3664
Sök

Dåliga avgasvärden Volvo V70R

888 Inlägg
4 november 2009
#21
AxlSam skrev:
Funkiee skrev:
AxlSam skrev:

Källa till det?

...... konvererar du en saab säger vi, ex 9-3 så är det enda du byter är chip o spridare..... så den tar ju inte skada för den går få e85 o bensin...

När man chippar som du skriver.. (Programerar om som man egentligen gör).

Så ändrar man bränslemappar! Du skickar helt enkelt på mer soppa.
Tankar du E85 utan ha bytt program så går den på standard mappar.
Bilen går för snålt med andra ord!

Men det är skillnad att köra på ren E85 och blanda i några liter för att få bilen genom besiktningen. Och till det funkar det utmärkt.

1 497 Inlägg
4 november 2009
#22
HenkeTIC skrev:
AxlSam skrev:
Funkiee skrev:

...... konvererar du en saab säger vi, ex 9-3 så är det enda du byter är chip o spridare..... så den tar ju inte skada för den går få e85 o bensin...

När man chippar som du skriver.. (Programerar om som man egentligen gör).

Så ändrar man bränslemappar! Du skickar helt enkelt på mer soppa.
Tankar du E85 utan ha bytt program så går den på standard mappar.
Bilen går för snålt med andra ord!

Men det är skillnad att köra på ren E85 och blanda i några liter för att få bilen genom besiktningen. Och till det funkar det utmärkt.

Definiera "några liter".

888 Inlägg
4 november 2009
#23
Vi säger du har 15l soppa i tanken och slänger i kanske 3-4 liter, detta hjälper mot dåliga avgasvärde. sen direkt efter besiktning tankar du i 10L vanlig soppa till.

1 497 Inlägg
4 november 2009
#24
HenkeTIC skrev:
Vi säger du har 15l soppa i tanken och slänger i kanske 3-4 liter, detta hjälper mot dåliga avgasvärde. sen direkt efter besiktning tankar du i 10L vanlig soppa till.

Du tror inte att detta kan resultera i snål bränsleblanding då?

Norrlänning
1 453 Inlägg
4 november 2009
Trådstartare
#25
HenkeTIC skrev:
Bilen går fett det ser man på lambdan för den är låg och CO skyhög.

Har man en läcka på avgassystemet får man HÖGT lambdavärde och katalysatorn kan ALDRIG påverka lambdavärdet.

Troligtvis är det en defekt tempgivare som spökar. vad va CO2500?

Är inte säker, men ja tror de låg på 0.9 och 0.5 var tillåtna.

- Har du champagne?
- Jag har en soda stream och en flaska vitt!

Norrlänning
1 453 Inlägg
4 november 2009
Trådstartare
#26
AxlSam skrev:
HenkeTIC skrev:
Vi säger du har 15l soppa i tanken och slänger i kanske 3-4 liter, detta hjälper mot dåliga avgasvärde. sen direkt efter besiktning tankar du i 10L vanlig soppa till.

Du tror inte att detta kan resultera i snål bränsleblanding då?

Men min får ju tydligen för mycket bensin så då borde de bli ultimat att blanda i lite E85.. Eller?

- Har du champagne?
- Jag har en soda stream och en flaska vitt!

Chef
379 Inlägg
4 november 2009
#27
Absolut, är inga som helst problem med att tanka i lite E85.

Det är ju redan 5% Etanol i BF95 pumpen på macken, först ut var OK om jag minns rätt, nu är det väl så hos alla.

Själv så har jag kört min OG900 på E85 i snart 4 år nu, utan missöden vare sig med motor eller spridare (har dock bytt spridare till större) Bilen är besiktad på E85 i alla dessa år också, har alltid gått igenom med 0.0 i co och runt 010 i hc halt runt 1.01 i lambda

De flesta moderna styrsystem i bilar klarar av att reglera +/- 25% på bränsleblandningen.
Däremot är det inte sagt att systemet redan från början kanske ligger på +15% och klarar då bara att justera +10% till som max, vilket inte räcker till att bara tanka i 50% E85 och köra vidare utan att då tända motorlampan.

