zovix skrev:
Vridet är i högsta grad intressant, inte i fortåkatermer, för hastigheten kräver alltid effekt, men för acceleration, bränsleförbrukning, körbarhet...
Vridet är mer intressant för körbarheten och upplevelsen av din motor. (läs bil) Vridet har även en avgörande betydelse för bränsleförbrukningen hos motorn, vilket är en av anledningarna till att det går att köra en större och starkare motor med lägre bränsleförbrukning (vid samma effektuttag) än en liten motorn.
För att accelerera en bil krävs vridmoment. Har motorn inte det vridmomentet som krävs tillgängligt så används en växellåda för att växla ner varvtalet för att få mer tillgängligt vridmoment. Jämför att starta på 3:an vs 1:an. Det är lättare att komma i väg på 1:an därför att du har mer tillgängligt vridmoment tack vare växellådan.
Hastigheten bestäms av tillgänglig effekt.
Ska en korrekt jämförelse mellan en vridstark och en vridsvag motor göras skall utväxlingen hållas konstant och man kommer då se att den vridstarka motorn kommer att accelerera fortare, därför att mer effekt finns tillgänglig vid lägre varvtal.
Bäst bränsleekonomi för motorn (verkningsgrad) får man om man ligger och kör sin motor på vridmomentstoppen, därför jobbar alla motortillverkare på att sänka denna längre ner i varvtalsregistret. Dock är det så att den effekt som t.ex. finns tillgänglig vid 250Nm och 3800 rpm är alldeles för mycket kontra vad jag behöver för att normalt flytta bilen, den här sanningen gäller alltså enbart när man plockar ur maxeffekt. Trots det är det intressant för då kan man genom att studera sina utväxlingar och vridmoments/effekt kurva få fram den optimala växeln för vissa hastigheter och därmed sänka sin bränsleförbrukning högst märkbart.
Det är även tack vare ett högt vridmoment som det är möjligt att bygga supersnåla bilar utan att ge avkall på acceleration.
Varför drar då en motor med litet vrid mer bränsle än en motor med mycket vrid vid samma effektutag? Jo det beror främst på inre friktion och pumpförluster hos motorn med lite vrid därför att den måste jobba på ett högre varvtal än motorn med mycket vrid för att prestera samma arbete (effekt).
I tråden har jag läst om jämförelsen mellan en hojmotor på 300hk och en lastbilsmotor på 300hk. Skulle båda motorerna sättas att dra ett lass på 25 ton kommer båda motorerna klara det, 300hk = 300hk effekten är den samma, d.v.s. båda klarar av att utföra samma arbete.
Växellådan anpassas så att båda motorerna ger hjulen exakt samma vridmoment = samma acceleration
Dock kommer lastbilsmotorn att dra extremt mycket mindre bränsle då hoj motorn jobbar på med 12-16000 rpm medans lastbilsmotorn nöjer sig med 1800rpm för maxeffekt. Hojmotorns pumpförluster är här större än lastbilsmotorns.
Hur kommer det sig då att vi inte har en lastbilsmotor på hojen? Jo hojmotorn är avpassad för lågvikt = lägre effektbehov för att uppnå ännubättre acceleration och toppfart. Lastbilsmotorn väger i storleksorningen 4 ggr vad hojen väger...
Lika så om det bara skulle vara effekten som gjorde acceleration och toppfart skulle jag bygga en sportbil där jag lyfter i en av de dieslar jag jobbar med i dag, 2800hk @ 750 rpm... Här kan man snacka vrid, men jäklar vad slö bil jag skulle få om jag ens lyckas bygga ett chassi som håller motorns vikt...
Detta är inte så enkelt som det verkar vid en första anblick och motorn anpassas efter vad den ska användas till. Eftersom de flesta här är race intresserade och knappas bryr sig om något så vardagligt och rudimentärt som bränsleförbrukning så kör till, satsa på den maskin med mest effekt, jag kommer inte kunna köra om er om ni har en lång bana där all effekt kommer till användning (hög hastighet) men jag kommer haka på rätt bra i lägre farter (läs daglig körning) vilket jag tycker är intressant.
Nu till lagen om alltings jävlighet; Allt hänger ihop.. tyvärr.. tvivlar ni läs och förstå fysik gymnasienivå räcker!
Mvh Magnus
Edit: stavfel