2860
Sök

Våga fråga. Batteri?

130 Inlägg
20 december 2009
Trådstartare
#1
Tja, har kikat på en hel del trådar här ang. extra batterier till billjudet. Har sett att det är folk som anser att man ska ha så högt Ah-tal? som möjligt och gärna ha ett DC batteri (deep cycle?) så det klarar djup urladdningar.

Varför gör man inte så att man skaffar sig ett 12V lastbilsbatteri på ex 185Ah, det borde väl också tåla att ordentliga urladdningar? och Ah-talet är väl ner än ordentligt tongue

MVH


ljudfantast
1 372 Inlägg
20 december 2009
#2
I bilstereovärlden så är strömförsörjning och konstant spänning en av de viktigaste faktorerna till bra och högt ljud. Hur många amperetimmar styr också självklart, men varför man väljer många mindre batterier är för att du kan leverera en bättre spänning och en snabbare strömtillförsel. Du får inte riktigt samma prestanda med ett jättebatteri på så sätt.

297 Inlägg
20 december 2009
#3
är troligtvis en fråga om priser, då ett sånt batteri kostar väl ca 3ggr så mkt som ett batteri på säg 85 ah tex... å 3 85 ah batterier e mer än ett sånt batteri^^ gissar jag på iaf

130 Inlägg
20 december 2009
Trådstartare
#4
tack för det snabba svaret!


Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
20 december 2009
#5
michieff skrev:
I bilstereovärlden så är strömförsörjning och konstant spänning en av de viktigaste faktorerna till bra och högt ljud. Hur många amperetimmar styr också självklart, men varför man väljer många mindre batterier är för att du kan leverera en bättre spänning och en snabbare strömtillförsel. Du får inte riktigt samma prestanda med ett jättebatteri på så sätt.
Nog för att det funkar.....men ja som du påpekar.

Lastbilsbatterier är LÅNGSAMMA i sammanhanget.
De har helt enkelt för hög inre resistans vilket gör att de släpper ifrån sig strömmen långsammare.

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

143 Inlägg
20 december 2009
#6
Så ni rekomenderara inte biltema batterier utan typ Optima \ running bull mfl

Ett Rockford Fosgate T8002 steg till salu, 4k

560 Inlägg
20 december 2009
#7
Det enda jag rekomenderar om man inte vill ta hand om sina batterier.

Köp aldrig gelebatterier om ni inte vill ge dessa värme, kel och hångel då och då lol. För gör man inte det kan man lika bra kasta pengarna i sjön för dom kommer inte att hålla tyvärr.

Men Gelebatterier är det bästa man kan köpa om man nu "har" dessa kraven på vad ett batteri klarar av.

Kuttle skrev:
Så ni rekomenderara inte biltema batterier utan typ Optima \ running bull mfl

Jesus älskar alla
Stort utbud och service hittar du på: www.blekingebilradio.se

21 761 Inlägg
20 december 2009
#8
AGM AGM AGM, Optima och Banner Running Bull är inte GEL. För sjutton. wink

143 Inlägg
20 december 2009
#9
Batterinörd!
Ditt namn säger att du e duktig big_smile  så vad säger du om biltemas batterier ?

Ett Rockford Fosgate T8002 steg till salu, 4k

NissanMotorsport
20 december 2009
#10
Jag vågar fråga, ang topic så verkar det som om man får fråga vad som helst, vilket antagligen inte de som är meningen me tråden.. men gör de ändå pågrund av rubriken..

vilket batteri ska man använda sig av om man vill klara vintern bra? utan att ha de minsta problem me batteriet om bilen stått någon dag?

ljudfantast
1 372 Inlägg
20 december 2009
#11
NissanMotorsport skrev:
Jag vågar fråga, ang topic så verkar det som om man får fråga vad som helst, vilket antagligen inte de som är meningen me tråden.. men gör de ändå pågrund av rubriken..

vilket batteri ska man använda sig av om man vill klara vintern bra? utan att ha de minsta problem me batteriet om bilen stått någon dag?
Det beror helt på hur du underhåller ett batteri. Är du noga med att hålla batteriet laddat och inte skada batteriet genom djupurladdningar etc så kan du i princip välja vilket batteri som helst.

De dyrare batterierna håller oftast längre, alltså kvaliteten på dess laddegenskaper och strömtillförsel försämras inte lika snabbt som ett billigare.

