Notte skrev:Alla som är anställda och arbetar som klimatexperter är eniga, dom finns ex. på SMHI, MISU och SEI, sedan finns ett antal andra tyckare, jag känner till dem alla och har kontaktat de flesta skeptiker, även de anser att vi måste byta energisystem snarast.
Man måste även beakta att den fossila industrin offentligt öser ut stora belopp på att vilseleda för att behålla sina vinster. Allt detta är så genomskinligt för den som är insatt, att det finns politisk enighet. Fossila bränslen är dåliga och tar slut så det finns ingen anledning att chansa på att klimatexperterna har fel.
Att även jag kör bil och flyger ibland är något jag håller igen på och tänker på barnens framtid.
Du säger att alla är eniga, men jag motbevisade ju dig nyss. Det finns flertalet astrofysiker, geologer, meteorologer, oceanologer och miljöbiologer på den listan. Givetvis finns det en och annan som får betalt av lobbygrupper, men det avser båda sidor. Om ditt argument ska hålla så ska du i så fall bevisa att hela min lista består av partiska folk som är betalda av lobbygrupper, samt också bevisa att de har fel i sin forskning. Att bara hävda att alla som inte tycker som du är mutade håller inte.
Problemet med politiker är att det är otroligt farligt att trampa utanför normen. Det gäller alla åsikter som inte är populära, ta t.ex invandringspolitiken som exempel. Många politiker tycker något privat men i offentliga sammanhang så har de plötsligt en väldigt mainstream åsikt. Notera att jag inte argumenterar varken för eller emot invandringspolitiken som vi för idag, det var bara ett exempel över något annat område där väldigt många inte är överens men där politiker som leder landet är överens. Dagen då politiker värnade om våra intressen är långt förbi.
Jag har aldrig sagt att fossila bränslen är framtiden. Det är inte framtiden, men inte pga något klimathot som smälter alla isar och dränker oss alla eller värmer upp planeten så att alla dör av värmeslag, utan av den enkla anledningen att tillgången är begränsad.
Om allt är så genomskinligt, varför bara inte ta fram statistisk data som 100% visar på att planetens temperatur har förändrats noterbart pga användandet av fossila bränslen. Naturliga variationer i jordens lutning, solens fläckar, solens utbrott, vårt solsystems placering i vintergatan mm. förekommer med jämna mellanrum, därför är det otroligt svårt att faktiskt bevisa att människan har påverkat klimatet de senaste 100 åren med tanke på att mycket data saknas för hur omständigheterna har varit sen istiden 10000 år bakåt fram tills för ca 3-400 år bakåt i tiden.
Notte skrev:Sedan när är det naturlig variation att lagra kol i miljontals år och bränna upp den på kort tid?
Koldioxidutsläpp och växthuseffekten har alltid varit en naturlig del av jordens ekosystem i form av t.ex vulkaner. Vi har 600 aktiva vulkaner ovanför havets yta och det räknas med ca 10,000 vulkaner under havsytan, både inaktiva och aktiva. En vulkan släpper ut miljontals ton koldioxid i luften varje år när den inte har utbrott, Etna på Sicilien släpper t.ex ut 13 miljoner ton som jag skrev i en annan tråd. Vid utbrott så ökar denna siffra. Detta har pågått i de över fyra miljarder år som jorden har existerat, tänk dig vilka enorma mängder detta handlar om. Jag är skeptisk till att 100 år av förbränning av kol och olja skulle påverka jorden nämnvärt i jämförelse.
Notte skrev:Vi införde kärnkraften för att komma ifrån oljeberoendet och för miljön, de skälen finns kvar och är goda nog, klimathotet har kommit upp efter. Att göda Islamister med oljepengar är inte heller så lyckat.
Syntetisk fotosyntes är en evig källa på väg så vi kan köra våra bilar.
Om skeptikerna har rätt, jättebra men vi har inte förlorat något på nya energisystem, om skeptikerna har fel och vi inget gör dör vi alla.
De som skiter mest i detta är de som säljer fossila bränslen, och fattiga som har annat att tänka på.
Kärnkraft infördes av många anledningar. Det är en väldigt effektiv metod för att framställa energi. Det är väldigt tråkigt att kärnkraft avvecklas i världen. Nu står ju Tyskland näst på tur...
(Förresten så tycker jag att det är otroligt roligt att miljöpartiet står i fronten för att avveckla kärnkraften till förmån för kolkraft och oljekraft från grannländerna)...
Jag är överens med dig om att det inte är hållbart i längden att förbränna fossila bränslen, men inte pga något klimathot utan, som jag sa tidigare, för att det finns en begränsad tillgång och när det är slut så står vi där.
Senast redigerat av Sheba (6 juni 2011)
Tänk vad tråkig bilvärlden hade varit om alla gillade samma bilar.
0
0
0
0