3144
Sök

Varför hatar man saab ?

223 Inlägg
29 november 2009
#181
The Long Run

På sensommaren 1986 bjöd Saab in Fédération Internationale de l'Automobile (FIA) till fabriken i Trollhättan för att välja ut tre stycken nybyggda Saab 9000 2,0 Turbo.[1] Bilarna plomberades för att de inte skulle kunna modifieras, och skeppades till Talladega, Alabama.[1] Den 7 oktober gick startskottet och bilarna accelererade till maxfarten på drygt 220 km/h. Bilarna stannade endast för tankning och underhåll.[2] Förutom rutinmässigt underhåll såsom olje- och tändstiftsbyte utfördes även små reparationer. Vid reparationer fick dock endast reservdelar som vägde sammanlagt 85 kg och som medförts i fordonet från start användas. Varje bil hade därför ett komplett topplock, ett turboaggregat samt diverse slangar och kopplingar i bagageutrymmet.[1]

I 20 dygn turades 31 förare[2] om att köra de tre bilarna 100 000 kilometer (motsvarande 2,5 varv runt jorden) dag och natt med gasen i botten. När man kom i mål hade den snabbaste bilen kört sträckan med en medelhastighet av 213,299 kilometer i timmen.[2] Då är alla stopp medräknade. De två andra bilarna hade medelhastigheterna 210 pespektive 208 km/h.[2] Utöver det totala rekordet slogs ytterligare ett världsrekord samt 19 internationella fartrekord.[1] Totalt hade varje bil kört 23 500 varv runt banan, och tillsammans hade de slitit ut 36 uppsättningar däck och förbrukat 27 000 liter bensin. Turboaggregaten hade under tiden snurrat 3,9 miljarder varv.[3]

Idag finns en av de tre Saabarna fortfarande kvar i Talladega och står på Talladega International Speedway Museum. Bil nummer två står på Saabs museum i Trollhättan, och bil tre står på Saab Automobile USA Heritage Collection, Sterling Heights, Michigan.[4]

kärlek växer inte på träd, det köps i volvobutiken.

Webmaster/trummis på heltid
1 874 Inlägg
30 november 2009
#182
Elda skrev:
Volvo740an skrev:
blacken skrev:

Även i miljötänk så ligger Saab i framkant..

Utveckla gärna lite, fått intrycket av att så inte är fallet. Dom har väll satsat rätt mkt på etanol (vilket inte är speciellt bra drivmedel enligt mig) och dessutom är dom törstiga men det går väll delvis hand i hand med etanolen.

intresant uttryckt det där du.. Well etanol är ett jättebra bränsle på många sätt, kanske inte det bästa ur miljösynpunkt men mycket bra för turbomotorer smile Saabarna drar väldigt lite etanol i jämförelse med alla andra märken, tex volvo så har du ungefär 3 dl/mil mer i förbrukning med 0.2L mindre motorvolym och mindre effekt.

Fast det där är inte sant. Okej att vissa bilar drar mer än andra. Men att Saab drar lite etanol är ju skitsnack. Har kört många Saabar genom jobbet på etanol. Och det är alltid samma visa som hos andra bilar. 30 - 40% större förbrukning. Punkt!


526 Inlägg
11 december 2009
#183
Ja tycker varken bu eller bä om saab skit sköna och åka i och är faktsikt snygga och titta på men fan alla bilar har ju nästan haft samma drag kaross mässigt och i inredning va fan hitta på nå nytt och tufft så kanske de börjar gå bra igen istället för och hänga kvar vid samma träd

Trabant und Saab Uber alles:) 14
1 035 Inlägg
11 december 2009
#184
tycker faktist att volvo alltid har haft en låd design (känns så) min mosa har bara haft volvo genom åren(här i sverige) 850,v70,v50,v70n e dem de o alla har haft en känsla av sko kartong me komfort men ej lika skönt som saab smile

Random rysk folkbonde !
Trabant och Saab <3
Projekt tråden
Trabant Projektet 14

526 Inlägg
11 december 2009
#185
Drfrasse skrev:
tycker faktist att volvo alltid har haft en låd design (känns så) min mosa har bara haft volvo genom åren(här i sverige) 850,v70,v50,v70n e dem de o alla har haft en känsla av sko kartong me komfort men ej lika skönt som saab smile

ja men dom har fortfarande designat om mer än vad saab har gjort har saab gjort nån mindre bil som c30 tex

Trabant und Saab Uber alles:) 14
1 035 Inlägg
11 december 2009
#186
kan hålla me att 9000 uppåt varit rätt lika i form.  men dem kunde gjort lite fler modeler sen får man ej glömma att de e en mycket mindre försäljning o fabrik.....

