2518
Sök

Stryper/dödar sig själv vid gas-släpp

164 Inlägg
28 oktober 2009
Trådstartare
#1
Hej! Jag har en Audi 80 2,0E som beter sig konstigt.

Min nyinköpta Audi 80 vill inte riktigt fungera som den ska. Den stryper sig själv och oftast lägger av helt, under tiden man kör. Speciellt när man saktar in vid korsningar och dylikt, när man sänker hastigheten eller ens släpper gasen. Den beter sig precis som om den inte får tillräckligt med soppa eller något. Men jag har inte en aning om vad felet kan vara :S

Mycket tacksam för tips! smile

Hardstyle, my lifestyle -'

876 Inlägg
30 oktober 2009
#2
Är absolut inte säker och kan inget om Audi men skulle kanske kunna vara tomgångsmotorn som inte fungerar. Håller den sig vid liv om du gasar lite när du står stilla?


Sheik Yerbouti
1 899 Inlägg
30 oktober 2009
#3
Kopplar du inte ur så kommer ju spjällen att stängas och då får ju motorn inget bränsle. De är ju så man motorbromsar.

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com

164 Inlägg
30 oktober 2009
Trådstartare
#4
lindell90 skrev:
Är absolut inte säker och kan inget om Audi men skulle kanske kunna vara tomgångsmotorn som inte fungerar. Håller den sig vid liv om du gasar lite när du står stilla?

Det är inget fel på tomgången på den. Ja, den går bra på tomgång och gas i neutralen

Hardstyle, my lifestyle -'

164 Inlägg
30 oktober 2009
Trådstartare
#5
patrikhornfeldt skrev:
Kopplar du inte ur så kommer ju spjällen att stängas och då får ju motorn inget bränsle. De är ju så man motorbromsar.

Hahah, ursäkta? Det hjälper inte med att koppla. Bilen dör helt direkt om man kopplar när den börjar krångla

Hardstyle, my lifestyle -'

Sheik Yerbouti
1 899 Inlägg
30 oktober 2009
#6
Du har inte sagt ett ord tidigare om hurvida du kopplar ur eller ej, det var det jag ville poängtera med mitt tidigare inlägg. Du måste ge mer info för att de ska gå att hjälpa dej med problemet.

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com

164 Inlägg
31 oktober 2009
Trådstartare
#7
patrikhornfeldt skrev:
Du har inte sagt ett ord tidigare om hurvida du kopplar ur eller ej, det var det jag ville poängtera med mitt tidigare inlägg. Du måste ge mer info för att de ska gå att hjälpa dej med problemet.

Aha okey, då förstår jag smile Ursäkta missförståndet ^^ Säg precis vad du vill veta, och så ska jag försöka berätta så utförligt som möjligt smile

Hardstyle, my lifestyle -'

Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners
3 585 Inlägg
31 oktober 2009
#8
Han vill nog veta allt så gör en ordentlig beskrivning hur du kör och när det händer.

Följ mina projekt på http://www.facebook.com/TeamDisasterRacing
Projekt tråd på Tyrken http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=63529
På e36 turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … #p1685143/
Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners

164 Inlägg
31 oktober 2009
Trådstartare
#9
ToTTeN skrev:
Han vill nog veta allt så gör en ordentlig beskrivning hur du kör och när det händer.

Oftast händer det efter att man har kört några km, sedan när man närmar sig en korsning eller liknande och släpper på gasen, så sjunker varvmätaren snabbt, och om man kopplar så dör bilen direkt. Om man inte kopplar så "hugger" bilen, som när man ger för lite gas i 1an och får "motorstopp". Och det går inte att undvika att bilen dör efter att det börjat hända, den ger ingen respons på om man ger den lite extra gas.

Sedan när bilen har stannat, så får man oftast vänta några sekunder innan de går att starta den igen. Och så går bilen normalt igen, iaf i några minuter, innan den dör igen. Ibland går det starta bilen direkt efter att det inträffat med. Men då gör den sedan likadant igen. Har också hänt att det inte gått att starta den alls, och då har jag försökt starta den så länge att batteriet blivit urladdat. Ibland gå det även starta den och ha igång den i 1-5 sek, sen dör den igen. Fruktansvärt komplicerat och jobbigt, jag vet >.<

Hardstyle, my lifestyle -'

Sheik Yerbouti
1 899 Inlägg
31 oktober 2009
#10
Det jag börjar fundera på är om spjällägesgivaren står rätt. Den känner ju av spjällets läge och tror den att spjället är stängt så dör ju motorn i o m att den stryper av bränsletillförseln.

Det är ett standard fel på tidiga volvo s80 bl a, och det yttrar sej så som du beskriver. Bilen blir okörbar när de är varmt ute och man har ACn på.

Kolla hur stiften ser ut. Ser den ut att gå snålt så kan du kolla så att givaren sitter i rätt läge.
Har du nån rephandbok så står det säkert i den.



Nu är jag ingen audi expert, så om nån annan med mer erfarenhet har en annan idé så får de gärna yttra sej!

