3596
Sök

VAD är VAD i motorn? Kan ni hjälpa mig?

21 Inlägg
23 maj 2006
Trådstartare
#1
Jag ska försöka laga en Nissan Primera kombi diesel -93 men jag vet inte vad som är vad i motorn. Ingen bilmekaniker om man säger så, vet var batteriet sitter och sen vet jag inte mycket mer men vill gärna lära mig..

Vill någon hjälpa mig att lokalisera spänningsregulatorn och berätta var man byter kolet?

Kan spänningsregulatorn sitta på "väggen" mot själva bilen? Jag har hittat något liten dosa där med tre sladdar var av en går till (vad jag tror att det är) generatorn. Har jag hittat rätt?

Var köper jag en spänningsregulator och vad kostar det på ett ungefär?

Ja, så var det kolet. Är det i generatorn? Hur byter man det?

Var kan jag köpa kolet och vad kostar det på ett ungefär?


Var snälla mot mig och jag hoppas verkligen att någon har lust och tid att förklara för mig. Jag vill inte att ni påpekar att jag ska lämna in den på lagning, jag skulle så gärna vilja klara detta själv. smile

Tack på förhand! // Nathalie

608 Inlägg
23 maj 2006
#2
1. de sku va bra om du skulle köpa en instruktionsbok att ha till hjälp. en sån brukar jag oxå använda om det är något jag inte kan eller inte kommer ihåg! i en sån står det mesta och då tror jag nog att du ska klara dig att fixa de själv!

2.ja kolet finns i generatorn och borde inte va så svårt att byta.

3. finns säkert nån affär nära dig nånstans som säljer bildelar att där får du säkert köpa delarna. eller så säljer säkert märkesverkstan delarna åt dig men då är dom kanske lite dyrare.

lycka till! smile tror nog att du ska klara de!

old volkswagens never die,they just get lower:D

21 Inlägg
23 maj 2006
Trådstartare
#3
Finns det ingen som kan/vill förklara här på internet? Bilen ska säljas sen så boken skulle jag inte ha nytta av något mer.

Och om nu kolet sitter i generatorn, var i generatorn? Och hur ser det ut?

Kom igen nu, någon mer måste väl veta vad jag snackar om? Det vore jättesnällt om ni vill förklara!

506 Inlägg
23 maj 2006
#4
genereatorn sitter vanligtvis nere i vänstra hörnet ifall du kollar framifrån på bilen. Det är en liten box som har ett hjul kopplat till en rem som driver den. Denna remmen ser du. Sedan har genereatorn nästan en fläkt på hjulet också som ska kyla den.

Ifall man ska gasa ska man ha redigt med kräm under huven annars kan det fan va!..

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
23 maj 2006
#5
hej, det sitter en massa remmar i motorn (där man inte ska stoppa in fingrarna tongue) vid en av dem sitter generatorn... Den är en sak med en liten fläkt på, grå cylinderformad oftast och den är ca 15-20 cm åt alla håll... Sitter bara typ 2 kablar... Laddrelät sitter oftast direkt på och kolen sitter inuti...


44 Inlägg
23 maj 2006
#6
jadu.. nu ska jag försöka förklara.. vet du hur en generator ser ut?? på baksidan av generatorn sitter det lite kablar.. tre.. och ett svart lock som sitter med två skruv.. det är laddningsregulatorn (som du nog menar med spänningsregulatorn) om du skruvar loss den så sitter kolen på innsidan av den.. bara att byta,, lätt som fan..

de brukar inte va så dyra.. ring mekonomen eller Meca och fråga..

Får jag fråga vad felet är?? smile

Åh nej det är han i Saaben!!!

21 Inlägg
23 maj 2006
Trådstartare
#7
Jippi, då var det generatorn jag "hittade".

Kan laddrelät sitta en bit ifrån också? Den lilla dosan som jag hittade som satt på motorplåten mellan motorutrymmet och vindrutan, ungefär. Kan det vara den? Ena sladden(av tre) gick till generatorn.

Hur kommer man åt kolet??? Hur ser kolet ut? Jag fattar ingenting.

21 761 Inlägg
23 maj 2006
#8
Du får montera bort bakstycket på generatorn, där borde kolen sitta. För att byta dem så brukar man få löda loss de gamla och löda dit nya. Kolen ser ut som små fyrkantiga "pinnar" och de ligger emot generatoraxeln, de är dessutom fjäderbelastade. De ska sitta i någon sorts hållare med fjäder inuti. Man får vara väldigt försiktig , de går av väldigt lätt.

Om du har problem med laddningen så tror jag att du bara behöver byta kolen, spänningsregulatorn ska inte pajja så lätt om det inte har blivit någon kortslutning förstås. Då kan nog den gå sönder också.
Jag har bara sagt generella saker, vet inte alls hur det ser ut i motorrummet på Nissan Primera.

Saabfantinasten: Är det separat regulator eller sitter den på generatorn på hennes bil?
Senast redigerat av Drönirettab (23 maj 2006)

44 Inlägg
23 maj 2006
#9
det är nu man skulle vart där.. Allt sitter ju på olika ställen i olika bilar.. Jag är jue Saab mek smile

Om du skrivar loss den lilla svarta dosan som sitter bakom(på) generatorn så sitter kolen på dosan inne i generatorn.. fast du kanske inte kommer åt dom.. så då får du nog lossa hela generatorn.. men det är inte heller så svårt..

