3007
Sök

Dimljus på borde bli lag!!

Fisketokig
2 997 Inlägg
15 maj 2006
#21
Founder skrev:
Martin 9-3 skrev:
Jag tycker det är lättare att bestämma fart och avstånd på en mötande bil när den har dimljus på, kombinerat med halvljus.

Kanske bara jag men det är iaf något jag reagerat på.

Skiljer sig nog kraftigt mellan dimljus på bilarna för är det helt svart ute och jag har halvljus på och slår på dimmarna så är det knappt märkbart. Lyser inte något i sidled utan det blir bara lite vitare framför bilen 1-2 meter vilket inte påverkar körning i mörker till bättre seende.

Men snyggt är det iaf smile

Jag skulle tippa på att dina dimljus är felinställda, hela tanken med dimljusen är ju att dom ska lysa upp vägkanterna i kraftig dimma så att man vet vart kanten är någonstans smile

och jag håller med dig, snyggt är det smile

De var så original. Nu har jag bara bytt ut dem mot vitare lampor men i sidled är det inget upplyst och har aldrig varit.

Saab 9-3 Aero SS --- Honda CBR600RR
Can Am 800XXC Vägreg --- Can Am 450X Vägreg

375 Inlägg
16 maj 2006
#22
Founder skrev:
mickecorrado skrev:
Ingen dålig reakton från din sida. 90km/h är 25meter/sekund och grävlingen kom upp 5 meter framför bilen. Tror nog avståndet var lite längre och då funkar det fint med halvljuset.

Jag stannade inte bilen och tog fram måttbandet, men det rör sig inte om mer än 2-3 stolpar med vaijer räcke och dom står med ca 2 meters mellanrum. Samt att grävlingen var inte framför bilen, den va på högersida framför vid en av stolparna och tog kanske 2 steg fram emot bilen. Med andra ord var dimljusen i högsta grad anledningen till att jag såg grävlingen.

Tycker också det låter rätt otroligt att du ens hann reagera om den var 5-6 meter bort varse det var på sidan av vägen eller framför bilen. Du skrev ju också att du gjorde en undanmanöver så det innebär att på en femtedels sekund hann du både upptäcka grävlingen samt styra undan.
Tror inte ens den mänskliga hjärnan är kapabel till såna snabba reaktioner och inte armarna heller smile Och grävlingen i fråga skulle också hinna ta 2 steg på en femtedels sekund då? Nä jag tippar nog också på att det var lite mer avstånd fast det kändes nära just för att du körde 90 knyck.


7 Inlägg
8 augusti 2007
#23
Founder skrev:
Igår när jag o tjejen va på väg hem hade vi en upplevelse som var rejält skrämmande.

Låg bakom en Saab 900 i ca 90 km/h, bakom låg en Mazda nyare modell. Vägen var en så kallad 2-1 väg med vaijer räcke på bägge sidorna.

Idag tackar jag gud för att jag hade dimljusen och halvljusen på samtidigt för precis i väg kanten bara 5 m framför bilen stack det fram en grävling och det va ingen liten jäkel... jag märkte först av ögonen som reflekterade ljuset ifrån strålkastarna.

Jag han precis göra en undanmanöver och räddade stötfångaren och troligtvis större delen av bilens vänstra sida ifrån ett besök på verkstaden. Bilen bakom hajade till när jag gjorde manövern och nitade kraftigt. I backspegeln såg jag hur grävlingen sprang över vägen framför bilen...

Efteråt provade jag att släcka dimljusen och tittade ca 5 m framför bilen, det va helt svart. Med andra ord hade jag inte haft dimljusen på, hade jag troligtvis aldrig sett grävlingen och bilen och i värsta fall både jag o tjejen hade varit skadade... och även grävlingen förståss smile

Så ändra lagen med att dimljus inte får vara på nattetid tillsammans med halvljus, det är en livräddare...

