2352
Sök

Hjälp med ritning på en bas

166 Inlägg
20 december 2009
Trådstartare
ChriZtoffer skrev:
Ja men det är inte exakt, yttermåttet är troligtvis lite större än så, så ta en tumstock och mät diametern istället så blir det rätt. smile

jag får la ta å göra det men saken är att jag inte är i närheten men men jag får la ta mig ditt å mäta

Mds

210 Inlägg
12 februari 2010
Ursäkta frågan mitt i allt, men dum som jag är kunde jag inte lista ut en sak från de tidigare nämnda specifikationerna. Hur spelar basen i olika ohm?
Ska försöka matcha med mitt steg*

The best part of fighting is the make up sex

Team dBakuten
3 453 Inlägg
12 februari 2010
prylboeg skrev:
Ursäkta frågan mitt i allt, men dum som jag är kunde jag inte lista ut en sak från de tidigare nämnda specifikationerna. Hur spelar basen i olika ohm?

Basar har en viss typ av spole med en viss typ av motstånd.. Motståndet ökar allt eftersom basen spelar
kan man säga.
Vilket påverkar uteffekten ur slutsteget..
Men beroende på om du har 2 eller 4 ohms spolar så ger steget mer eller mindre effekt.

dBAkuten
Billjudsveteran sedan 1989
TEAM dBAkuten
PROJEKTTRÅD!

4 693 Inlägg
12 februari 2010
Tokken skrev:
prylboeg skrev:

Basar har en viss typ av spole med en viss typ av motstånd.. Motståndet ökar allt eftersom basen spelar
kan man säga.
Men beroende på om du har 2 eller 4 ohms spolar så ger steget mer eller mindre effekt.

Och om man har ett BRA steg så ska det inte göra någon hörbar skillnad mellan 1 och 4 ohm.
Med billiga så kanske det kan göra det

Booyakasha!

210 Inlägg
12 februari 2010
Softis skrev:
Tokken skrev:
prylboeg skrev:

kan man säga.

Och om man har ett BRA steg så ska det inte göra någon hörbar skillnad mellan 1 och 4 ohm.

Så då borde mitt T20001db inte spela någon hörbar skillnad? tongue

4 693 Inlägg
12 februari 2010
prylboeg skrev:
Softis skrev:
Tokken skrev:

kan man säga.

Jag vet inte, men det kan jag aldrig någonsin tänka mig. Kanske vid fullt flås om du lyssnar noga wink

Booyakasha!

210 Inlägg
12 februari 2010
Softis skrev:
prylboeg skrev:
Softis skrev:

Jag vet inte, men det kan jag aldrig någonsin tänka mig. Kanske vid fullt flås om du lyssnar noga wink

Får ge fan i å lyssna noga helt enkelt smile
Om allt går vägen köper jag en Audiophile Pro axp 15" nästa fredag på löning big_smile

4 693 Inlägg
12 februari 2010
prylboeg skrev:
Softis skrev:
prylboeg skrev:

Om allt går vägen köper jag en Audiophile Pro axp 15" nästa fredag på löning big_smile

APX wink Hittade du inget vettigare? roll

Booyakasha!

210 Inlägg
12 februari 2010
Softis skrev:
prylboeg skrev:
Softis skrev:

Här märker man ord.. TRÖTT vafan! ;D
Tycker den verkar trevlig, och till ett hyfsat lågt pris beg smile

4 693 Inlägg
13 februari 2010
prylboeg skrev:
Softis skrev:
prylboeg skrev:

Här märker man ord.. TRÖTT vafan! ;D
Tycker den verkar trevlig, och till ett hyfsat lågt pris beg smile

Kunde inte låta bli, hoppas du blir nöjd med den smile

Booyakasha!

210 Inlägg
24 februari 2010
Softis skrev:
Frekvensomfång: 17-950 Hz
SPL dB 1W/1m: 91,5
Impedans: 2x2
Xmax +/- mm: 24
Magnet Oz: 160
Talspole mm: 75
Fs Hz: 24,442
Qts: 0,273
Vas liter: 71,624
REVC Ohm: 3,6
SD msgm: 70,683
BL tm: 28,605
Qms: 7,469
Qes: 0,284
Cms um/n: 101,019
Mms g: 408,925..

Kände mig snäll idag, men det var inte lätt att hitta spec

Kan man av dessa specifikationer läsa av hur många liter baselementet tar i lådan?
Hittade en tomlåda på blekingebilradio som ligger på 60.4L (60,4 liters sloted baslåda för 15" bas.)
som jag funderar på. Frågan är då om volymen blir för liten när jag trycker in basen? "/

Tacksam för svar!

21 761 Inlägg
24 februari 2010
Nej, de där siffrorna säger ingenting om hur mycket plats basen tar upp. För att räkna ut sånt behövs några mått på basen, tex monteringsdjup/inbyggnadsdiameter/magnetdiameter.

Annars finns det några litermått som man kan utgå ifrån rent generellt för varje högtalarstorlek, jag personligen utgår oftast ifrån 5 liter för en 15" om den inte är alltför fet. smile

210 Inlägg
24 februari 2010
Drönirettab skrev:
Nej, de där siffrorna säger ingenting om hur mycket plats basen tar upp. För att räkna ut sånt behövs några mått på basen, tex monteringsdjup/inbyggnadsdiameter/magnetdiameter.

Annars finns det några litermått som man kan utgå ifrån rent generellt för varje högtalarstorlek, jag personligen utgår oftast ifrån 5 liter för en 15" om den inte är alltför fet. smile

Ok. Jag har förvisso ingen erfarenhet av 15tummare, dock skulle jag nog säga att min apx 15 pro är ganska fet (http://brc.se/sortiment/artikel.asp?AHA … ;VGR=U3100)
Men kan räkna drygt 5 liter, då bör lådan fungera ändå smile
Tack för svaret!

2 665 Inlägg
24 februari 2010
Litermått för en viss storlek, det kan stämma eller bli helt åt skogen.

Tycker lådrekomendationerna låter väldigt små för en 15"

Köper man en 15" vill man ha rejält med tryck, då är det dumt att bygga en liten sluten låda som spelar lika högt som en 12" i basreflex.

Golf R https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=328740
Kärlek växer inte på träd, den byggs i Tyskland!

210 Inlägg
24 februari 2010
Rickard-v skrev:
Litermått för en viss storlek, det kan stämma eller bli helt åt skogen.

Tycker lådrekomendationerna låter väldigt små för en 15"

Köper man en 15" vill man ha rejält med tryck, då är det dumt att bygga en liten sluten låda som spelar lika högt som en 12" i basreflex.

Men jag ska inte ha en sluten låda?
Ska köra på portad.
Håller dock med om att det känns litet, dock tappar man även tryck om lådan är för stor?

Sök