2275
Sök

Vad ligger studiebidraget på t.ex en Kvalificerad yrkesutbildning?

Fotograf - Canon 600D
61 Inlägg
17 mars 2010
Trådstartare
Vad får man ut per månad??
Någon som vet?

Sleeper
3 084 Inlägg
17 mars 2010
ja typ 2500 typ med lån så typ totalt 7000inkl bidrag
Senast redigerat av Sushikocken (17 mars 2010)

Usama C4 whitehouse, Clinton runs for barrack and bin ladin behind bush, where Bill plays with maiden - Run to the hillary, saddamly Reinfeldt FRA the quida(basen) makes law and Al become a bloody gore.
Dirka dirka muhammed Djihad!

Fotograf - Canon 600D
61 Inlägg
17 mars 2010
Trådstartare
Sushikocken skrev:

Kommer inte ta lån... så de blir runt 2500 då? roll

406 Inlägg
20 mars 2010
wierdoo skrev:
Sushikocken skrev:

Kommer inte ta lån... så de blir runt 2500 då? roll

Hur gammal är du?

20-24 ca 2600 i bidrag med lån ca 8000
25+ ca 5000+ i bidrag med lån ca 8000

MvH Glenn Wiberg

Sanizz
20 mars 2010
Ligger det inte på 2800:- nu efter höjningen ?

406 Inlägg
20 mars 2010
Priserna som är aktuella idag

20-24år bidrag 2696kr lån 5444kr totalt kan du få 8 140kr
25+ år   bidrag 6272kr lån 1868kr totalt kan du få 8140kr

Dessa priser gäller om du studerar heltid.

Dock så har CSN skickat in ett förslag till regeringen om att dom som är under 25år även ska få det höga bidraget. Då man räknade ut bidragen så räknade man med att dom som är 25+ har barn men det kan även dom som är under 25 också ha. Men det lär dröja några år innan det händer.

Såg på din sida att du bara är 18år så då får du bara studiebidraget på 1050kr då dina föräldrar är försörjningsskyldiga tills du fyller 20år (Gäller bara om du studerar annars 18år)
Senast redigerat av DJeXCute (20 mars 2010)

MvH Glenn Wiberg

54 Inlägg
20 mars 2010
DJeXCute skrev:
Priserna som är aktuella idag

20-24år bidrag 2696kr lån 5444kr totalt kan du få 8 140kr
25+ år   bidrag 6272kr lån 1868kr totalt kan du få 8140kr

Dessa priser gäller om du studerar heltid.

Dock så har CSN skickat in ett förslag till regeringen om att dom som är under 25år även ska få det höga bidraget. Då man räknade ut bidragen så räknade man med att dom som är 25+ har barn men det kan även dom som är under 25 också ha. Men det lär dröja några år innan det händer.

Såg på din sida att du bara är 18år så då får du bara studiebidraget på 1050kr då dina föräldrar är försörjningsskyldiga tills du fyller 20år (Gäller bara om du studerar annars 18år)

Bullshit..

Jag är 19 år och får ut allt..

406 Inlägg
20 mars 2010

Står inget om någon ålder där. tongue

Studiestöd är pengar du kan få eller få låna för att studera.

Det finns olika typer av studiestöd:

* Du som studerar på gymnasiet får studiehjälp (exempelvis studiebidrag).
    * Du som studerar på folkhögskola, komvux eller annan grundskole- eller gymnasieutbildning kan söka studiemedel från och med hösten det år du fyller 20.
    * Du som studerar på högskola kan söka studiemedel.
    * Du som studerar utomlands kan söka studiemedel. Om du ska läsa på gymnasienivå och är under 20 år, kan du i vissa fall söka studiehjälp för studier utomlands.
    * Du som studerar på riksgymnasium och är döv, hörselskadad eller rörelsehindrad kan söka Rg-bidrag.

Studiemedel består av bidrag och lån. Du väljer själv om du vill ta lån. De övriga studiestöden är bidrag, alltså pengar du inte behöver betala tillbaka.

Texten ovan http://www.csn.se/blivande-studerande/studiestod
Bidrag 20-24 http://www.csn.se/hogskola/hur-mycket-k … opp-heltid
Bidrag 25+ http://www.csn.se/hogskola/hur-mycket-k … e-bidraget

Så Nebelwerfer du kan få ett högre bidrag om du studerar utomlands!!
Senast redigerat av DJeXCute (20 mars 2010)

MvH Glenn Wiberg

1 697 Inlägg
21 mars 2010
Det  som står där överensstämmer med vad jag får i bidrag och lån. Det är något du kan ta från den terminen du börjar läsa på högskola/universitet. Vad gäller ålder har jag då aldrig hört eller läst om att bidragsdelen ökar som du skrev. Utan det som händer är att den minskar från det att man fyller typ 40. Bidragsdelen på 674 kr i veckan får du som sagt utan att få några skulder. Resterande del på 1316 kr får du som lån. Denna delen är frivillig och du kan ta exempelvis halvt lån. Denna delen blir oxå det som du har lånat och måste betala tillbaks. Dock lär du inte få utbetalningarna på 8140 kr i månaden om du tar fullt lån. Utan denna summan kommer betalas ut efter hur din termin ser ut. Jag t.ex. får ut en större del första månaden och en ganska liten del sista månaden. Dessutom kommer bidraget bara in under terminerna och inget under sommaren.