Kvalificerat skitsnack!
Som en del tidigare har antytt: Inte en chans att dimljusen hjälpte dig!
Jag är glad att jag har 5 stora extraljus när jag möter människor som dig... neutral

1 436 Inlägg
8 augusti 2007
#24
edvinsjolund skrev:
Kvalificerat skitsnack!
Som en del tidigare har antytt: Inte en chans att dimljusen hjälpte dig!
Jag är glad att jag har 5 stora extraljus när jag möter människor som dig... neutral

Jag med, inte för att jag nitiskt ska blända alla som kör med fel ljuskombo men de gånger jag blir bländad då slås jeepens extraljus och helljus på... Lyser på rätt friskt. big_smile

"Chaffisen tycker att det ser fränt ut. Man ska aldrig underskatta fränhetsfaktorn när man ser konstiga saker o beteenden i den här branschen. Tanken att nån kan köra i kroken finns inte i förarens sinnesvärld. Det är fränt. Det är det viktigaste."
-Åkare på facebook svarar på frågan varför en annan åkare kör trafikfarligt.

4 554 Inlägg
8 augusti 2007
#25
tycker dimljus i kombination med helljus är okej för har man helljus så bländar man ju antagligen ingen endå;)

Fotograf @ Team Insane Racing
1 781 Inlägg
8 augusti 2007
#26
börja göra som man gör med hellyset.. släck det när ni möter/ligger bakom någon bil, när bilen i fråga passerat eller när ni kört om slå på igen... är väl inge konstigt med det!
visst sen att det är olagligt, men det tycker jag dem kan ändra på!

Team Insane Racing

9 108 Inlägg
8 augusti 2007
#27
Har prövat dimljusen på många olika bilar jag testat, gamla som nya, och jag har aldrig blivit imponerad precis. Tycker dom har lyst riktigt dåligt/ingen skillnad åt sidorna.


. : F a d e r a t o r : .
5 042 Inlägg
8 augusti 2007
#28
Nyare Clio´s har bra dimljus

C H E V R O L E T <3

Idiot..
285 Inlägg
8 augusti 2007
#29
Det är inte bara dimljus som reflekterar.
Varje gång jag kör med helljus och det är något djur i diket osv så syns det genom att ögonen lyser upp.

7 Inlägg
8 augusti 2007
#30
loudness skrev:
tycker dimljus i kombination med helljus är okej för har man helljus så bländar man ju antagligen ingen endå;)

Det är okej, så det behöver du ej oroa dig för.

FreddeK
8 augusti 2007
#31
inte ofta det kommer grävlingar som jag har sett och jag kör mycket bil! sånej det argumentet köper jag inte!

348 Inlägg
8 augusti 2007
#32
Inte ofta grävling? Kan bero på var du bor, jag har bromsat/släppt förbi 4 grävlingar dom senaste två veckorna.

Hur som, som andra sagt är rätt instälda dimljus helt okay, oftast är dom det också. Dock finns det några bilar, t.ex. äldre mercders, som har dimljusen bland dom vanliga lyktorna, och då kan jag förstå att det kan bli jobbigt.


FreddeK
8 augusti 2007
#33
BBR skrev:
Inte ofta grävling? Kan bero på var du bor, jag har bromsat/släppt förbi 4 grävlingar dom senaste två veckorna.

Hur som, som andra sagt är rätt instälda dimljus helt okay, oftast är dom det också. Dock finns det några bilar, t.ex. äldre mercders, som har dimljusen bland dom vanliga lyktorna, och då kan jag förstå att det kan bli jobbigt.

Okej jag bor i södermanland. ser ju alltid döda grävlingar men bara sett en framför bilen..han väjade=)

jo det är nog lite var man bor!

FreddeK
8 augusti 2007
#34
Nknn skrev:
Martin 9-3 skrev:
Jag tycker det är lättare att bestämma fart och avstånd på en mötande bil när den har dimljus på, kombinerat med halvljus.

