3274
Sök

Lurad av trafikskolan... eller?

1 210 Inlägg
30 december 2009
#41
Nu var de ju typ 10 år sen då.. men när jag skulle skriva upp så ville dom att jag skulle test skriva hos dom först för att jag skulle minimera risken att kugga mig.. och dan innan uppkörning körde jag en "uppkörnings" lektion med min lärare för att även där minimera risken för att bli kuggad...

Då han påpekade alla mina "fel" osv.. och även talade om för mig hur jag skulle bete mig i alla lägen..

detta kostade självklart men va fan!! betala och var nöjd de gav mig körkortet i alla fall..

551 Inlägg
31 december 2009
Trådstartare
#42
tkd_rille skrev:
p12 skrev:
tkd_rille skrev:

Är de ju inte. är du inte nöjd med körskolan så ringer du och fixar dig en egen tid och bokar vägverkets lånebil. Eller du vill inte ringa själv?

Står flera gånger i tråden anledning varför de vill du ska gå en sista lektion till innan du kör upp. de gäller för de flesta. de gällde mig med men jag tog eget initiativ och bokade mina tider själv.

Sen är de väl mer så att killar som är duktiga på att köra kuggar teorin och klarar uppkörning och tvärtom.

Du är bara tvär för att du inte fått nått själv. Så dyra är inte körlektioner idag.
720 kr/lektion (60 min) kom inte o säg att det är billigt. det är JÄVLIGT dyrt. ta nu 720 kr ur din plånbok o spola ner i toan. känns inte så jävla kul kanske...
Skulle jag varit din chef hade jag sagt, 
Du ser de här 800 kronorna, jag eldar upp de. Du kan jobba GRATIS för mig idag.
720 kr är inte dyrt.
Du har körkortet resten av ditt liv. kan du inte punga ut fattiga 720 spänn så får du väl ta och boka och fixa din uppkörning själv och hyra vägverkets bil om du nu inte vill göra som körläraren säger ifall han vill du ska köra en gång till.
Blir ju så mycket billigare om du tar de själv eller så smile

och 720 spänn var för mig inga problem när jag tog B, A kort.
ca 1300 spänn 5 lektioner på 3 veckor pluss uppkörning och lån av hoj. på en eller 2 månader. smile räkna lite på de istället och gnäll sen smile.
jahopp. rikemansbarn...

men du verkar inte förstå problemet. Jag känner mig utpressad o jävligt förbannad. nej.. 720 kr är kanske inte så mycket men jag lärde mig endå inget på lektionen. ända vi gjorde var o hjälpa den andra bilen (körskolebilen) som hade fastnat... asså vafan han "kollade inte av det sista" ens! vi gjorde inget av de som de hade synpukter på vid "lilla uppkörningen"!

men inte så mycket jag kan göra nu 4 dagar innnan uppkörningen, speciellt med tanke på att körskolan har stängt... aja skit samma. får väll fokucera på framtiden i stället.

Haters gonna hate.

Med lem
624 Inlägg
31 december 2009
#43
Säg till körskolan att du inte ska ha nån mer lektion. Säger dom att du ska ha det ändå så säg bara att du inte vill ha med dom att göra mer. Boka en egen tid och skit i allt som har med körskolan att göra.. Jag tog mitt körkort helt privat. Uppkörningen handlar om vad man kan och sunt förnuft. Lär inte vara några större problem. Nu kommer säkert en massa folk skriva här och klaga men det skiter jag i. Lycka till smile

Somliga kallar det lyx, Lexus kallar det för standard. ♠
LexusOwnersClub.se

9 108 Inlägg
31 december 2009
#44
Mofftre skrev:
Och jag hoppas för bövelen att dom har sparat den där "check-listan" så jag slipper börja om från scratch.
Ja den ska dom ha sparad så förhoppningsvis blir det väl bara en testlektion för att se hur mycket du "tappat" och sedan är du back on track igen. Ett halvår helt utan bilkörning är rätt mycket om man ska ta en uppkörning direkt.


Angående p12s utpressningsteorier kan jag bara beklaga att du tycker så men som sagt, du kan alltid boka uppkörning privat för samma pris. Det är vanligt att folk kräver tidig uppkörning och oftast har faktiskt läraren rätt angående om en elev är redo eller inte. Sedan vet jag ju inte vad det är för trafikskola heller.. Skiljer oerhört mycket. Lycka till hur som helst! Ta det lugnt och försiktigt bara wink

Saken är även den att om en elev kuggar så tar det nästan alltid ett tag (och ett par lektioner) att få upp nivån till vad den var innan uppkörningen och tänk själv om du nu bokar privat och kuggar, lite pinsamt att komma tillbaks till trafikskolan då kan jag tänka roll Om nu trafikskolan endast bryr sig om pengar så kan dom lika gärna skicka folk till uppkörning och låta dom bli kuggade för att sedan säga att eleven faktiskt måste lyssna på dem den här gången.


