord än?

Senaste foruminläggen

Nyaste forumtrådarna

Sök