3271
Sök

Vilken strömkabel skall jag ha?

32 Inlägg
21 oktober 2009
Trådstartare
Hallå allihopa! Är nybörjare på detta med ljud, men har ändå lyckats koppla in baslåda med 2x10" Canton basar och ett DLS ca-12 steg(http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=295677) i min Audi 80.

Dock har jag fått höra på ett annat forum att jag bör byta min strömkabel. Kör på en random strömkabel som dock är något kraftigare än "normalt" och dubbelhöljad (tydligen gjord för att grävas ner i marken enligt kompisen)

Hur som helst så råddes jag att byta till MINST 21mm2 kabel, annars skulle mitt steg gå sönder och jag skulle få ut mer kraft med en större kabel.

Få ut mer kraft tror jag säkert, men kan steget verkligen gå sönder?

Samt vilken storlek på kabeln bör jag satsa på?

tack!

170 Inlägg
21 oktober 2009
16mm2 räcker till ett CA12
Steget går inte sönder

//Daniel
Senast redigerat av DC4 (21 oktober 2009)

Less is more
http://www.digitalcompaniet.se/
ÅF för: Hertz, Alpine, Amega, Digital Designs, Hifonics, SPL Dynamics, DLS, MDS

32 Inlägg
21 oktober 2009
Trådstartare
DC4 skrev:
16mm2 räcker till ett CA12
Steget går inte sönder

//Daniel

Okej tack! Då kör jag på 16mm2.

Något förslag på vilken styrka på säkringen jag skall ha vid batteriet? Minst 60Ah har jag fått tipsat.

1 224 Inlägg
21 oktober 2009
Har ett 500 watts rms mono 60ah.. kör med 60ah i säkringen fram 16mm ström och 21 jord

i-vtec Do you?

Designer.
1 260 Inlägg
21 oktober 2009
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 48&p=1

Lonefox skrev:
Beror på vilken av tabellerna man använder.

EMMAS reglemente ser ut såhär:
Area  Säkring
0,5    5
0,75  7,5
1       10
1,5    15
2,5    25
4       30
6       40
8       50
10     60
16     80
20     100
25     125
30     150
50     200
70     250
95     300

Medans en annan som används av bla Nardik ser ut såhär:
Area  Säkring
1       7,5
1,5     15
2,5     25
4      30
6      35
8      40
10      50
16      60
21     100
33     160
45     200
55     300

Så enligt regelverkat kan du ha max 80A men enligt den andra 60A.
Själv brukar jag gå efter EMMAS regelverk.
Senast redigerat av MIKK0 (21 oktober 2009)

Remember, remember the fifth of November, the gunpowder treason and plot,
i know of no reason why the gunpowder treason should ever be forgot

21 761 Inlägg
21 oktober 2009
Ett litet påpekande. Säkringarnas värde är A, inte AH. Det är batterier som har Ah. smile

1 468 Inlägg
21 oktober 2009
så stor det är möjligt att ha och det finns uttag till?
Det är väl det allra bästa. men helst större för att inte få spänningsfall eller vad det heter. juh större juh mindre skada tar steget för att strömmen inte räcker till. rätta mig gärna om jahar fel smile
Steffert skrev:
Hallå allihopa! Är nybörjare på detta med ljud, men har ändå lyckats koppla in baslåda med 2x10" Canton basar och ett DLS ca-12 steg(http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=295677) i min Audi 80.

Dock har jag fått höra på ett annat forum att jag bör byta min strömkabel. Kör på en random strömkabel som dock är något kraftigare än "normalt" och dubbelhöljad (tydligen gjord för att grävas ner i marken enligt kompisen)

Hur som helst så råddes jag att byta till MINST 21mm2 kabel, annars skulle mitt steg gå sönder och jag skulle få ut mer kraft med en större kabel.

tack!

767 Inlägg
21 oktober 2009
Leo86 skrev:
Det är väl det allra bästa. men helst större för att inte få spänningsfall eller vad det heter. juh större juh mindre skada tar steget för att strömmen inte räcker till. rätta mig gärna om jahar fel smile
Steffert skrev:

tack!