455 Inlägg
31 december 2009
#45
Så körde dom med mig också (förra året) men jag hoppade av och körde uppkörningen och uppskrivningen privat smile

Sanizz
31 december 2009
#46
Dom ljuger så jävla fett, du är inte tvungen att ta 1 ända lektion om du inte vill. Ring till vv själv och boka en tid för uppkörning eller teo, att låna bil är inga problem, vill inte din körskola de så kan du låna av nån annan eller av vv själva. Min körskola försökte med samma sak, så ja shet i dom o bokade upp allt själv o klarade allt på första utan några som helst problem. Fick tillochmed beröm av handledaren som bedömde mig under uppkörningen.

1 339 Inlägg
31 december 2009
#47
MilleN skrev:
Mofftre skrev:
Och jag hoppas för bövelen att dom har sparat den där "check-listan" så jag slipper börja om från scratch.
Ja den ska dom ha sparad så förhoppningsvis blir det väl bara en testlektion för att se hur mycket du "tappat" och sedan är du back on track igen. Ett halvår helt utan bilkörning är rätt mycket om man ska ta en uppkörning direkt.


Angående p12s utpressningsteorier kan jag bara beklaga att du tycker så men som sagt, du kan alltid boka uppkörning privat för samma pris. Det är vanligt att folk kräver tidig uppkörning och oftast har faktiskt läraren rätt angående om en elev är redo eller inte. Sedan vet jag ju inte vad det är för trafikskola heller.. Skiljer oerhört mycket. Lycka till hur som helst! Ta det lugnt och försiktigt bara wink

Saken är även den att om en elev kuggar så tar det nästan alltid ett tag (och ett par lektioner) att få upp nivån till vad den var innan uppkörningen och tänk själv om du nu bokar privat och kuggar, lite pinsamt att komma tillbaks till trafikskolan då kan jag tänka roll Om nu trafikskolan endast bryr sig om pengar så kan dom lika gärna skicka folk till uppkörning och låta dom bli kuggade för att sedan säga att eleven faktiskt måste lyssna på dem den här gången.
Det vill dom väll inte? Det drar ju ner deras statistik...?


36 Inlägg
31 december 2009
#48
Tack för svaret Millen. Jag kommer givetvis ta några lektioner innan uppkörningen, samt köra med pappa hur mycket som helst så man får in rutinerna i körningen igen. "vet" ju hur man ska bete sig i trafiken, gäller ju bara att få in det igen. Va ju ett tag sen man körde nu...

Muttley
2 januari 2010
#49
p12 skrev:
tkd_rille skrev:
p12 skrev:

720 kr/lektion (60 min) kom inte o säg att det är billigt. det är JÄVLIGT dyrt. ta nu 720 kr ur din plånbok o spola ner i toan. känns inte så jävla kul kanske...
Skulle jag varit din chef hade jag sagt, 
Du ser de här 800 kronorna, jag eldar upp de. Du kan jobba GRATIS för mig idag.
720 kr är inte dyrt.
Du har körkortet resten av ditt liv. kan du inte punga ut fattiga 720 spänn så får du väl ta och boka och fixa din uppkörning själv och hyra vägverkets bil om du nu inte vill göra som körläraren säger ifall han vill du ska köra en gång till.
Blir ju så mycket billigare om du tar de själv eller så smile

och 720 spänn var för mig inga problem när jag tog B, A kort.
ca 1300 spänn 5 lektioner på 3 veckor pluss uppkörning och lån av hoj. på en eller 2 månader. smile räkna lite på de istället och gnäll sen smile.
jahopp. rikemansbarn...

men du verkar inte förstå problemet. Jag känner mig utpressad o jävligt förbannad. nej.. 720 kr är kanske inte så mycket men jag lärde mig endå inget på lektionen. ända vi gjorde var o hjälpa den andra bilen (körskolebilen) som hade fastnat... asså vafan han "kollade inte av det sista" ens! vi gjorde inget av de som de hade synpukter på vid "lilla uppkörningen"!

men inte så mycket jag kan göra nu 4 dagar innnan uppkörningen, speciellt med tanke på att körskolan har stängt... aja skit samma. får väll fokucera på framtiden i stället.
verkligen inte rikemansbarn, utan jag prioriterar.

sådan är åsikterna, jag jobbar i trafiken och ser våra ungdomar i trafiken, och de skulle ofta behöva några lektioner extra på körskolan.
Om de var så på din siste lektion så borde de ju ha gett dig en till.
Och klart du kunde avboka de när du kände att de var fel.
Du tjänar igen den summan hundra gånger om på att ha ett körkort.

