2750
Sök

Hjälp med dämpningsmatrial till dörrarna

Rekondare
254 Inlägg
20 januari 2010
Trådstartare
Jag köpte nya högtalare(5,25) till min 850 och satte dom i orginalplatsen i dörrarna fram men det spelar inte så super bra..

Dom sitter väl inte riktigt stumt antar jag så det ska jag fixa, men jag tänkte också lägga nå dämpningsmatrial för det lär väl göra att det blir bättre ljud också? då undrar jag om det räcker med att lägga det bakom högtalaren eller om jag måste lägga det på hela dörren? Eller hur ska jag göra?

Funkar dämpningsspray eller bör jag köpa sån där asfaltsmatta?
Senast redigerat av mattiass (20 januari 2010)

MR
295 Inlägg
20 januari 2010
http://www.blekingebilradio.se/ShowProd … odid=13874

den där borde räcka till båda dörrarna om inte alla fyra om du bara lägger bakom högtalarna...
Sen en vettig baffel till högtalarna kan ju vara på sin plats...

Rekondare
254 Inlägg
20 januari 2010
Trådstartare
henkz skrev:
http://www.blekingebilradio.se/ShowProduct.aspx?prodid=13874

den där borde räcka till båda dörrarna om inte alla fyra om du bara lägger bakom högtalarna...

Jo kan tänka mig lägga mer än bara bakom högtalaren, vill ju att det ska bli bättre än vad det är nu och hur mkt tror du att jag behöver lägga?

2 914 Inlägg
20 januari 2010
mattiass skrev:
henkz skrev:

Jo kan tänka mig lägga mer än bara bakom högtalaren, vill ju att det ska bli bättre än vad det är nu och hur mkt tror du att jag behöver lägga?

domdär 8 arken räcker åt dina dörrar, plocka lös dörrsidan så du kommer åt ordentligt smile
sedan en baffel, den behöver inte vara dyr.

Rekondare
254 Inlägg
21 januari 2010
Trådstartare
kalle_kalle skrev:
mattiass skrev:
henkz skrev:

domdär 8 arken räcker åt dina dörrar, plocka lös dörrsidan så du kommer åt ordentligt smile
sedan en baffel, den behöver inte vara dyr.

Okej , tack så mycket smile

DLS
1 147 Inlägg
21 januari 2010
Köp absolut inte bitumen vad du än gör!

Jag måste ge negativ cred till det.

*Funkar inte när det är kallt
*Lossnar när det är kallt trots att man bränt på skiten med gasol. Tar man bort så man ser bitarna man satt runt hjulhuset och knackar utanpå plåten lossnar skiten om det inte redan trillat av.

Nej satsa på riktigt dämp, tex m1 som nämnts.

Gladen Audio
2 388 Inlägg
21 januari 2010
huntelaar skrev:

*Lossnar när det är kallt trots att man bränt på skiten med gasol. Tar man bort så man ser bitarna man satt runt hjulhuset och knackar utanpå plåten lossnar skiten om det inte redan trillat av.

Bitumenen ja använt har bara lossnat på nåra småbitar men numera jag använder mkt hellre butylmatta som M1, dem sitter fast bra även om man inte vatt hyper med rengöringen alltid.

Svensk mästare i Street Stock 2012 med 148,8dB
Svensk Mästare i Street 100A 2011 med 150,0 dB
Svensk mästare i ESPL MASTER och Bassrace 139,9 2010
Team-leader för Team1

DLS
1 147 Inlägg
21 januari 2010
Frippe_L skrev:
huntelaar skrev:

Bitumenen ja använt har bara lossnat på nåra småbitar men numera jag använder mkt hellre butylmatta som M1, dem sitter fast bra även om man inte vatt hyper med rengöringen alltid.

Okej, men hur blir resonanserna när man använder M1?

Gladen Audio
2 388 Inlägg
21 januari 2010
huntelaar skrev:
Frippe_L skrev:
huntelaar skrev:

Okej, men hur blir resonanserna när man använder M1?

Som när du använder stinger B2 dynamat eller vilken annan butylmatta som helst, är ingen stor skillnad mellan dem en del har kanske nån tusendel tjockare aluminium eler mer butyl, men i stora hela är det samma grej. Vet inte riktigt va du menar med resonansen om det är tyst i bilen eller om saker slutar rassla?

Team-leader för Team1

DLS
1 147 Inlägg
21 januari 2010
Tänker mest på tex min bagagelucka som jag hela insidan bombat på med massa bitumendämp och det dämpar en del, om man skulle ersätta det med tex m1, hade vibrationerna i plåten försvunnit?

Gladen Audio
2 388 Inlägg
21 januari 2010
huntelaar skrev:
Tänker mest på tex min bagagelucka som jag hela insidan bombat på med massa bitumendämp och det dämpar en del, om man skulle ersätta det med tex m1, hade vibrationerna i plåten försvunnit?

vet inte hur mkt det hade hjälpt men hjälper gör det, butyl stelnar ju som sagt inte när det är kallt.
jag har lite allt möjligt i bilarna både bitumen o butyl o peak-off osv.

Va har du för bil? är det en sedan är det bättre att få in trycket i kupen än att dämpa sönder hela skuffen för det inte ska rassla.

Team-leader för Team1

DLS
1 147 Inlägg
21 januari 2010
Problemet jag hade var att skårrandet hördes äckligt mycket in i kupen. Dock har jag planerat att inte ha kvar den till sommaren och fixa en bil som redan innan är rätt bra dämpad och som är rätt lätt att bygga i. Tips på bil?
Har en 740.

Rekondare
254 Inlägg
21 januari 2010
Trådstartare
Okej då skiter jag i det och satsar på M1 smile Tack för tipset

158 Inlägg
21 januari 2010
huntelaar skrev:

Snap! jag som nyss varit å köpt en massa bitumen asfaltsmattor!  snål som man är, fan! visste inte de där med kylan sad

join the dark side! ... and get a free cookie.

538 Inlägg
21 januari 2010
Om man nu dämpar en bil, måste man nödvändigtvis dämpa precis överallt i bilen? eller räcker de med dörrar o skuffen?smile

Rekondare
254 Inlägg
21 januari 2010
Trådstartare
Golf2freak skrev:
Om man nu dämpar en bil, måste man nödvändigtvis dämpa precis överallt i bilen? eller räcker de med dörrar o skuffen?smile

Vad jag har läst räcker det med dörrar och skuffen då om så önskas :p dock är jag inte helt 100% för jag har inte testat än

538 Inlägg
21 januari 2010
Okej, funderar på att testa med de först iaf:) jag menar blir de bättre av de så har man ju tjänat något av de man lagt ut på att dämpa osv:)

TAck för svaret iaf:)

Btw ställen man kan köpa "M1" på?smile

84 Inlägg
21 januari 2010
Ett ställe att köpa M1 på: http://www.blekingebilradio.se/?categor … _id=ga0100

Såg att det var bra pris också!!! big_smile

Mokke @ Team1

Gladen Audio
2 388 Inlägg
21 januari 2010
Mokke skrev:

"Bra pris" jo man tackar 40ark för 999kr.

Team-leader för Team1

16 197 Inlägg
21 januari 2010
Frippe_L skrev:
Mokke skrev:

"Bra pris" jo man tackar 40ark för 999kr.

de e fan TOK billigt.. antar att dom köpt in ett jätte lass eftersom dom säljer de så billigt.

"Testar man inte så får man aldrig veta"

Sök