Det stämmer att man ska ha så stor som möjligt smile
Men om man har ett steg som är stabilt i en ohm och bara belastar det med 4 ohm så drar det inte alls så mycket ström vilket innebär att man inte behöver ha så stor kabel smile
Men enligt mig så är det alltid bäst att överdimensionera även om man inte utnyttjar steget till fullo:)

2 914 Inlägg
21 oktober 2009
Jiimpa skrev:
Leo86 skrev:
Steffert skrev:

tack!

Det stämmer att man ska ha så stor som möjligt smile
Men om man har ett steg som är stabilt i en ohm och bara belastar det med 4 ohm så drar det inte alls så mycket ström vilket innebär att man inte behöver ha så stor kabel smile
Men enligt mig så är det alltid bäst att överdimensionera även om man inte utnyttjar steget till fullo:)

man kan ju komma på att man ska hänga dit ett steg till mitt i alltihopa tongue wink

32 Inlägg
24 oktober 2009
Trådstartare
Det som gör mig lite tvivelaktig är att alla säger olika. Någon säger att det räcker med 8mm2, någon annan 16mm2, någon annan 21mm2.

Antar att det är bäst att ha så stor som möjligt så all power kommer fram.

Kollade iallafall rundor efter lite "installationskit" (tänkte nämligen byta ut min RCA mot en lite schysstare också)

Hittade ett kit på MDS med en beskrivning som löd "Komplett installationskit som innehåller allt du behöver till normalstora slutsteg!"

Där var strömkabeln 8mm2, och det var till för "normalstora slutsteg" som sagt, dock undrar man ju var gränsen går för normalstort.

Har även kikat på biltema utbud, har hittat ett fullsketet paket med följande:

Jordningskabel: 16 mm², utv. Ø: 9,4 mm, längd: 1 m.
Strömkabel: 16 mm², utv. Ø: 9,4 mm, längd: 6 m.
Högtalarkabel: 2 x 2,5 mm, utv. Ø: 2 x 4 mm längd: 5 m.
AGU-hållare med säkring + 60 A.

För 399 kr, är det något att satsa på tro? Biltema trots allt men kabel som kabel kanske?

Designer.
1 260 Inlägg
24 oktober 2009
Inte mindre än 16mm2 skulle jag köpt, fördelen med att köpa ännu större ändå är att du slipper byta / dra i en kabel till om du vill ha två slutsteg sen eller kanske ett större.

Så 16mm2 eller större skulle jag kört.
Kittet på biltema är funkar enligt många, och för 400kr är det väll bara köra.

Remember, remember the fifth of November, the gunpowder treason and plot,
i know of no reason why the gunpowder treason should ever be forgot

Team dBAkuten!
3 263 Inlägg
24 oktober 2009
I min bil blandar jag hejvilt när det gäller strömkabel, jag har:
Phoenix Gold
Macrom
Biltema
DLS
Grön/gul installationskabel
Och säkert nån annan som jag glömt bort.

När det gäller strömkabel så är jag övertygad om att vad som står på plasten inte har ett skit att göra med hur strömmen tar sig fram wink

Extreme Fiestan 163.4dB
FLEXpressen 154.2dB @ 48Hz & 153.2dB @ 26Hz.
SPL-Hundkojan Svetsning pågår. 125 meter stål kan vara lagom ;)
TEAM dBAkuten

21 761 Inlägg
24 oktober 2009
Steffert skrev:
Det som gör mig lite tvivelaktig är att alla säger olika. Någon säger att det räcker med 8mm2, någon annan 16mm2, någon annan 21mm2.

Det kan vara så att en del menar vad man minst måste ha för att kunna ha rätt säkring i förhållande till kabelarea, medan andra menar att det är bättre med aningen överdimensionerat "ifall man sätter ett till steg". Då får man troligen olika svar. smile

En beräkning av stegets teoretiska strömförbrukning ger dock en fingervisning om vilken kabelarea+säkring som är lämplig. DLS CA12 ger 500 WRMS i 1 Ohm och 13,8 V inmatad spänning, det arbetar i klass AB och såna steg kan ha en verkningsgrad på runt 55-60%.