Muttley
2 januari 2010
#50
Sanizz skrev:
Dom ljuger så jävla fett, du är inte tvungen att ta 1 ända lektion om du inte vill. Ring till vv själv och boka en tid för uppkörning eller teo, att låna bil är inga problem, vill inte din körskola de så kan du låna av nån annan eller av vv själva. Min körskola försökte med samma sak, så ja shet i dom o bokade upp allt själv o klarade allt på första utan några som helst problem. Fick tillochmed beröm av handledaren som bedömde mig under uppkörningen.
Sen är frågan, hur jäkla bra är man då på att hantera en bil direkt utan att ha fått en hel del tips och råd från en handledare som är utbildad ? jämfört med en föräldrer mm. ?
Man gör som man vill, vill man ta de via en skola gör man det och betalar för det man måste annars så kör man helt privat.

Sanizz
3 januari 2010
#51
tkd_rille skrev:
Sanizz skrev:
Dom ljuger så jävla fett, du är inte tvungen att ta 1 ända lektion om du inte vill. Ring till vv själv och boka en tid för uppkörning eller teo, att låna bil är inga problem, vill inte din körskola de så kan du låna av nån annan eller av vv själva. Min körskola försökte med samma sak, så ja shet i dom o bokade upp allt själv o klarade allt på första utan några som helst problem. Fick tillochmed beröm av handledaren som bedömde mig under uppkörningen.
Sen är frågan, hur jäkla bra är man då på att hantera en bil direkt utan att ha fått en hel del tips och råd från en handledare som är utbildad ? jämfört med en föräldrer mm. ?
Man gör som man vill, vill man ta de via en skola gör man det och betalar för det man måste annars så kör man helt privat.
Nej, ja tog 2 lektioner med en annan körskola utöver de 8 ja tog den som försökte lura mig. Självklart ska man ta lektioner, inte det jag syftade på. Det jag ville få fram var att min trafikskola hotade med att jag inte skulle få köra upp om jag inte tog fler lektioner. Då bytte ja trafikskola och tog 2 till där dom sa att det bara är onödigt att jag går pga att jag redan är klar för uppkörning (10 lektioner sammanlagt). Då bad dom mig bara boka allt vilket jag gjorde och fick körkortet utan några problem. Den gamla körskolan ville bara luras på pengar, det var vad jag ville få fram. Inte att man ska shita i körskolan smile

203 Inlägg
3 januari 2010
#52
steifan skrev:
Mycket mygel på trafikskolor tror jag. Lillsyrran hade en lärare som helt seriöst
tyckte hon skulle ta 20 körlektioner till/motsvarande (gjorde för övrigt samma
övningar varje gång med den läraren). Syrran bytte körlärare (inom trafikskolan)
och hade körkortet efter ett par lektioner istället.
Och med det menar du?
Att hon är/var skit duktig på att hantera ett fordon i trafik och den första trafikskolan bara ville tjäna pengar?

Det är alldeles för många orutinerade förare på vägen.
Senast igår uppe i Storfors var vi ett gäng på 15st killar och tjejer under 25års åldern, vi delade på 3st Volvo V70 (2:a generation).

2 utav tjejerna envisades med att vilja köra i vinter väglaget som var där uppe.

Visst, de visste hur man kopplade och växlade, och ja det gick till och med mjukt när de växlade.
MEN, de hade noll koll på hur bilen reagerade över isiga spår, eller när ABS:en gick in etc.
När de fick möte bromsade de ner från 50km/h till 30km/h och fick panik och hade tendenser att släppa ratten, och då var detta en 70-väg vilket vi andra som haft körkortet lite längre höll utan problem (även äldre tjejer).

Dessa tjejer som prompt ville köra kunde inte hantera ett fordon med massvis utan säkerhets funktioner när det gällde situationer i trafik utöver det vanliga 30km/h + åket inne i stan med en mängd rondeller och rödljus.

Nee, jag vet att det är dyrt att lära sig köra bil. MEN det är så mycket man lär sig som inte mamma och pappa kan lära ut.

Och har man väl lärt sig att köra på ett sätt är det svårt att bryta den vanan.
Jag är man nog att berätta att jag har svårt för högerregeln.



Sök