Random rysk folkbonde !
Trabant och Saab <3
Projekt tråden
Trabant Projektet 14

66 Inlägg
13 december 2009
#187
Jag kör 9000 Turbo på sommaren och 240(tröttförti) på vintern men det funkar fint för mig^^ hoppas på flera neutralare som gillar bilen för dens skarm och inte märke:)


4 Inlägg
1 juni 2016
#188
Både bilmärkena har sina bra och dåliga sidor. Volvo fans brukar klaga på att saab byggde framhjulsdriva bilar... men saab var bara smartare än volvo då. Framhjulsdrift är bland annat säkrare på vintern vilket leder till säkrare bil. har inget problem med volvo men volvo fans hatar ju inte volvos nya bilar som är fwd eller xwd..?

WSR

1 067 Inlägg
2 juni 2016
#189
För de är billiga nu och jag inte vill att min E30 ska rosta upp vintertid på västkusten..

Volvo och Saab är same shit different name..

Så lägg ned Saab Vs. Volvo och köp BMW big_smile


4 Inlägg
2 juni 2016
#190
Hool skrev:
För de är billiga nu och jag inte vill att min E30 ska rosta upp vintertid på västkusten..

Volvo och Saab är same shit different name..

Så lägg ned Saab Vs. Volvo och köp BMW big_smile

kan hålla med där. om raggarna nu så jävla gärna vill ha bakhjulsdrift köp bmw. smile

WSR

6 127 Inlägg
4 juni 2016
#191
Jag ser inte tjusningen med saab. Stora och tunga bilar med framhjulsdrift och understyrning och tråkiga köregenskaper. Sista saaben som ändå var kul var og900, sedan blev det snabbt ohållbart med 9000 som jag tyckte var en extra tråkig och oengagerande bil. Efterkommande modeller är inte stort bättre. Enda intressanta "saaben" var väl 9-2x som egentligen var en subaru.

8 885 Inlägg
4 juni 2016
#192
Hool skrev:
För de är billiga nu och jag inte vill att min E30 ska rosta upp vintertid på västkusten..

Volvo och Saab är same shit different name..

Så lägg ned Saab Vs. Volvo och köp BMW big_smile

Om BMW nu är så bra så undrar man ju varför dom "rostar sönder" och endast kan köras sommartid roll
Eller kan det vara så med bilmärken same shit, different names.

Fotograf på tierpidag.se

Muttley
4 juni 2016
#193
wigenstorpkevin skrev:
Hool skrev:
För de är billiga nu och jag inte vill att min E30 ska rosta upp vintertid på västkusten..

Volvo och Saab är same shit different name..

Så lägg ned Saab Vs. Volvo och köp BMW big_smile

kan hålla med där. om raggarna nu så jävla gärna vill ha bakhjulsdrift köp bmw. smile

Finns ju andra bilar med bakhjulsdrift som är mer prisvärda än en bmw smile
Tex saabs exägares bilar.

1 067 Inlägg
4 juni 2016
#194
Hamilton skrev:
Hool skrev:
För de är billiga nu och jag inte vill att min E30 ska rosta upp vintertid på västkusten..

Volvo och Saab är same shit different name..

Så lägg ned Saab Vs. Volvo och köp BMW big_smile

Om BMW nu är så bra så undrar man ju varför dom "rostar sönder" och endast kan köras sommartid roll
Eller kan det vara så med bilmärken same shit, different names.

Du skulle se min 9-5..  Den var rostfri i höstas..  Not so much anymore..

E30in är värd mer än 9-5an och är dessutom en klassiker..   

Västkusten vintertid är förödande för bilar man vill spara på..  Frågor på det? big_smile


Muttley
4 juni 2016
#195
Hool skrev:
Hamilton skrev:
Hool skrev:
För de är billiga nu och jag inte vill att min E30 ska rosta upp vintertid på västkusten..

Volvo och Saab är same shit different name..

Så lägg ned Saab Vs. Volvo och köp BMW big_smile

Om BMW nu är så bra så undrar man ju varför dom "rostar sönder" och endast kan köras sommartid roll
Eller kan det vara så med bilmärken same shit, different names.

Du skulle se min 9-5..  Den var rostfri i höstas..  Not so much anymore..

E30in är värd mer än 9-5an och är dessutom en klassiker..   

Västkusten vintertid är förödande för bilar man vill spara på..  Frågor på det? big_smile

Men om en 2003 var rostfri i höstas men inte efter?  För gissar att den gått vintertid i sverige förr. Så kanske de hintar lite om att de är bristande underhåll?

1 067 Inlägg
4 juni 2016
#196
tkd_rille skrev:
Hool skrev:
Hamilton skrev:

Om BMW nu är så bra så undrar man ju varför dom "rostar sönder" och endast kan köras sommartid roll
Eller kan det vara så med bilmärken same shit, different names.

Du skulle se min 9-5..  Den var rostfri i höstas..  Not so much anymore..

E30in är värd mer än 9-5an och är dessutom en klassiker..   

Västkusten vintertid är förödande för bilar man vill spara på..  Frågor på det? big_smile

Men om en 2003 var rostfri i höstas men inte efter?  För gissar att den gått vintertid i sverige förr. Så kanske de hintar lite om att de är bristande underhåll?