Räknar man på 55% verkningsgrad så kan strömförbrukningen hamna på 66 A, steget är dock avsäkrat med 2x30 A säkringar så det är kanske möjligt att verkningsgraden är något högre.

16 mm2 kabel får ha upp till 60 A säkring enligt flera rekommendationstabeller, det blir alltså på gränsen till detta steg OM man belastar steget med 1 Ohm och spelar mycket högt. Ifall dina basar ligger på 4 Ohm per styck så kommer steget att belastas med 2 Ohm och drar mindre än 60 A, därför räcker egentligen 16 mm2 kabel och 60 A säkring i just ditt fall om nu basarna har 4 Ohms impedans. smile

8 mm2 kabel får ha 40 A säkring, det räcker inte även om steget belastas med 2 Ohm eftersom den teoretiska strömförbrukningen uppgår till omkring 53 A. Det teoretiska spänningsfallet i den kabeln (utgår ifrån 5 m) skulle bli runt 0,6 V vid 400 W, vilket innebär att även ur den synpunkten så anser jag att 8 mm2 är olämplig.

Steffert skrev:

Ja, helt klart. Den enda "nackdelen" är väl att grövre kabel kostar lite mer och kan ibland vara aningen mindre böjlig. Fast egentligen räknas nog inte detta som någon större nackdel av de flesta tror jag. smile
Senast redigerat av Drönirettab (24 oktober 2009)

32 Inlägg
24 oktober 2009
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Steffert skrev:

Det kan vara så att en del menar vad man minst måste ha för att kunna ha rätt säkring i förhållande till kabelarea, medan andra menar att det är bättre med aningen överdimensionerat "ifall man sätter ett till steg". Då får man troligen olika svar. smile

En beräkning av stegets teoretiska strömförbrukning ger dock en fingervisning om vilken kabelarea+säkring som är lämplig. DLS CA12 ger 500 WRMS i 1 Ohm och 13,8 V inmatad spänning, det arbetar i klass AB och såna steg kan ha en verkningsgrad på runt 55-60%.

Räknar man på 55% verkningsgrad så kan strömförbrukningen hamna på 66 A, steget är dock avsäkrat med 2x30 A säkringar så det är kanske möjligt att verkningsgraden är något högre.

16 mm2 kabel får ha upp till 60 A säkring enligt flera rekommendationstabeller, det blir alltså på gränsen till detta steg OM man belastar steget med 1 Ohm och spelar mycket högt. Ifall dina basar ligger på 4 Ohm per styck så kommer steget att belastas med 2 Ohm och drar mindre än 60 A, därför räcker egentligen 16 mm2 kabel och 60 A säkring i just ditt fall om nu basarna har 4 Ohms impedans. smile

8 mm2 kabel får ha 40 A säkring, det räcker inte även om steget belastas med 2 Ohm eftersom den teoretiska strömförbrukningen uppgår till omkring 53 A. Det teoretiska spänningsfallet i den kabeln (utgår ifrån 5 m) skulle bli runt 0,6 V vid 400 W, vilket innebär att även ur den synpunkten så anser jag att 8 mm2 är olämplig.

Steffert skrev:

Ja, helt klart. Den enda "nackdelen" är väl att grövre kabel kostar lite mer och kan ibland vara aningen mindre böjlig. Fast egentligen räknas nog inte detta som någon större nackdel av de flesta tror jag. smile

Aha! tack för ett bra svar.

Kan steget ta stryk av att ha en förliten strömkabel? Eller är det bara säkringen som kan gå?

956 Inlägg
24 oktober 2009
Steffert skrev:
Kan steget ta stryk av att ha en förliten strömkabel? Eller är det bara säkringen som kan gå?