Någon Japansk bil, troligen Mazda, klarar att köras på 100% E85 utan någon mekanisk modifiering.
Står garanterat på www.etanol.nu
Senast redigerat av Chrille74 (4 november 2009)

"Jag kommer ihåg att glömma, men ibland händer det att jag glömmer att komma ihåg" - Chrille

1 497 Inlägg
4 november 2009
#28
Dock löser inte det problemet.

Norrlänning
1 453 Inlägg
5 november 2009
Trådstartare
#29
AxlSam skrev:
Dock löser inte det problemet.

vilket problem?

- Har du champagne?
- Jag har en soda stream och en flaska vitt!

1 043 Inlägg
5 november 2009
#30
Avgasvärdena är ju fortfarande fel om du tankar e85.
Du kan även få följdfel om du inte åtgärdar felet.Bilprovningen bryr ju sig inte om om du tex kör sönder din kat, iallafall inte förrän nästa bes...

Rejsa ?
2 959 Inlägg
5 november 2009
#31
Jädrans var mycket babbel fram och tillbaka.
Sitter hålet i avgasysstemet framför eller bakom främre lamndasonden ?
Om det är framför så påverkar det ju då lamndan får fel signaler och kommer att "fetta" upp blandningen då den tror bilen går magert.
Kan ju vara andra saker som gör att motorn går för fett men antar att du inte har någon motorlampa som lyser då du borde fått anmärkning på det med.
Laga hålet, varmkör ordentligt, kanske åka till en bilverkstad och se om du kan får mäta avgasvärdena där för en bulle till fikat eller lägg 200:- och få det mätt hos bilprovningen.

Autotech

285 Inlägg
5 november 2009
#32
JaggaChafen skrev:
Hade problem jag med med värdena.

Tips från mig då e att inte tanka E85 jag fick skithöga lambdavärden efter det. å det går ju inte igenom det heller.

Laga hålet e prio 1 men du borde inte få hög CO av det Hög lambda å hög HC kan du få av avgasläck men inte CO.

Varmkörning kan göra susen men CO låter extremt högt så möjligen e katten defekt. Det gå rju å skruva ur lambdan å kika lite i den e den tom så vet du att den e kass smile

Lite K-sprit å en ordentlig varmkörning(kör som en IDIOT) hade jag definitvt testat först.

njaaa grabben nu har du nog fått de dära lite om bakfoten..om du tankar i lite etanol så på verkar de inte lamdan..för hög lämbda är läckage antingen i avgasröret eller på själva insugsidan..ska du skruva ut labdan och kolla om den är tom? va yrar du om..du menar om katten är tom och de är rätt svårt att se bara genom att skruva bort labdan..


1 497 Inlägg
5 november 2009
#33
ante850r skrev:
njaaa grabben

Säger du till en som är 12 år äldre än dig själv roll
Ursäkta OT.


Har du problem med avgasvärden grundar sig det på något.
Förmodligen på en dålig katalysator.
Men som flera andra säger kan du också ha fel i motorstyrningen.
Lambda, lmm med mera..

Norrlänning
1 453 Inlägg
6 november 2009
Trådstartare
#34
Busgrabb skrev:
Jädrans var mycket babbel fram och tillbaka.
Sitter hålet i avgasysstemet framför eller bakom främre lamndasonden ?
Om det är framför så påverkar det ju då lamndan får fel signaler och kommer att "fetta" upp blandningen då den tror bilen går magert.
Kan ju vara andra saker som gör att motorn går för fett men antar att du inte har någon motorlampa som lyser då du borde fått anmärkning på det med.
Laga hålet, varmkör ordentligt, kanske åka till en bilverkstad och se om du kan får mäta avgasvärdena där för en bulle till fikat eller lägg 200:- och få det mätt hos bilprovningen.

