Steffert skrev:
Det som gör mig lite tvivelaktig är att alla säger olika. Någon säger att det räcker med 8mm2, någon annan 16mm2, någon annan 21mm2.
Det kan vara så att en del menar vad man minst måste ha för att kunna ha rätt säkring i förhållande till kabelarea, medan andra menar att det är bättre med aningen överdimensionerat "ifall man sätter ett till steg". Då får man troligen olika svar.
En beräkning av stegets teoretiska strömförbrukning ger dock en fingervisning om vilken kabelarea+säkring som är lämplig. DLS CA12 ger 500 WRMS i 1 Ohm och 13,8 V inmatad spänning, det arbetar i klass AB och såna steg kan ha en verkningsgrad på runt 55-60%.
Räknar man på 55% verkningsgrad så kan strömförbrukningen hamna på 66 A, steget är dock avsäkrat med 2x30 A säkringar så det är kanske möjligt att verkningsgraden är något högre.
16 mm2 kabel får ha upp till 60 A säkring enligt flera rekommendationstabeller, det blir alltså på gränsen till detta steg OM man belastar steget med 1 Ohm och spelar mycket högt. Ifall dina basar ligger på 4 Ohm per styck så kommer steget att belastas med 2 Ohm och drar mindre än 60 A, därför räcker egentligen 16 mm2 kabel och 60 A säkring i just ditt fall om nu basarna har 4 Ohms impedans.
8 mm2 kabel får ha 40 A säkring, det räcker inte även om steget belastas med 2 Ohm eftersom den teoretiska strömförbrukningen uppgår till omkring 53 A. Det teoretiska spänningsfallet i den kabeln (utgår ifrån 5 m) skulle bli runt 0,6 V vid 400 W, vilket innebär att även ur den synpunkten så anser jag att 8 mm2 är olämplig.
Steffert skrev:
Antar att det är bäst att ha så stor som möjligt så all power kommer fram.
Ja, helt klart. Den enda "nackdelen" är väl att grövre kabel kostar lite mer och kan ibland vara aningen mindre böjlig. Fast egentligen räknas nog inte detta som någon större nackdel av de flesta tror jag.