3344
Sök

Basarna låter "susigt" när motor är på

503 Inlägg
21 december 2009
Trådstartare
hej mitt namn är marcus och jag har en opel corsa som tänkte andvända till ljudbil men det är något fel eftersom när jag inte har på motorn så är det ett väldigt lågt surr (är acceptabelt) men när man startar motorn så surrar det i basarna
motorn är 1,4 liter
batteri är på 60 ah
30mm2 strömkablar till slutsteg
sparkomatic sa300 slutsteg
2 st 15 tums spsystem basar i en portad låda

vad kan vara fel?

att köra polisbil är som att ha analsex med sin bästa kompis det är säkert skönt men man gör det bara inte

Kejsare
547 Inlägg
21 december 2009
Har du strömkabeln till steget på samma sida som lågnivåkabeln?

Tighten it until you hear a crack, and then back off a quarter turn.

Wtf do you want?!
234 Inlägg
21 december 2009
Fernicus skrev:

tror oxå att de är de. generatorvin.

You'll always walk alone!

503 Inlägg
21 december 2009
Trådstartare
Fernicus skrev:

ska jag vara ärlig vet jag inte

att köra polisbil är som att ha analsex med sin bästa kompis det är säkert skönt men man gör det bara inte

595 Inlägg
21 december 2009
Kolla på direkten smile 95% chans att de e det wink

Fotograf (Dock ej bilfotograf)
166 Inlägg
21 december 2009
Håller med föregående talare. Börja med att kolla upp så att lågnivåkabeln inte ligger på samma sida som strömkabeln. Du kan ju testa att dra en annan lågnivå lös i bilen om du har en till, och testa om det blir nån skillnad. Är det inte detta som är fel så är det troligen jordfel. Testa att byta jordpunkt till steget.

MVH/Danne

ljudfantast
1 372 Inlägg
21 december 2009
sen finns det säkert flera tusen trådar om detta i forumet redan. titta uppe på fliken där det står index, bredvid den står det sök, där kan du söka.

2 914 Inlägg
21 december 2009
kontrollera och ev, byt / fixa jordpunkt (skrapa plåtrent och kontrollera så det är i bärande balk. många gånger är bältesinfästningen en mycket bra jordpunkt), lika tjock kabel på minus som plus,
om inte det är felet, kolla detta med lågnivåkabeln så den inte ligger bredvid strömkabeln (låter mest troligt då det surrar även då motorn är avslagen)
kan även vara signaljorden i stereon (uppstår vid felaktig jordning).

V8 Real Power - No Turbo Shit
544 Inlägg
21 december 2009
Som sagt du har inte skrivit något alls om vad du har för kabel som jord, så det är nog n1 att kolla upp och som föregående talare säger, lika tjock kabel som plusen minst! i andra hand så lågnivå å ström inte är draget på samma sida. (varför man nu skulle dra de på samma sida:S)

V8 - 4 Life

503 Inlägg
21 december 2009
Trådstartare
Mrjockos skrev:
Som sagt du har inte skrivit något alls om vad du har för kabel som jord, så det är nog n1 att kolla upp och som föregående talare säger, lika tjock kabel som plusen minst! i andra hand så lågnivå å ström inte är draget på samma sida. (varför man nu skulle dra de på samma sida:S)

jorden är exakt lika grov som pluskabeln eftersom det kommer från samma kabel och jorden sitter i "ramen" på höger sida och plusen ligger i mitten av bilen

Fotograf (Dock ej bilfotograf)
166 Inlägg
21 december 2009
Exez skrev:
Mrjockos skrev:

jorden är exakt lika grov som pluskabeln eftersom det kommer från samma kabel och jorden sitter i "ramen" på höger sida och plusen ligger i mitten av bilen

Testa byt jordpunkt. Prova bältesbulten som kallekalle skriver. Den brukar som sagt funka bra.

Vad är det för grovlek på strömkablarna?

503 Inlägg
21 december 2009
Trådstartare
DSProtection skrev:
Exez skrev:
Mrjockos skrev:

Testa byt jordpunkt. Prova bältesbulten som kallekalle skriver. Den brukar som sagt funka bra.

det är 30mm2 strömkabel

503 Inlägg
21 december 2009
Trådstartare
Fernicus skrev:

sorry jag känner mig jätte dålig men vad är lågnivåkabeln från och till går den??

2 914 Inlägg
21 december 2009
Exez skrev:
DSProtection skrev:
Exez skrev:

det är 30mm2 strömkabel

he dug gott smile
ordentliga kabelskor (alt powerblocks) är också av värde.

kontrollera jordpunkten

143 Inlägg
21 december 2009
Hmmmm inte för att vara neggo, men tycker du inte att ditt steg är för litet för dom där basarna, du kommer förmodligen att köra sönder steget eller basarna.
Senast redigerat av Kuttle (21 december 2009)

Ett Rockford Fosgate T8002 steg till salu, 4k

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
21 december 2009
Exez skrev:
Fernicus skrev:

sorry jag känner mig jätte dålig men vad är lågnivåkabeln från och till går den??

Det är den kabel som går mellan din huvudenhet (stereon, även kallad) och slutsteget, utan den så får du inget ljud i basarna. wink

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

503 Inlägg
22 december 2009
Trådstartare
Kuttle skrev:
Hmmmm inte för att vara neggo, men tycker du inte att ditt steg är för litet för dom där basarna, du kommer förmodligen att köra sönder steget eller basarna.

nja varför tror du det är för litet??

503 Inlägg
22 december 2009
Trådstartare
ChriZtoffer skrev:
Exez skrev:
Fernicus skrev:

Det är den kabel som går mellan din huvudenhet (stereon, även kallad) och slutsteget, utan den så får du inget ljud i basarna. wink

jaha tack så mycke  har alltid trott det vart signalkabel smile
fan va kass jag känner mig nu

560 Inlägg
22 december 2009
Kärt barn har samma namn lol

Signalkabel är samma som lågnivåkabel.

Det är bra vi bilstereonördar som säger lågnivåkabel smile

Så dum sak du inte känna dig wink

Exez skrev:
ChriZtoffer skrev:
Exez skrev:

jaha tack så mycke  har alltid trott det vart signalkabel smile
fan va kass jag känner mig nu

Jesus älskar alla
Stort utbud och service hittar du på: www.blekingebilradio.se

297 Inlägg
22 december 2009
tycker inte du e dum, tycker du e smart wink man lär sej ju inget om man inte frågar wink är det bara i basen det susar, lr e det i alla högtalare? kan väl vara steginställningar med smile

Sök