Ja, steget kan ta skada om det inte för tillräkligt med ström vilket kan hända om kabeln är underdimesionerad.

hur kan man jämnföra en volvo 740 mned en sierra helt olika bilar. de är som att jämnföra en katt och ett lejon i styrka ju:S
//snoddas

1 468 Inlägg
24 oktober 2009
luunggan skrev:
Steffert skrev:

Ja, steget kan ta skada om det inte för tillräkligt med ström vilket kan hända om kabeln är underdimesionerad.

vilket innebär att ljudet kan "skrapa" om man höjer för mycket för att strömmen inte räcker riktigt. som sagt så ska man juh ha så stor det finns uttag till om inte större. inte mindre iaf. minsta rekomenderade slutsteg som drar 20 ampeere e inte d 16 kvadrat? smile

för lite störm kan bränna steget och även basarna för att dom inte får ren effekt från steget.

Om kablarna är underdimmentionerade kan man råka ut för kabelbrans i minus-kabeln vad jag vet iaf. ja har själv råkat ur för det. hela höljet tillkabeln smälte och trådarna vad glödheta. pluskabeln vet ja inte riktigt. dock tar juh steget stor skada.
Rätta mig om ja har fel
Senast redigerat av Leo86 (24 oktober 2009)

32 Inlägg
24 oktober 2009
Trådstartare
Leo86 skrev:
luunggan skrev:
Steffert skrev:

vilket innebär att ljudet kan "skrapa" om man höjer för mycket för att strömmen inte räcker riktigt. som sagt så ska man juh ha så stor det finns uttag till om inte större. inte mindre iaf. minsta rekomenderade slutsteg som drar 20 ampeere e inte d 16 kvadrat? smile

för lite störm kan bränna steget och även basarna för att dom inte får ren effekt från steget.

Om kablarna är underdimmentionerade kan man råka ut för kabelbrans i minus-kabeln vad jag vet iaf. ja har själv råkat ur för det. hela höljet tillkabeln smälte och trådarna vad glödheta. pluskabeln vet ja inte riktigt. dock tar juh steget stor skada.
Rätta mig om ja har fel

Är det inte kabelbrand i pluskabeln? Man jordar ju i karossen.

Jag kör iallafall nu med vetskapen om att jag har för tunna kablar. Kommer på måndag att byta till större (16mm2)

Bör jag ge tusan i att spela musik tills på måndag? Eller räcker det att man håller sig på lite lägre volymer?

Bör väl tillägga att jag har satt en huvudsäkring vid batteriet på låga 30 ampere.
Senast redigerat av Steffert (24 oktober 2009)

21 761 Inlägg
24 oktober 2009
Steffert skrev:
Bör jag ge tusan i att spela musik tills på måndag? Eller räcker det att man håller sig på lite lägre volymer?

Bör väl tillägga att jag har satt en huvudsäkring vid batteriet på låga 30 ampere.

Du bör spela med måtta eftersom steget kan dra mer ström än vad säkringen är avsedd för. smile

1 400 Inlägg
24 oktober 2009
Drönirettab skrev:
Steffert skrev:

Du bör spela med måtta eftersom steget kan dra mer ström än vad säkringen är avsedd för. smile

Det är något som förbryllar mig. Jag kör med ett slutsteg  ca 1500 wrms (UPPMÄTT) Och har testat med en 60 Amp säkring på kabeln. Fast att jag kör på full mutter så går inte säkringen ? Hur kan det komma sig.

Ms-sound @www.criticalmassaudio.com

Dieselpower!
534 Inlägg
24 oktober 2009
micke7406 skrev:
Drönirettab skrev:
Steffert skrev:

Det är något som förbryllar mig. Jag kör med ett slutsteg  ca 1500 wrms (UPPMÄTT) Och har testat med en 60 Amp säkring på kabeln. Fast att jag kör på full mutter så går inte säkringen ? Hur kan det komma sig.

Har också kört med 60 Amp säkring till ett flertal steg med 33mm2. : )

Sök