Kanske bara jag men det är iaf något jag reagerat på.

Det har jag svårt o tänka mig, det är nog enbart inbillning. Och så fungerar vi ju också, tror vi nånting, så har vi lättare att inbilla oss att det är sant.

kan inte hålla med. om du möter en bil med halvljus och dimljus skapas det två referenspunkter på bilen...eller ja egentligen fyra. men du ser avståndet mellan dimljuset och halvljuset och på så sätt blir det läätare att döma för ögat hur långt bort han är.
jag har gjort en doktorsavhandling i ämnet:D

1 414 Inlägg
8 augusti 2007
Trådstartare
#35
edvinsjolund skrev:
Founder skrev:
Igår när jag o tjejen va på väg hem hade vi en upplevelse som var rejält skrämmande.

Låg bakom en Saab 900 i ca 90 km/h, bakom låg en Mazda nyare modell. Vägen var en så kallad 2-1 väg med vaijer räcke på bägge sidorna.

Idag tackar jag gud för att jag hade dimljusen och halvljusen på samtidigt för precis i väg kanten bara 5 m framför bilen stack det fram en grävling och det va ingen liten jäkel... jag märkte först av ögonen som reflekterade ljuset ifrån strålkastarna.

Jag han precis göra en undanmanöver och räddade stötfångaren och troligtvis större delen av bilens vänstra sida ifrån ett besök på verkstaden. Bilen bakom hajade till när jag gjorde manövern och nitade kraftigt. I backspegeln såg jag hur grävlingen sprang över vägen framför bilen...

Efteråt provade jag att släcka dimljusen och tittade ca 5 m framför bilen, det va helt svart. Med andra ord hade jag inte haft dimljusen på, hade jag troligtvis aldrig sett grävlingen och bilen och i värsta fall både jag o tjejen hade varit skadade... och även grävlingen förståss smile

Så ändra lagen med att dimljus inte får vara på nattetid tillsammans med halvljus, det är en livräddare...

Kvalificerat skitsnack!
Som en del tidigare har antytt: Inte en chans att dimljusen hjälpte dig!
Jag är glad att jag har 5 stora extraljus när jag möter människor som dig... neutral

Det är nästan så att man vill önska att du tänder dina 5 stora extraljus och personen bländas o väjer in i din fil o ni frontar... så intelligent va den kommentaren wink

in any case, knowledge is generally a useful thing in its own right ...
- www.bmwb.se

7 Inlägg
8 augusti 2007
#36
Founder skrev:
Det är nästan så att man vill önska att du tänder dina 5 stora extraljus och personen bländas o väjer in i din fil o ni frontar... så intelligent va den kommentaren wink

kör du mot eller bort från hinder och faror?
Jag sätter hårt mot hårt. Det är ingenting att diskutera, dim/halv är olagligt av en anledning!
Kan någon gissa varför?
Därför att det inte ger märkbart mer ljus framåt (väldigt nära bilen, men där behöver man inte se något) men dock mera bländning..

Svårt? Nejdå... cool
Senast redigerat av edvinsjolund (8 augusti 2007)

1 414 Inlägg
8 augusti 2007
Trådstartare
#37
edvinsjolund skrev:
Founder skrev:
Det är nästan så att man vill önska att du tänder dina 5 stora extraljus och personen bländas o väjer in i din fil o ni frontar... så intelligent va den kommentaren wink

kör du mot eller bort från hinder och faror?
Jag sätter hårt mot hårt. Det är ingenting att diskutera, dim/halv är olagligt av en anledning!
Kan någon gissa varför?
Därför att det inte ger märkbart mer ljus framåt (väldigt nära bilen, men där behöver man inte se något) men dock mera bländning..

Svårt? Nejdå... cool

Dom ger inte mycket mer framåt nej, det håller jag med dig om, MEN dom ger betydligt mycket mer i en 45° vinkel mot sidorna vilket är oerhört betydligt om man hamnar i den situationen jag var i...

