2134
Sök

6 volt till 12 volt

13 Inlägg
22 november 2009
Trådstartare
#1
hjälp mig någon!!!!!


Har en 6volts bil som jag ska använda till bruksbil..mitt problem är vill ha kvar 6volt till start av motorn och vill klämma i en stereo funderar att fixa två generatorer...den ena till motorn den andra till att ladda upp batteriet i bagaget som ska driva stereon.....



Tack på förhand

956 Inlägg
22 november 2009
#2
amazonnisse skrev:
hjälp mig någon!!!!!


Har en 6volts bil som jag ska använda till bruksbil..mitt problem är vill ha kvar 6volt till start av motorn och vill klämma i en stereo funderar att fixa två generatorer...den ena till motorn den andra till att ladda upp batteriet i bagaget som ska driva stereon.....



Tack på förhand

Sätter du på en extra generator som laddar 12 volt och ett till 12v batteri som du tänkt så funkar ju det, annars finns det ju att köpa omvandlare tex http://www.ctaservice.se/delar/accu/omform.htm
Om du inte ska ha någon värsting anläggning funkar det ju med bara en sån.

hur kan man jämnföra en volvo 740 mned en sierra helt olika bilar. de är som att jämnföra en katt och ett lejon i styrka ju:S
//snoddas

volvoraggare
4 776 Inlägg
22 november 2009
#3
det ska ju finnas omvandlare har jag för mig som  gör om 6 volt te 12 volt

en hårdrockande volvoraggare som älskar tjejer

13 Inlägg
22 november 2009
Trådstartare
#4
tänkte ha slutsteg, 2st 10"baslåda, 2st 6*9 i hatthyllan till och börja med sen blir det väl ett framsystem också...

volvoraggare
4 776 Inlägg
22 november 2009
#5
amazonnisse skrev:
tänkte ha slutsteg, 2st 10"baslåda, 2st 6*9 i hatthyllan till och börja med sen blir det väl ett framsystem också...

då funkar det med 12 volts generator och dra kabel  te batteriet

en hårdrockande volvoraggare som älskar tjejer

956 Inlägg
22 november 2009
#6
amazonnisse skrev:
tänkte ha slutsteg, 2st 10"baslåda, 2st 6*9 i hatthyllan till och börja med sen blir det väl ett framsystem också...

Ok det brukar ju kunna dra lite kräm och då kanske inte omvandlare eller 6v batteriet orkar med. Så kör på ett till batteri och generator. Se till att du har ett laddrelä till den nya generatorn bara, dessa kan antingen sitta i generatorn eller vara lösa.

hur kan man jämnföra en volvo 740 mned en sierra helt olika bilar. de är som att jämnföra en katt och ett lejon i styrka ju:S
//snoddas

3 235 Inlägg
22 november 2009
#7
Blir det inte enklare ha bara en 12V generator, och sedan en omvandlare till 6V?

Det som ska drivas av 6V kopplar du bara in efter omvandlaren.


Sir
291 Inlägg
22 november 2009
#8
engolf skrev:
Blir det inte enklare ha bara en 12V generator, och sedan en omvandlare till 6V?

Det som ska drivas av 6V kopplar du bara in efter omvandlaren.

Funkar bara för lågförbrukare. Fläkt, startmotor, vindrutetorkare tar rätt mycke ström så omvandlarna blir rätt stora och dyra. Bättre isf å köra med dubbla generatorer och dubbla batterier. Alternativet är att köra med snålvarianten. Byta 6 volts generatorn mot en 12 volt och skaffa 2 stycken 6 voltsbatterier och seriekoppla så man kan ha 6 voltsgrejjerna på ena batteriet och 12 volts prylarna på dom bägge seriekopplade batterierna.

Dale - Toyota Celica GT-Four ST205 BPU & Carina CS (GTi) ST191
www.toyotaclubsweden.com

I´m a Buickman
11 Inlägg
22 november 2009
#9
byt allt utom startmotorn ..  generator batteri tändspole kondensator alla glödlampor och reläer.  jag gjorde det i min ford taunus 20M -66   funkade skit bra. alla mätare visade rätt åxå. .


Motborgare
1 099 Inlägg
27 november 2009
#10
luunggan skrev:
amazonnisse skrev:
hjälp mig någon!!!!!


Har en 6volts bil som jag ska använda till bruksbil..mitt problem är vill ha kvar 6volt till start av motorn och vill klämma i en stereo funderar att fixa två generatorer...den ena till motorn den andra till att ladda upp batteriet i bagaget som ska driva stereon.....



Tack på förhand

Sätter du på en extra generator som laddar 12 volt och ett till 12v batteri som du tänkt så funkar ju det, annars finns det ju att köpa omvandlare tex http://www.ctaservice.se/delar/accu/omform.htm
Om du inte ska ha någon värsting anläggning funkar det ju med bara en sån.

Jag tror inte på att använda en DC/DC omvandlare i det här fallet. Orsaken är kombinationen av en 6V dynamo och den förbrukningen som en fet stereo medför. Det kommer att resultera i en netto förbrukning.

Kör med dubbla generatorer och separat batteri som tänkt från början.

-- K

577 Inlägg
1 mars 2015
#11
Jag har samma problem?
Jag vill bygga ljud = 12V stereo och 4st bättre 2 el 3 vägs högtalare (inge slutsteg) och montera 12v dioder lampor  bak och eventuellt fram.

MEN!!!!!!

Min DAF 44 har bara 34hk och vet inte om det orkar driva 2st generatorer?
Funkar det med en omvandlare?
http://www.ctaservice.se/delar/accu/omform.htm

/Hedman


Sök