Rquired skrev:
Fyllde i listan ovan så vi har kompletta tider.
Ta och tänk lite på dessa siffror:330xi
http://www.einszweidrei.de/bmw/330xi2004-1.htm0 - 130 km/h 11,5 s
0 - 140 km/h 12,8 s
0 - 160 km/h 17,2 s
Bmw X3 3.0i
http://www.einszweidrei.de/bmw/x330i2003-1.htm0 - 130 km/h 12,6 s (+1,1s)
0 - 140 km/h 15,0 s (+2,2s)
0 - 160 km/h 20,4 s (+3,2s)
Så stor skillnad gör drygt 200kg och en enorm skillnad i luftmotstånd i acceleration, båda bilarna has samma motor. Bmws M54B30i med 231hp och 300Nm. Detta redovisat för att visa på hur lite skillnad framför allt vikt men även till viss del luftmotstånd* har på accelerationen.
*Luftmotstånd har en stor påverkan, läs meningen en gång till innan ni påpekar detta. Detta för att illustrera hur lite skillnaden i vikt och framför allt luftmotstånd kommer påverka tiderna mellan S60 och V70, och på samma sätt illustrera hur lite Bmw sedanens extra dryga 100kg kommer påverka prestandan.
Tid till 200 för Volvo V70 T5: 26.8 s (En v70 T5 väger 1650kg)
Tid till 200 för 330i SMG sedan: 28.0 s (En 330i sedan SMG väger 1510kg)
Visst, S60s lägre vikt kommer kapa V70s tid något, en manuell 330i kommer kapa SMGs tid något. Därför tycker jag siffrorna är hyggligt realistiska och jämförbara.
Men hur stor är egentligen skillnaden i vikt? En S60 T5 sedan väger 1616kg enligt Volvo, men uppmätt testtvikt var 1697kg. Alltså kanske tom en S60 är lite långsammare än V70 beroende på utrustning, kom ihåg att vikten för V70 är den uppmätta av tyskarna.
Källa:
http://www.teknikensvarld.se/documents/ … /index.xmlEn 330i sedan med manuell låda väger dels mindre än en SMG, det säger sig självt att SMG-lådans hydraulik etc väger mer. Samtidigt har den manuella framför allt lägre drivlineförlust. Tiden 28.0sek bör alltså kapas något, men vi säger 28.0s så kan ingen beskylla mig för att räkna till Bmws förmån.
Som visats ovan påverkar vikten mindre. En S60 väger i bästa fall 34kg mindre än V70, i värsta fall mer. Hur mycket gör 30kg egentligen, vi säger 26.5s istället då?
Skillnaden mellan S60 T5 260hp/350Nm och Bmw 330i sedan 231hp/300Nm är alltså ungefär 1.5s. En skillnad jag vågar påstå beror på 30hp/50Nm extra samt lägre drivlineförlust vilket gör effektskillnaden ännu större i verkligheten snarare än att turbo skulle vara bättre än sugmotor.
Även om det naturligtvis spelar (en liten) roll.
Vi gör så här istället, en 330i E90 har ungefär samma vikt som en E46. Det skiljer 36kg, vilket alltså verkar negativt mot E90. Däremot har den nyare modellen 258hp, 27hp mer än föregångaren och 2 mindre än S60 T5. kom ihåg att bakhjulsdrift har högre effektförlust, vilket gör skillnaden större i praktiken.
Bmw 330i E90 2006 258hp/300Nm
0 - 140 km/h 11,3 s
0 - 160 km/h 15,1 s
0 - 180 km/h 18,8 s
0 - 200 km/h 23,3 s
V70 T5 2005 260hp/350Nm
0 - 140 km/h 12,5 s
0 - 160 km/h - s
0 - 180 km/h 20,8 s
0 - 200 km/h 26,8 s
Om vi låtsas som att det är en 330i E46 med 258hp istället, i så fall skulle vikten vara lägre vilket i så fall skulle påverkat siffrorna åt det lägre hållet. Här ser vi vad som händer om Bmw kommer närmre Volvo i effekt, Bmwn blir snabbare.
Skillnaden på ungefär +1.5sek mellan en 330i E46 beror alltså på den lägre effekten, höj effekten på Bmwn till 260hp och den blir kvickare (-3.5sek).
För att vara rättvisa skall vi räkna med Volvons cirka 100 extra kilo också, men som vi såg på siffrorna mellan X3 och 330xi gör vikt och luftmotstånd inte allt för mycket. Och minus 100kg gör knappast de cirka 3.5sek som en 330i E46 med motorn från en E90 kan förväntas prestera.