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com

164 Inlägg
31 oktober 2009
Trådstartare
#11
patrikhornfeldt skrev:
Det jag börjar fundera på är om spjällägesgivaren står rätt. Den känner ju av spjällets läge och tror den att spjället är stängt så dör ju motorn i o m att den stryper av bränsletillförseln.

Det är ett standard fel på tidiga volvo s80 bl a, och det yttrar sej så som du beskriver. Bilen blir okörbar när de är varmt ute och man har ACn på.

Kolla hur stiften ser ut. Ser den ut att gå snålt så kan du kolla så att givaren sitter i rätt läge.
Har du nån rephandbok så står det säkert i den.



Nu är jag ingen audi expert, så om nån annan med mer erfarenhet har en annan idé så får de gärna yttra sej!

Tack så mkt för tipsen! Ska fundera över dem smile

Hardstyle, my lifestyle -'

Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners
3 585 Inlägg
1 november 2009
#12
även jag funderar på spjäll givaren. På vissa bilar går den att rengöra. googla lite på det och se om det går.

Händer det offtare när det är varmt eller kallt?


edit. Denna beskrivningen var exemplarisk.
Senast redigerat av ToTTeN (1 november 2009)

Följ mina projekt på http://www.facebook.com/TeamDisasterRacing
Projekt tråd på Tyrken http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=63529
På e36 turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … #p1685143/
Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners

164 Inlägg
1 november 2009
Trådstartare
#13
ToTTeN skrev:
även jag funderar på spjäll givaren. På vissa bilar går den att rengöra. googla lite på det och se om det går.

Händer det offtare när det är varmt eller kallt?


edit. Denna beskrivningen var exemplarisk.

Okeyokey!
Jag har ägt bilen i ungefär en vecka, så har bara kört den när det är kallt ute. Men en konstig sak är att bilen stiger inte i motortemperatur, den har inte gått över 60 grader. Inte ens när jag har kört sträckor på uppåt 3 mil.

Hardstyle, my lifestyle -'

Sheik Yerbouti
1 899 Inlägg
1 november 2009
#14
Mathy91 skrev:
Jag har ägt bilen i ungefär en vecka, så har bara kört den när det är kallt ute. Men en konstig sak är att bilen stiger inte i motortemperatur, den har inte gått över 60 grader. Inte ens när jag har kört sträckor på uppåt 3 mil.

Byt termostat. Har du tur kanske bilen går bättre efter det, dock skulle ja inte gissa på att felen hör ihop.

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com

164 Inlägg
1 november 2009
Trådstartare
#15
patrikhornfeldt skrev:
Mathy91 skrev:
Jag har ägt bilen i ungefär en vecka, så har bara kört den när det är kallt ute. Men en konstig sak är att bilen stiger inte i motortemperatur, den har inte gått över 60 grader. Inte ens när jag har kört sträckor på uppåt 3 mil.

Byt termostat. Har du tur kanske bilen går bättre efter det, dock skulle ja inte gissa på att felen hör ihop.

Har faktiskt också tänkt på att felen hör ihop. Termostat har jag tänkt köpa så snabbt som möjligt. Tack smile

Hardstyle, my lifestyle -'

164 Inlägg
1 november 2009
Trådstartare
#16
Mathy91 skrev:
patrikhornfeldt skrev:
Mathy91 skrev:
Jag har ägt bilen i ungefär en vecka, så har bara kört den när det är kallt ute. Men en konstig sak är att bilen stiger inte i motortemperatur, den har inte gått över 60 grader. Inte ens när jag har kört sträckor på uppåt 3 mil.

Byt termostat. Har du tur kanske bilen går bättre efter det, dock skulle ja inte gissa på att felen hör ihop.

Har faktiskt också tänkt på att felen hör ihop. Termostat har jag tänkt köpa så snabbt som möjligt. Tack smile

Har faktiskt också tänkt på att felen INTE* hör ihop *. Haha xD

Hardstyle, my lifestyle -'

161 Inlägg
1 november 2009
#17
Hade en Audi 80 1.8 för ett tag sen, den hade samma symptom som din, då va det motortempgivaren. Du kan ju prova låta bilen stå på tomgång och slita ut den och se om den beter dej som den brukar göra när den krånglar.


4 Inlägg
1 november 2009
#18
tjena, det kan vara soppapumpen också;)


164 Inlägg
1 november 2009
Trådstartare
#19
alexandern skrev:
Hade en Audi 80 1.8 för ett tag sen, den hade samma symptom som din, då va det motortempgivaren. Du kan ju prova låta bilen stå på tomgång och slita ut den och se om den beter dej som den brukar göra när den krånglar.

Okeyokey, tack för infon! smile Brukade din bil gå normalt om du slet ut bilen på tomgång först?

Hardstyle, my lifestyle -'

164 Inlägg
1 november 2009
Trådstartare
#20
Mathie_ skrev:
tjena, det kan vara soppapumpen också;)

Aa, har hört det från några, men ska nog testa byta de lite billigare delarna först ;P

Hardstyle, my lifestyle -'


Sök