3841
Sök

Dyra reservdelar, Audi vs Volvo mfl

SAAB-åkare
26 Inlägg
1 september 2009
Trådstartare
#1
Jag o mannen hade en liten bispyt i går kväll o känner att jag måste reda ut de.
Han säger att volvo har de dyraste reservdelarna, orginal snackar vi. Jag anser att Audi, merca osv är dyrare.
Hur är de eg?

Säg tex att växellådan rasar, vad kostar de på de olika märkena, lika så typ koppling, vanlig service osv.


DFFL
9 020 Inlägg
1 september 2009
#2
Du "anser"?
Vet du vad Volvo, Audi, Mercedes o.s.v. tar för specifika delar eller det är bara vad du hört?

Nej, just det, hade du vetat hade du inte frågat, men rätt ska du ju ha mot din kära man.

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.

Audi A5 quattro driver.
2 203 Inlägg
1 september 2009
#3
MiaMaria84 skrev:
Jag o mannen hade en liten bispyt i går kväll o känner att jag måste reda ut de.
Han säger att volvo har de dyraste reservdelarna, orginal snackar vi. Jag anser att Audi, merca osv är dyrare.
Hur är de eg?

Säg tex att växellådan rasar, vad kostar de på de olika märkena, lika så typ koppling, vanlig service osv.

Din fråga är jättesvår att svara på. Du måste jämföra specifika delar som FireTraXX skrev.

Växellåda från en Audi A2 eller RS6? eller Volvo Amazon eller Volvo S60R?

1 418 Inlägg
1 september 2009
#4
Jämför tex drivknut yttre på en audi 100 c4 2.3 136hk mot en likvärdig volvo, 850 140 hk tex.
Billigast på meca till:
Audi: 3.282,50 kr
Volvo: 2.177,50 kr

ett annat exempel (kopplingssats):
audi: 3.546,25 kr
Volvo: 2.260,00 kr


edit: såg nu att det var originaldelar vi pratade men iaf..
Senast redigerat av Lindberg88 (1 september 2009)

Säger precis som jag tycker och tänker! Har alltid gjort och kommer alltid att göra det :)
Yttrandefrihet på Garaget.org? Nej tydligen inte.

Allmänt envis
12 512 Inlägg
1 september 2009
#5
Volvo har blivit bra mycket dyrare än 2,7,900-tiden i alla fall. Även Audi skall ha dyra delar, men om det är dyrare än Volvo och i så fall hur mycket vet jag ej.

Räknar du även in Service? För en del bilar är svindyra att serva samtidigt som en del är nästintill billiga...

Teknikens Värld gjorde en undersökning för ett par år sedan, där de räknade ut vad "underhåll" kostar på en bil under tiden x och milen Y (minns inte X och Y). Oavsett vad det gällde så var det ju detsamma för alla bilar. Enligt detta var Volvo och Mercedes lika dyra, och Audi dyrare.

Detta beror mycket på Service, Audi har kamrem, och den servicen som innefattar byte var svindyr. Mercedes kör ju med kedja tex, vad Volvo har vete fan men om det var rem så är väl den enklare att byta än på Audi.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

187 Inlägg
1 september 2009
#6
Hade nyligen inne s40 -05 på reparation hos Volvomek. Det gick loss på 4720:- för följande.
-felsökning och diagnos(provkörning och upphissning på lyft för inspektion)
-komplett ny drivaxel
-montering av drivaxel
-montering ny magnetventil

Ett helt humant pris tycker jag.

Diktator
968 Inlägg
1 september 2009
#7
har blivit lärd att audi kostar mer, men är bättre mycket bra bygg kvalité. fast vad vet jag, har bara praktiserat både på volvo och audi för typ 3-4 år sedan, mycket kan ju hänt i pris då.

SAAB-åkare
26 Inlägg
4 september 2009
Trådstartare
#8
Tack för era svar.
Spec lite, säg en volvo v70 (140 el 170 hästaren) och en audi a4 avant, båda årsmodell 2002-2004, inge quattro eller awd.


Forummoderator
9 299 Inlägg
4 september 2009
#9
MiaMaria84 skrev:
Tack för era svar.
Spec lite, säg en volvo v70 (140 el 170 hästaren) och en audi a4 avant, båda årsmodell 2002-2004, inge quattro eller awd.

Man måste vara mer exakt än så om vi pratar servicekostnader. Exempelvis Volvo Haga Norra (Sthlm) är förmodligen Sveriges dyraste märkesverkstad vg timpenning. Lelles Volvoverkstad i Sunne (fingerat namn) kanske en av de billigare.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

huh?
10 427 Inlägg
4 september 2009
#10
Kan dra till med att ju dyrare bilen är från början, desto dyrare borde komponenterna vara.
Kan det ligga någon sanning i det? *host*Mercedes*host*


2 982 Inlägg
4 september 2009
#11
ja bilarna är ju  billiga idag jämfrt med förut..
måste ju ta igen det på annat sätt. jo reservdelar.
man vill ju inte tillverka bilar som ingen köper....


