Donvito skrev:
Nu var det väl inte just vid tillfällig belastning jag menade, han sa ju att han gasade på när detta hände och då är de väl belastning som belastning? Vid belastning ökar väl värme mm och detta påverkar ett dåligt lager negativt, ja jag menade lagerras men det antog jag att man förstod när jag tidigare hade pratat om lager
En bil med dåliga lager går ofta köra en stund, specielt när den är kall! Ett lager skär ihop, det är därför det är svårt att laga en motor som har haft t.ex. ett vevlager ras eller liknande, lagret nyper och sliter sönder lagerbanan i blocket och det krävs en del för att borra upp detta till rätt dimension och få det att fungera bra igen. Vad som får lagret att skära ihop har säkert olika skäl och det du nämnde är säkert ett skäl! Nu är det väl ioförsej igen idé att diskutera lagerhaveri när detta antagligen inte är aktuellt för trådskaparen
Angående skillnaden på BF95 och BF98 Så är det verkligen inte sån skillnad, Specielt inte om den bara är chippad, den går säkerligen bättre på BF98 Men att den skulle behöva gå på grundladd för att man har i BF95 är ju ganska overkill. Om den gör det så är garanterat något annat fel. Jag har kört på BF95 i min utan några som helst problem! Har till och med kört med datorn inkopplad under körning och inga spikningar registrerades. Men däremot lägre oktantal än BF95 som finns typ nere i Europa mm, då är det tänkt att den ska gå på grundladd.
Jag har själv haft en 9-5 på cirkus 300hp.
Och BF95 VS BF98 var natt och dag. SAAB rekomenderar från fabrik
BF98 i en orginal AERO. Så att bilen spikar på BF95 är inga omöjligheter.
Om dessutom dåliga stift bättrar på denna felorsak är det inte någon minsta
omöjlighet att Trionic ställer ner laddet till GLT.
Och angående lager frågan så citerar jag dig direkt från tråden:
Donvito skrev:
Att bilen nyper till när man gasar upp kan ju om du har riktig otur vara ett lager som vid värme sväller upp och nyper ihop och medför att bilen går trögare,
Trådskaparen skriver att "det bromsar vid högre varv".
Bilen når inte högre temperaturer tillfälligt under högre varv.
Skulle det mot alla omständigheter vara så som du säger så skulle bilen var lika trög
på lägre varv då temperaturen är snarlik.
Och ett vevlagerras slipar inte upp lagerbanan i blocket.
Utan ytbeläggningen i glidlagret släpper och sliper upp vevaxeln.
Du får mao. ett glapp mellan lager och vev.
Därav ett hemskt knackande.
Tro mig, har haft isär och renoverat flertalet motorer med vevlagerras.
Och jobbar dessutom med lager dagligen
(SKF)