Jag har ingen aning vart hålet sitter, vet inte ens om de är nått hål. Men när ja köpte bilen för 3 veckor sedan sa förra ägaren att de var ett litet hål i avgassystemet och ja såg ingen anledning till varför han skulle ljuga om det.

ja jobbar med en fd volvomek med lyft som ska hjälpa mig svetsa igen hålet till veckan. Efter det så blir de en rejäl varmkörning och lite nya tester. I värsta fall får ja väl hälla i nån liter etanol för att få den igenom..

- Har du champagne?
- Jag har en soda stream och en flaska vitt!

1 497 Inlägg
6 november 2009
#35
Ellertz skrev:
Busgrabb skrev:
Jädrans var mycket babbel fram och tillbaka.
Sitter hålet i avgasysstemet framför eller bakom främre lamndasonden ?
Om det är framför så påverkar det ju då lamndan får fel signaler och kommer att "fetta" upp blandningen då den tror bilen går magert.
Kan ju vara andra saker som gör att motorn går för fett men antar att du inte har någon motorlampa som lyser då du borde fått anmärkning på det med.
Laga hålet, varmkör ordentligt, kanske åka till en bilverkstad och se om du kan får mäta avgasvärdena där för en bulle till fikat eller lägg 200:- och få det mätt hos bilprovningen.

Jag har ingen aning vart hålet sitter, vet inte ens om de är nått hål. Men när ja köpte bilen för 3 veckor sedan sa förra ägaren att de var ett litet hål i avgassystemet och ja såg ingen anledning till varför han skulle ljuga om det.

ja jobbar med en fd volvomek med lyft som ska hjälpa mig svetsa igen hålet till veckan. Efter det så blir de en rejäl varmkörning och lite nya tester. I värsta fall får ja väl hälla i nån liter etanol för att få den igenom..

Varför inte åtgärda felet istället för att hälla i E85?

888 Inlägg
6 november 2009
#36
Ellertz skrev:
Busgrabb skrev:
Jädrans var mycket babbel fram och tillbaka.
Sitter hålet i avgasysstemet framför eller bakom främre lamndasonden ?
Om det är framför så påverkar det ju då lamndan får fel signaler och kommer att "fetta" upp blandningen då den tror bilen går magert.
Kan ju vara andra saker som gör att motorn går för fett men antar att du inte har någon motorlampa som lyser då du borde fått anmärkning på det med.
Laga hålet, varmkör ordentligt, kanske åka till en bilverkstad och se om du kan får mäta avgasvärdena där för en bulle till fikat eller lägg 200:- och få det mätt hos bilprovningen.

Jag har ingen aning vart hålet sitter, vet inte ens om de är nått hål. Men när ja köpte bilen för 3 veckor sedan sa förra ägaren att de var ett litet hål i avgassystemet och ja såg ingen anledning till varför han skulle ljuga om det.

ja jobbar med en fd volvomek med lyft som ska hjälpa mig svetsa igen hålet till veckan. Efter det så blir de en rejäl varmkörning och lite nya tester. I värsta fall får ja väl hälla i nån liter etanol för att få den igenom..

Som jag skrev innan testa byt tempgivaren till insprutningen funkar inte det byt lambdan.

Har du avgasläcka efter lambdasonden hjälper det inte att svetsa igen hålet för att få rätt på avgasvärdena då alla dina värde är dåliga. Ett hål på avgasröret efter katten kan endast höja lambdavärdet inte sänka.

Volvo Tekniker
149 Inlägg
6 november 2009
#37
AxlSam skrev:
Funkiee skrev:
AxlSam skrev:

Källa till det?

...... konvererar du en saab säger vi, ex 9-3 så är det enda du byter är chip o spridare..... så den tar ju inte skada för den går få e85 o bensin...

När man chippar som du skriver.. (Programerar om som man egentligen gör).