VW-nörd?
4 332 Inlägg
4 september 2009
#12
viktore skrev:
Hade nyligen inne s40 -05 på reparation hos Volvomek. Det gick loss på 4720:- för följande.
-felsökning och diagnos(provkörning och upphissning på lyft för inspektion)
-komplett ny drivaxel
-montering av drivaxel
-montering ny magnetventil

Ett helt humant pris tycker jag.

Definitivt, pappa gjorde liknande jobb på sin s40 från 98 (1.8), så det är ju antingen så att de e riktigt dyrt på den gamla, eller så är det liknande priser oavsett gammalt eller nytt tongue (han betalade nämligen runt 5000 för det med)

Tycker iaf att frågan är otroligt svår att besvara och man får ju som sagt jämföra likartade modeller och motoralternativ.
Läs lite biltester så brukar de ju slänga upp exempelpriser på lite reservdelar och servicekostnader för x antal tusen mil.
Senast redigerat av Mortalis (4 september 2009)


Vorsprung durch Technik
2 432 Inlägg
4 september 2009
#13
tror nog audi är dyrast om man jämför med min å nån likadan mb å volvo så nog e ju audin då dyrare i reservdelar..

32 Inlägg
12 oktober 2009
#14
Jag skulle också vilja säga att ju längre ifrån sverige bilarna kommer desta dyrare reservdelar, men i vissa fall stämmer de verkligen inte, de beror lite på vilken reservdel.

Tex har jag verkligen fått bevisat för mig att Jänkar-maskiner har svinbilliga reservdelar (t om med frakt från usa)

Audi har dyra saker, hade en s2 och den var inte billig att byta grejer på. Nu kör man en 940.


Det jag tycker ni har glömt att ta med i beräkningen är den totala kostnaden under "livet" för bilen. Kvalitet kontra Kvantitet. Om ni förstår vad jag menar, hur ofta rasar det saker på ett bilmärke kontra ett annat. Fast nuförtiden är väl alla smådelar byggda i samma fabrik?....

Ta ett exempel, BMW funkar superbra de första 2/20.000 vet inte när man ska göra stora servicen på den, men efter det brukar de börja rackla.... volvo...? byt olja o den funkar i evigheter bara byta däck.. :-p (Amazon-S70) de nya volvo är väl ford?


KTH Ingenjör;)
391 Inlägg
12 oktober 2009
#15
Audi kan ju bli riktigt jävla svindyrt när de gäller vissa delar... El bitarna kan va riktigt grisiga ibland men skiljer nå fruktansvärt del till del... annars de "mekaniska" delarna uppfattar inte jag som fruktansvärt dyra... man får de man betalar för och i vissa fall är de inte dyrare än till någon annan bil fast de kan vara vassare grejjer!smile

Dock kamremsbytet är ju en klassiker.. dock det som byts vid en tex 18000mila på en 2.0tfsi är. Kammrem,vattenpump,luftfilter,oljefilter,longlife olja, kupefilter, kylvätska,bromsvätska, remskivor till remmen + alla andra remmar och en allmän genomgång av bilen görs. detta till priset av 16000. och vattenpump, rem osv byts inte igen förrens 36000mil.. så i de långa loppet tycker jag kostnaderna är överkomliga för bilen man får!wink

Four rings to rule them all!

Allmänt envis
12 512 Inlägg
13 oktober 2009
#16
sinaen skrev:
Jag skulle också vilja säga att ju längre ifrån sverige bilarna kommer desta dyrare reservdelar, men i vissa fall stämmer de verkligen inte, de beror lite på vilken reservdel.

Tex har jag verkligen fått bevisat för mig att Jänkar-maskiner har svinbilliga reservdelar (t om med frakt från usa)

Audi har dyra saker, hade en s2 och den var inte billig att byta grejer på. Nu kör man en 940.


Det jag tycker ni har glömt att ta med i beräkningen är den totala kostnaden under "livet" för bilen. Kvalitet kontra Kvantitet. Om ni förstår vad jag menar, hur ofta rasar det saker på ett bilmärke kontra ett annat. Fast nuförtiden är väl alla smådelar byggda i samma fabrik?....

Ta ett exempel, BMW funkar superbra de första 2/20.000 vet inte när man ska göra stora servicen på den, men efter det brukar de börja rackla.... volvo...? byt olja o den funkar i evigheter bara byta däck.. :-p (Amazon-S70) de nya volvo är väl ford?