Sen kan jag hålla med om att det skiljer sig från bil till bil, men i min 9-3 ger det en enorm skillnad. I nya 9-5 är skillnaden inte så stor som den va i äldre varianten, kan lätt förklaras med att dimljusen är bra mycket mindre...

Men ändå, att blända folk eller blinka med helljusen är också olagligt wink

Men återigen, jag hävdar att OM MAN HAR RÄTT inställda dimljus så bländar dom inte... det bländar bra mycket mer med folk som inte förstår att man ska ställa ner sina halvljus när man lastar bilen mycket bak eller ställa in sina halvljus generellt... möter många bilar med ljusen på tok för högt...

Mvh

in any case, knowledge is generally a useful thing in its own right ...
- www.bmwb.se

7 Inlägg
8 augusti 2007
#38
Founder skrev:
Dom ger inte mycket mer framåt nej, det håller jag med dig om, MEN dom ger betydligt mycket mer i en 45° vinkel mot sidorna vilket är oerhört betydligt om man hamnar i den situationen jag var i...

Sen kan jag hålla med om att det skiljer sig från bil till bil, men i min 9-3 ger det en enorm skillnad. I nya 9-5 är skillnaden inte så stor som den va i äldre varianten, kan lätt förklaras med att dimljusen är bra mycket mindre...

Men ändå, att blända folk eller blinka med helljusen är också olagligt wink

Men återigen, jag hävdar att OM MAN HAR RÄTT inställda dimljus så bländar dom inte... det bländar bra mycket mer med folk som inte förstår att man ska ställa ner sina halvljus när man lastar bilen mycket bak eller ställa in sina halvljus generellt... möter många bilar med ljusen på tok för högt...

Mvh

All onödig bländnig är naturligtvis fel, det håller jag helt med om.
Det är det där med bredden som jag inte är med på, man har inte en chans att väja i landsvägsfart
även om man har yttepyttelite mer bredd på lyset nära bilen, möjligen i stadsfart..
Jag har kört rätt så många bilar med dimljus och inte hittat nån som har dimljus som duger till något utom att se snygga ut tillsammans med parkeringsljus såklart.

Smålänning
7 883 Inlägg
8 augusti 2007
#39
På farsans skoda blir det knappt nån skillnad alls. Bara det att avsökningsområdet blir mindre, och det är inge bra.

Ihop med helljus är det dock inte fel, för då får man en hel ljuskägla framför bilen.

Sen står virestolparna med 3 - 4 meters mellanrum, och 3*3=9 meter, och på det avstådet så syns djuren med halvljuset.

Sen vet inte jag hur mycket skada en grävling gör på en 9-3, men på en OG900 händer ingenting, och på en fiesta -92 så blir frontplåten lite bucklig...

Men en sak håller jag med om, det gör sig bra på kort wink

Om det ligger nån med dimljus och halvljus på bakom mig, vare sig det bländar eller inte, så startar jag mina dimbakljus, för om dom som ligger bakom inte ser vägen utan dimljus, hur ska dom då se mig om inte jag har mina på? Visseligen gör jag bara så när jag orkar bry mig...

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

410 Inlägg
8 augusti 2007
#40
jag är lite skeptisk till det där med dimljus. körde för några veckor sen på en två filig 90-väg när jag ser ett rådjur komma ut på vänster körfält så jag byter till det högra och några meter längre fram så står det ett till rådjur ute på vägen och jag hann som tur va precis väja och det var ingen till vänster om mig annars hade det vart en mysig smäll. Där hade dimljusen inte hjälpt mig ett skit kan jag säga. Pälsen på djuret reflektera inte ett skit men halvljuset reflekterades i ögonen på det och de var då jag koppla. Så för större djur så hjälper inte dimljusen ett piss. Och mindre djur är inte lika farliga att köra över klart inte kul och kan sluta illa ändå men det kan bli ännu värre med bländande dimljus.



Sök