En rutinerad "racebilsbyggare" sa en gång till mig att "Kör man inte en 9a med 600 hästar, då har man gjort fel nånstans."
Detta gäller ju dock "racebilar" (i hans fall gammeljänkare) byggda för att gå fort rakt fram - alltså med i princip lägsta möjliga vikt, ändamålsenligt chassi och klisterdäck etc.
En mer normal bil som är byggd för att brukas på gata (t.ex. en Supra) är ju inte riktigt samma sak. Hjulupphängningar är mer "allround" i sin konstruktion för att funka bra på gata och bana också. Inredning, ljuddämpning, underredsmassa, AC, stereo etc. gör bilen tyngre.
Klart att det är ballt att köra en 10a med en gammal BMW, men om den har 1.000 hästar borde den kunna gå bra mycket fortare med ett riktigt chassi. Men när ägaren stod där i garaget framåt hösten och satt en låg 11 som bäst under säsongen innan - vilket var lättast (och vilket har de flesta kunskap till): att byta turbo och ladda på några hekto till, eller att kapa ur hela bilen och bygga ett seriöst chassi?
Senast redigerat av schnauz (1 oktober 2009)