Jag kör Vartas Blue Dynamic 70aH startbatteri både till ljudanläggningen och bilen och det är ett riktigt bra startbatteri enligt mig. Kostar strax under 1000-lappen och det är det värt.

1 468 Inlägg
20 december 2009
#12
jag har själv 12st lastbilsbatterier som jag ska dela med mig av till softis =P

12 volt med 180ah styck.
som sagt. lämnar ström lite segare. men jävlar va ström d finns att ta av.
Hoppas det räcker till mitt "lilla" steg iaf=P

Jag gillar STORA batterier då som e sega o ladda ur o har gott om effekt smile


130 Inlägg
20 december 2009
Trådstartare
#13
okej, efter lite sammanställning borde de inte funka minst lika bra att skaffa sig ett batteri med mycket Ah (ex lastbilsbatteri) om man har en kondensator som håller uppe strömmen på en jämn nivå hela tiden?
Senast redigerat av MrMums (20 december 2009)


NissanMotorsport
20 december 2009
#14
michieff skrev:
NissanMotorsport skrev:
Jag vågar fråga, ang topic så verkar det som om man får fråga vad som helst, vilket antagligen inte de som är meningen me tråden.. men gör de ändå pågrund av rubriken..

vilket batteri ska man använda sig av om man vill klara vintern bra? utan att ha de minsta problem me batteriet om bilen stått någon dag?
Det beror helt på hur du underhåller ett batteri. Är du noga med att hålla batteriet laddat och inte skada batteriet genom djupurladdningar etc så kan du i princip välja vilket batteri som helst.

De dyrare batterierna håller oftast längre, alltså kvaliteten på dess laddegenskaper och strömtillförsel försämras inte lika snabbt som ett billigare.

Jag kör Vartas Blue Dynamic 70aH startbatteri både till ljudanläggningen och bilen och det är ett riktigt bra startbatteri enligt mig. Kostar strax under 1000-lappen och det är det värt.
Okok, tack för infon..mitt batteri nu har varit med ett tag så måste ändå köpa nytt, om den stått en dag så är de knappt så den startar..går väl iofs att ladda och fylla på med batterivatten om det är så, men är ju säkert skadat så dröjer inte länge tills de blir så igen..

ska kika på det batteriet du använder, vart köpte du det?

130 Inlägg
20 december 2009
Trådstartare
#15
funderar också på de där Vatra-batteriet men borde det inte funka bra att skaffa sig ett ex lastbilsbatteri/annat med mycket Ah och koppla till en kondensator som håller uppe strömmen på bra nivå?


Svensk Mästare i billjud 2009 & 2010
961 Inlägg
20 december 2009
#16
jag säger då Maxxima batterier e både bra o billiga smile annars hade jag inte använt dom wink , litet tips bara


Dieselpower!
534 Inlägg
20 december 2009
#17
Stickan skrev:
jag säger då Maxxima batterier e både bra o billiga smile annars hade jag inte använt dom wink , litet tips bara
Kan inte annat än hålla med! wink

396 Inlägg
20 december 2009
#18
enersys odyssey skulle jag valt iaf. impulsköpte ett biltema silver batteri i somras när det var lite brådis, fungerar helt okej så sett. men det är stooooor skillnad mellan ett AGM batteri och en vanligt biltemaankare

ljudfantast
1 372 Inlägg
20 december 2009
#19
Jag köpte mit vartabatteri på SeaSea

http://www.seasea.se/Article.aspx?ArticleNo=5500

21 761 Inlägg
20 december 2009
#20
Kuttle skrev:
så vad säger du om biltemas batterier ?
Deras batterier har jag inte haft, därför vet jag inte hur de är rent allmänt. smile

Vartas batterier får ofta bra kritik, deras Silver dynamic är den kraftigaste serien när det gäller "vanliga" batterier och de har hög startström. Tudor HighTech är det en del som har testat, bla till bilstereo, och den serien fungerar tydligen bra. Ger också hög startström för sin storlek.

Om man använder lastbilsbatterier så brukar de finnas i två huvudvarianter, dels för djupurladdningar (tex gavellyft osv) och dels för att ge lite extra pulver vid start (tål inte riktigt lika många djupurladdningar).

Även fast det kraftigare batteriet inte tål jättemånga djupurladdningar så tål ändå lastbilsbatterier generellt sett fler urladdningar än ett startbatteri för personbilar, därför är det enligt min åsikt bättre att välja det kraftigare lastbilsbatteriet till bilstereo för att få så hög startström som möjligt. smile


Sök