Spelar ingen roll..  Rosten rostar här..   Den är imporerad till Göteborg från inlandet. 

Varför orkar du hålla på att argumentera? Klimatet här är blött och salt..  Därav vinterbil..  Synd det för BMW är fan så mycket roligare på vintern (Sommartid med)  men det tar för mycket stryk.. 

Tom pulverlackerade detaljer börjar rosta..  roll


6 127 Inlägg
4 juni 2016
#197
Hool skrev:
tkd_rille skrev:
Hool skrev:

Du skulle se min 9-5..  Den var rostfri i höstas..  Not so much anymore..

E30in är värd mer än 9-5an och är dessutom en klassiker..   

Västkusten vintertid är förödande för bilar man vill spara på..  Frågor på det? big_smile

Men om en 2003 var rostfri i höstas men inte efter?  För gissar att den gått vintertid i sverige förr. Så kanske de hintar lite om att de är bristande underhåll?

Spelar ingen roll..  Rosten rostar här..   Den är imporerad till Göteborg från inlandet. 

Varför orkar du hålla på att argumentera? Klimatet här är blött och salt..  Därav vinterbil..  Synd det för BMW är fan så mycket roligare på vintern (Sommartid med)  men det tar för mycket stryk.. 

Tom pulverlackerade detaljer börjar rosta..  roll

Skaffa en BMW som vinterbil, en E46 eller E39 till exempel, de är billiga nu. Då kan du snowdrifta hela vintern utan att oroa dig för sommarbilen

1 067 Inlägg
4 juni 2016
#198
Svarte_Orm skrev:
Hool skrev:
tkd_rille skrev:

Men om en 2003 var rostfri i höstas men inte efter?  För gissar att den gått vintertid i sverige förr. Så kanske de hintar lite om att de är bristande underhåll?

Spelar ingen roll..  Rosten rostar här..   Den är imporerad till Göteborg från inlandet. 

Varför orkar du hålla på att argumentera? Klimatet här är blött och salt..  Därav vinterbil..  Synd det för BMW är fan så mycket roligare på vintern (Sommartid med)  men det tar för mycket stryk.. 

Tom pulverlackerade detaljer börjar rosta..  roll

Skaffa en BMW som vinterbil, en E46 eller E39 till exempel, de är billiga nu. Då kan du snowdrifta hela vintern utan att oroa dig för sommarbilen

Nepp.. För tråkiga bilar och betydligt dyrare än Saaben.

Ska vara lamelldiffat om det ska vara riktigt roligt och det finns varken på E46 eller E39..

Ingen snö i Göteborg heller för den delen ..  Får trimma och sladda på asfalt istället smile


Muttley
4 juni 2016
#199
Hool skrev:
tkd_rille skrev:
Hool skrev:

Du skulle se min 9-5..  Den var rostfri i höstas..  Not so much anymore..

E30in är värd mer än 9-5an och är dessutom en klassiker..   

Västkusten vintertid är förödande för bilar man vill spara på..  Frågor på det? big_smile

Men om en 2003 var rostfri i höstas men inte efter?  För gissar att den gått vintertid i sverige förr. Så kanske de hintar lite om att de är bristande underhåll?

Spelar ingen roll..  Rosten rostar här..   Den är imporerad till Göteborg från inlandet. 

Varför orkar du hålla på att argumentera? Klimatet här är blött och salt..  Därav vinterbil..  Synd det för BMW är fan så mycket roligare på vintern (Sommartid med)  men det tar för mycket stryk.. 

Tom pulverlackerade detaljer börjar rosta..  roll

Du tog illa upp?
Frågade hur de gick till att få en helt rosfri bil rostig över 1 vinter.   wink   Mina bilar rostar knappt på vintrarna här och de saltar ju värre än de flesta smile

Köp en sliten bmw så har du ju roligt hur som helst.

1 067 Inlägg
4 juni 2016
#200
tkd_rille skrev:
Hool skrev:
tkd_rille skrev:

Men om en 2003 var rostfri i höstas men inte efter?  För gissar att den gått vintertid i sverige förr. Så kanske de hintar lite om att de är bristande underhåll?

Spelar ingen roll..  Rosten rostar här..   Den är imporerad till Göteborg från inlandet. 

Varför orkar du hålla på att argumentera? Klimatet här är blött och salt..  Därav vinterbil..  Synd det för BMW är fan så mycket roligare på vintern (Sommartid med)  men det tar för mycket stryk.. 

Tom pulverlackerade detaljer börjar rosta..  roll

Du tog illa upp?
Frågade hur de gick till att få en helt rosfri bil rostig över 1 vinter.   wink   Mina bilar rostar knappt på vintrarna här och de saltar ju värre än de flesta smile

Köp en sliten bmw så har du ju roligt hur som helst.

Inga som helst problem..  Rost kommer..   Belive



Sök