Efter varje termin kan man dessutom betala tillbaks allt det som man inte har spenderat och på så vis minska sin skuld.

Du kan ju hoppa runt lite på den sidan själv. Ska man förklara blir det invecklat. Så jäkla mycket fram och till baka och hit å dit. Bättre att man läser det för sig själv och försöker förstå.

Lycka till smile

406 Inlägg
21 mars 2010
Juvakka skrev:
Det  som står där överensstämmer med vad jag får i bidrag och lån. Det är något du kan ta från den terminen du börjar läsa på högskola/universitet. Vad gäller ålder har jag då aldrig hört eller läst om att bidragsdelen ökar som du skrev. Utan det som händer är att den minskar från det att man fyller typ 40. Bidragsdelen på 674 kr i veckan får du som sagt utan att få några skulder. Resterande del på 1316 kr får du som lån. Denna delen är frivillig och du kan ta exempelvis halvt lån. Denna delen blir oxå det som du har lånat och måste betala tillbaks. Dock lär du inte få utbetalningarna på 8140 kr i månaden om du tar fullt lån. Utan denna summan kommer betalas ut efter hur din termin ser ut. Jag t.ex. får ut en större del första månaden och en ganska liten del sista månaden. Dessutom kommer bidraget bara in under terminerna och inget under sommaren.

Efter varje termin kan man dessutom betala tillbaks allt det som man inte har spenderat och på så vis minska sin skuld.

Du kan ju hoppa runt lite på den sidan själv. Ska man förklara blir det invecklat. Så jäkla mycket fram och till baka och hit å dit. Bättre att man läser det för sig själv och försöker förstå.

Lycka till smile

Ne åldern har med om du ska få det låga bidraget och högre lån det du kan få när du är 20
Sedan har man ju det höga bidraget och låga lånet det du kan få när du är 25.
Så om man är smart så pluggar man inte vidare förens man är 25.

MvH Glenn Wiberg

54 Inlägg
21 mars 2010
varför får jag det höga då jag är 19 år då?

1 697 Inlägg
21 mars 2010
DJeXCute skrev:
Ne åldern har med om du ska få det låga bidraget och högre lån det du kan få när du är 20

Pluggar du? Har du lån?

Jag är 19 nu och jag va 18 när jag började plugga på universitetet. Jag får EXAKT som jag skrev. Och har fått det hela tiden.

Sleeper
3 084 Inlägg
21 mars 2010
DJeXCute skrev:
Juvakka skrev:

Lycka till smile

Jättesmart då är man 30 då man går ut och har missat 5+år arbetsliv med lön på ca 40-50k

Usama C4 whitehouse, Clinton runs for barrack and bin ladin behind bush, where Bill plays with maiden - Run to the hillary, saddamly Reinfeldt FRA the quida(basen) makes law and Al become a bloody gore.

1 697 Inlägg
21 mars 2010
Nebelwerfer skrev:

Menar du det höga av dem två bidragen som DJeXCute skrev. Eller det låga av dem?

Sleeper
3 084 Inlägg
21 mars 2010
Juvakka skrev:
Nebelwerfer skrev:

Menar du det höga av dem två bidragen som DJeXCute skrev. Eller det låga av dem?

tror han kollade på studiebidraget på 1050. Och ja pluggar man eftergymnasialt och är18 så får man 2690kr i bidrag + lån.

1 697 Inlägg
21 mars 2010
Sushikocken skrev:
Juvakka skrev:
Nebelwerfer skrev:

tror han kollade på studiebidraget på 1050. Och ja pluggar man eftergymnasialt och är18 så får man 2690kr i bidrag + lån.

Det var det jag trodde oxå, fattade därav inte ditt förra inlägg tongue Och det som du skrev är det som gäller ja smile

Sleeper
3 084 Inlägg
21 mars 2010
Juvakka skrev:
Sushikocken skrev:
Juvakka skrev:

Det var det jag trodde oxå, fattade därav inte ditt förra inlägg tongue Och det som du skrev är det som gäller ja smile

Haha var för att jag läste igenom vad DJeXCute skrev efteråt. Tror det är han som skriver lite luddigt och antingen har han väl skrivit fel eller vet inte vad han snackar om smile
Senast redigerat av Sushikocken (21 mars 2010)

1 697 Inlägg
21 mars 2010
Sushikocken skrev:
Haha var för att jag läste igenom vad DJeXCute skrev efteråt. Tror det är han som skriver lite luddigt och antingen har han väl skrivit fel eller vet inte vad han snackar om smile

Okej. Jo, måste va nå sånt tongue
Senast redigerat av Juvakka (21 mars 2010)

333 Inlägg
21 mars 2010
Högre bidrag om man är över 25?
Ändå sättet att få högre bidrag är att skaffa barn. Annars är det bara lånedelen man kan påverka genom att ansöka om tilläggslån eller merkostnadslån.

Men att man skulle få mer bidrag och mindre lån när man är över 25 verkar väldigt konstigt och är ingenting jag ens hört talas om.

MVH
studenten på 26 år som inte får når extra högt bidrag.

Sök