Vi kan ju göra en helt ovetenskaplig uträkning baserat på tillverkarens egna siffror:
1.8T - 0.84 l/mil blandad körning
TDI (130) - 0.56 l/mil blandad körning
Dagens drivmedelspriser (Statoil):
Blyfri 95 - 12.49 kr/liter
Diesel - 11.79 kr/liter
1.8T - 2000 mil * 0.84 = 1680 liter * 12.49 = 21000 + 1850 kr skatt = 22850
Alltså 22850 kr i bensin och skatt på en 1.8T.
TDI - 2000 mil * 0.56 = 1120 liter * 11.79 = 13200 + 6000 kr skatt = 19200
Alltså 19200 kr i diesel och skatt på en TDI 130.
Detta ger oss således en marginal på drygt 3500 kr till dieselns fördel sett till bara skatt och förbrukning. Uträkningen förutsätter ju likartade servicekostnader och försäkringspremier, vilket det också är i verkligheten om jag minns rätt. Så svaret borde bli att ja, det går jämt ut med en diesel på 2000 mil / år.
Edit: Jag håller med föregående inlägg, 1.9 TDi är en underbar motor och om jag fick välja skulle jag ta en sådan istället för 1.8T (men nu hade jag turen att få en bensinare gratis, så det ska köras en jävla massa mil innan man kompenserar det med dieselns lägre förbrukning
)