Så ändrar man bränslemappar! Du skickar helt enkelt på mer soppa.
Tankar du E85 utan ha bytt program så går den på standard mappar.
Bilen går för snålt med andra ord!

helt rätt, så står det i böckerna wink
Men det går som många redan säger i tråden att köra på ca 25& E85 utan att röra originalmappen.
Sen är det säkerligen olika från bil till bil som det blev för "JaggaChefen", att avgasvärden sticker.  Så det är nog olika från styrsystem till styrsystem om dom klarar av att behandla bränslet och ändra adaptionen själv.

Men ta E85 sist, laga du hålet först, om hålet är nära en lambdasond så sticker CO i höjden som din har gjort wink

Lycka till!


Norrlänning
1 453 Inlägg
6 november 2009
Trådstartare
#38
AxlSam skrev:
Ellertz skrev:
Busgrabb skrev:
Jädrans var mycket babbel fram och tillbaka.
Sitter hålet i avgasysstemet framför eller bakom främre lamndasonden ?
Om det är framför så påverkar det ju då lamndan får fel signaler och kommer att "fetta" upp blandningen då den tror bilen går magert.
Kan ju vara andra saker som gör att motorn går för fett men antar att du inte har någon motorlampa som lyser då du borde fått anmärkning på det med.
Laga hålet, varmkör ordentligt, kanske åka till en bilverkstad och se om du kan får mäta avgasvärdena där för en bulle till fikat eller lägg 200:- och få det mätt hos bilprovningen.

Jag har ingen aning vart hålet sitter, vet inte ens om de är nått hål. Men när ja köpte bilen för 3 veckor sedan sa förra ägaren att de var ett litet hål i avgassystemet och ja såg ingen anledning till varför han skulle ljuga om det.

ja jobbar med en fd volvomek med lyft som ska hjälpa mig svetsa igen hålet till veckan. Efter det så blir de en rejäl varmkörning och lite nya tester. I värsta fall får ja väl hälla i nån liter etanol för att få den igenom..

Varför inte åtgärda felet istället för att hälla i E85?

visste jag vad felet var skulle jag ju fixa det? tråden handlar om att ja vill ha tips på vad felet kan vara...

- Har du champagne?
- Jag har en soda stream och en flaska vitt!

1 043 Inlägg
7 november 2009
#39
Har du kollat värdena efter en varmkörning ännu?

1 785 Inlägg
7 november 2009
#40
Ellertz skrev:
AxlSam skrev:
Ellertz skrev:
Jag har ingen aning vart hålet sitter, vet inte ens om de är nått hål. Men när ja köpte bilen för 3 veckor sedan sa förra ägaren att de var ett litet hål i avgassystemet och ja såg ingen anledning till varför han skulle ljuga om det.

ja jobbar med en fd volvomek med lyft som ska hjälpa mig svetsa igen hålet till veckan. Efter det så blir de en rejäl varmkörning och lite nya tester. I värsta fall får ja väl hälla i nån liter etanol för att få den igenom..

Varför inte åtgärda felet istället för att hälla i E85?

visste jag vad felet var skulle jag ju fixa det? tråden handlar om att ja vill ha tips på vad felet kan vara...

Det finns många som snackar om katalysatorn men om lambda värdet är så fel har du för fet bränsleblandning.

Det år något som gör att din motor går med för mycket bränsle i förhållande till luft. Motorn kan då inte förbränna allt utan lämnar o förbrända bränsle rester, de kallas för HC eller kolväte. Co Koloxid beror på att det inte finns tillräckligt med syre att förbränna den mängden bränsle som kommer in. De sista resterna av CO omvandlar katalysatorn till CO2 numera väldigt omtalat och även kallad växthusgas det som vi alla andas ut dvs koldioxid. Katalysatorn omvandlar även andra ämnen till att bli kväve.

Det du bör göra är att kontrollera bilen med OBDII. Nästa grej är att säkerställa att inget läckage finns åtminstone inte framför katalysatorn. Nästa sak jag tänker på är om du har en Race katalysator kan den kräva riktigt race körning för att bli tillräckligt varm. Men med de värdena är det inte enbart det som kan vara felet.

Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?


Sök