Efter att ha varit med och kört x antal Bmw upp emot 30-40k mil (per bil alltså) så hävdar jag bestämt att de racklar inte värre än vad Volvo gör, däremot är (de äldre) Volvo tåligare mot felaktig behandling, ex felaktiga vätskenivåer, pressa en kall motor, osv.

Underhåll en Bmw och du har en bil livet ut, precis som med äldre Volvo. Nyare Volvo (aka. Ford) är det väl för tidigt att säga något om, men rent statistiskt verkar de inte lika slitstarka och tillförlitliga som äldre modeller...

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

5 111 Inlägg
13 november 2009
#17
steifan skrev:
Kan dra till med att ju dyrare bilen är från början, desto dyrare borde komponenterna vara.
Kan det ligga någon sanning i det? *host*Mercedes*host*

Har aldrig varit med om oskäligt dyra delar till MB. Snarare blir man varje gång förvånad över hur billiga originaldelarna är. Annat var det när jag skulle ha grejer till 164an...


1 339 Inlägg
13 november 2009
#18
Rquired skrev:
sinaen skrev:
Jag skulle också vilja säga att ju längre ifrån sverige bilarna kommer desta dyrare reservdelar, men i vissa fall stämmer de verkligen inte, de beror lite på vilken reservdel.

Tex har jag verkligen fått bevisat för mig att Jänkar-maskiner har svinbilliga reservdelar (t om med frakt från usa)

Audi har dyra saker, hade en s2 och den var inte billig att byta grejer på. Nu kör man en 940.


Det jag tycker ni har glömt att ta med i beräkningen är den totala kostnaden under "livet" för bilen. Kvalitet kontra Kvantitet. Om ni förstår vad jag menar, hur ofta rasar det saker på ett bilmärke kontra ett annat. Fast nuförtiden är väl alla smådelar byggda i samma fabrik?....

Ta ett exempel, BMW funkar superbra de första 2/20.000 vet inte när man ska göra stora servicen på den, men efter det brukar de börja rackla.... volvo...? byt olja o den funkar i evigheter bara byta däck.. :-p (Amazon-S70) de nya volvo är väl ford?

Efter att ha varit med och kört x antal Bmw upp emot 30-40k mil (per bil alltså) så hävdar jag bestämt att de racklar inte värre än vad Volvo gör, däremot är (de äldre) Volvo tåligare mot felaktig behandling, ex felaktiga vätskenivåer, pressa en kall motor, osv.

Underhåll en Bmw och du har en bil livet ut, precis som med äldre Volvo. Nyare Volvo (aka. Ford) är det väl för tidigt att säga något om, men rent statistiskt verkar de inte lika slitstarka och tillförlitliga som äldre modeller...

Så är det med alla nyare bilar tkr jag. Och ja då är det inkluderat även Tyska bilar wink


Forummoderator
9 299 Inlägg
13 november 2009
#19
Volvo544special65 skrev:
steifan skrev:
Kan dra till med att ju dyrare bilen är från början, desto dyrare borde komponenterna vara.
Kan det ligga någon sanning i det? *host*Mercedes*host*

Har aldrig varit med om oskäligt dyra delar till MB. Snarare blir man varje gång förvånad över hur billiga originaldelarna är. Annat var det när jag skulle ha grejer till 164an...

Testa att serva en nyare 270cdi på Philipssons. 10k för att fylla på kaffe till kunden och öppna huven. Plus moms.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

5 111 Inlägg
14 november 2009
#20
caromania skrev:
Volvo544special65 skrev:
steifan skrev:
Kan dra till med att ju dyrare bilen är från början, desto dyrare borde komponenterna vara.
Kan det ligga någon sanning i det? *host*Mercedes*host*

Har aldrig varit med om oskäligt dyra delar till MB. Snarare blir man varje gång förvånad över hur billiga originaldelarna är. Annat var det när jag skulle ha grejer till 164an...

Testa att serva en nyare 270cdi på Philipssons. 10k för att fylla på kaffe till kunden och öppna huven. Plus moms.

Förvisso - men tyvärr börjar väl det bli mer och mer så överlag i branschen. Allt jag köpt till min 123a däremot, som jag sköter service och reparationer på själv, har varit förvånansvärt billigt - så billigt att man inte ens orkar söka efter begagnat när nåt går sönder. roll

Har ingen uppfattning om priserna på delar till de senaste modellerna, troligen är de dyrare men jag tror ju inte reservdelar till en V70, A6, 9-5 eller liknande alltid är så gratis heller...

Men folk har många fantasier om Mercedes reservdelspriser - så sent som i förrgår blev jag upplyst av en vänlig själ att vara rädd om stjärnan på huven för hon visste att en ny kostar 1000 kr... roll



Sök