Åh nej det är han i Saaben!!!

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
23 maj 2006
#10
Ja men oftast så är det ju inte själva generatorn som pajat utan de e oftast dålig kontakt bara...


21 Inlägg
23 maj 2006
Trådstartare
#11
Felet är att den inte laddar.

Det började med att det tjöt om bilen, tjutet slutade efter man kört ett tag.
Efter ett tag tjöt den hela tiden då man körde, dock ej på motorväg.
En dag blev det tyst och laddningslampan+kylvatten!?lampan började lysa. Vi bytte generatorrem men det blev ingen skillnad. Mätte på generatorn med bilen igång och det visade 12. Vi provade köra runt lite med bilen och den gick varm och laddades ur. Och nu står den.

Efter runtletande så tror jag att det är spänningsregulatorn/laddningsrelät och ev kolet.

Vad säger ni?

44 Inlägg
23 maj 2006
#12
Låter nästan som generatorn är kass.. Förstod du vad jag menade med hur du lossade regulatorn?? prova byt den.. och om det inte slutar får du nog byta generatorn(skroten) "tips" ta den nya regulatorn och stuppa den i den andra regulatorn..

Lyste kylvatten lampan när ni provkörde??

Synd att du inte hade bilen i Kalmar, då hade jag kunnat hjälpt dig first hand..

Åh nej det är han i Saaben!!!

44 Inlägg
23 maj 2006
#13
Saabfantinasten skrev:
Låter nästan som generatorn är kass.. Förstod du vad jag menade med hur du lossade regulatorn?? prova byt den.. och om det inte slutar får du nog byta generatorn(skroten) "tips" ta den nya regulatorn och stuppa den i den andra regulatorn..

Lyste kylvatten lampan när ni provkörde??

Synd att du inte hade bilen i Kalmar, då hade jag kunnat hjälpt dig first hand..

Stoppa den i generatorn mena jag.. sorry smile

Åh nej det är han i Saaben!!!

21 Inlägg
23 maj 2006
Trådstartare
#14
Ja det är synd, man skulle bott i Kalmar. smile

*Kan det inte vara regulatorn som jag hittade på andra stället då? (se tidigare inlägg)*

Ja, jag tror att det var kylvattenlampan. Det var inte jag som körde så jag vet inte till 100%


Det vore ju typiskt om man måste byta generator, då är det kört, det finns väl ingen chans att JAG kan byta den. Eller?

21 761 Inlägg
23 maj 2006
#15
Du kan säkert byta den själv.

99 Inlägg
23 maj 2006
#16
Även om generatorn inte laddar, så ska ju inte motorn gå varm för det hmm Kokade den när generator-remmen gick av?

Vet inte riktigt om nissan hade samma generatorer i alla sina bilar av den där årsmodellen, men jag vet iaf att det är ganska klurigt å byta kol på en King-Cab, då man måste öppna generatorn, och löda dit dom nya kolen... Dom är inte skruvade, som någon tidigare skirvit (men det var som sagt på en King-Cab, och det är ju inte säkert att det är lika på din bil)

Men jag tror ju iaf hellre att de kan vara kolen som är paj, än att det är laddningsrelät... Betydligt vanligar med utnötta kol iaf...

Lycka till!

< Hänne nå, så hänne hänna! >

44 Inlägg
23 maj 2006
#17
Jag har nog aldrig set en generator där laddningsregulatorn inte suttit på generatorn.. smile det andra är nog laddrelät.. men kolen eller regulatorn brukar ju oftast gå sönder.. men prova byta den..  nåjet mer jag kan hjälpa dig med??

Åh nej det är han i Saaben!!!

44 Inlägg
23 maj 2006
#18
Big_J skrev:
Även om generatorn inte laddar, så ska ju inte motorn gå varm för det hmm Kokade den när generator-remmen gick av?

Vet inte riktigt om nissan hade samma generatorer i alla sina bilar av den där årsmodellen, men jag vet iaf att det är ganska klurigt å byta kol på en King-Cab, då man måste öppna generatorn, och löda dit dom nya kolen... Dom är inte skruvade, som någon tidigare skirvit (men det var som sagt på en King-Cab, och det är ju inte säkert att det är lika på din bil)

Men jag tror ju iaf hellre att de kan vara kolen som är paj, än att det är laddningsrelät... Betydligt vanligar med utnötta kol iaf...

Lycka till!

Jo det är sannt .. man ska inte dra alla bilar över en kant smile synd sånna fall för då blev det genast jobbigare..

Åh nej det är han i Saaben!!!

460 Inlägg
23 maj 2006
#19
Nane skrev:
Finns det ingen som kan/vill förklara här på internet? Bilen ska säljas sen så boken skulle jag inte ha nytta av något mer.

Och om nu kolet sitter i generatorn, var i generatorn? Och hur ser det ut?

Kom igen nu, någon mer måste väl veta vad jag snackar om? Det vore jättesnällt om ni vill förklara!

Låna en bok på bibloteket så slipper du köpa en

ingen aning
687 Inlägg
23 maj 2006
#20
lämmna in till en yrkes skola blir inte så dyrt...
för mig blev det 15€ eller ungefär 150 kr

även zebran har sina fläckar


Sök