3374
Sök

utag på slutsteg?

346 Inlägg
3 juni 2006
Trådstartare
tja... på slutsteg brukar det finns utag som heter RMT eller Remote.. va e det för utag?

286 Inlägg
3 juni 2006
Remoten är till för att styra när steget ska startas och stängas av. Den kopplas antingen till huvudenhetens remote utgång eller motorstyrningen till antennen.

346 Inlägg
3 juni 2006
Trådstartare
Sanny skrev:
Remoten är till för att styra när steget ska startas och stängas av. Den kopplas antingen till huvudenhetens remote utgång eller motorstyrningen till antennen.

då ja inte kommer att ha en huvudenhet, måste ja ju koppla den till motorsyrningen... en fråga bara va e motorsyrningen? :S

282 Inlägg
3 juni 2006
Om du har nån kabel som det blir ström i när du startar den spelare du ska ha, koppla den till remoten.. Alt. ha en kabel me vanlig strömbrytare på..

Team Tondöv
649 Inlägg
3 juni 2006
om du har en elantenn på bilen får den en signal från motorstyrningen, så den åker upp när du slår på stereon.
motorstyrningen är en utgång på HU'n.
vad ska du ha om du inte har en HU?

346 Inlägg
4 juni 2006
Trådstartare
en dator med pekskärm wink

men kan ja ta 12V (vid tedningen) sladden från ISO sladden och koppla den till Remoten.. ? för den kommer juh få 12V såfort tändningen är igång?

21 761 Inlägg
4 juni 2006
Ja, det ska gå bra. Du kan även sätta en strömbrytare på den kabeln så att du kan stänga av steget när du vill.

99 Inlägg
4 juni 2006
En annan variant, som är lite epigare, men enklare, är ju å plocka ut strömen ur ett bakljus.. På det viset slipper du dra en kabeln tvärs genom bilen... Eller de kanske du redan har gjort, vad vet jag tongue

Lycka till!

< Hänne nå, så hänne hänna! >

282 Inlägg
4 juni 2006
Big_J skrev:
En annan variant, som är lite epigare, men enklare, är ju å plocka ut strömen ur ett bakljus.. På det viset slipper du dra en kabeln tvärs genom bilen... Eller de kanske du redan har gjort, vad vet jag tongue

Lycka till!

Det där kändes ju som en dåligt tips, slår han då på lyset lyser ju steget jämt även om man inte har spelare igång..

781 Inlägg
4 juni 2006
varför inte kopla remoten till datorn? det finns ju mängder av kontakter i en dator som ger 12 volt +. då starta steget när datorn startas.

346 Inlägg
4 juni 2006
Trådstartare
timpan_87 skrev:
varför inte kopla remoten till datorn? det finns ju mängder av kontakter i en dator som ger 12 volt +. då starta steget när datorn startas.

haha det där va bästa tipset hittls... tackar timpan_87 wink

en fråga till.. hur viktig e det att koppla jord och plus på ett rätt sätt till slutsteget? och vart e det bästa stället att koppla dem.. eller går det bra att dra de två slddar från ISO-sladden? o bara koppla in dem i slutstegen? och e det viktigt att använfa rätt tjocklek på kablarna?

hahah en fråga till... lovar den sista frågan.. hur många WATT klara en 12V bilbatteri av?

81 Inlägg
4 juni 2006
Strömmen är väldigt viktig, du ska dra + kabeln direkt ifrån batteriet med en säkring nära batteriet, jorden sätter du bara mot bilens chassie.
Lika viktigt är det att använda rätt tjocklek, för tunn kabel slutar med att steget inte får tillräckligt med ström och på så vis inte lämnar den effekt som utlovas.
använd minst 10mm2 har jag för mig? rätta mig ni andra om jag har fel.

/Erik

346 Inlägg
4 juni 2006
Trådstartare
men grejen e att kablarna är rätt tjocka.. okej plus som ska till batteriet kommer nog inte vara stort problem.. jorden.. måste ja löda fast den i chassin?

SM-Guld Billjud 2007&08
2 353 Inlägg
4 juni 2006
nabil_akhlaque skrev:
men grejen e att kablarna är rätt tjocka.. okej plus som ska till batteriet kommer nog inte vara stort problem.. jorden.. måste ja löda fast den i chassin?

Nej, du köper en kabelsko som passar kabeln som du skall ha. Samma tjocklek på jorden som plusmatningen.

OBS! Det är SUPERVIKTIGT att du kopplar +12V och jord korrekt, annars bränner du steget direkt.

mvh Jonas

Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!

50 Inlägg
4 juni 2006
Jag satte min jord från steget i bältesbulten... Funka skit bra ;D

You had better believe it. This is the real thing.

346 Inlägg
4 juni 2006
Trådstartare
är minus pole på batteriet samma sak som jord?

Evolution
1 627 Inlägg
4 juni 2006
nabil_akhlaque skrev:
är minus pole på batteriet samma sak som jord?

ja

Fäll ner pungen och landa

21 761 Inlägg
4 juni 2006
nabil_akhlaque skrev:
hur många WATT klara en 12V bilbatteri av?

Batteriet klara många Watt om det är friskt, det viktiga är att generatorn orkar med att ladda ordentligt.
Ungefär hur många Watt kommer du att ha i slutstegseffekt?

282 Inlägg
4 juni 2006
Tänk på att datorn kommer dra en del ström, lär nog behöva mer batterier om du oxå ska ha mycke ljud..

346 Inlägg
4 juni 2006
Trådstartare
MrFredde skrev:
Tänk på att datorn kommer dra en del ström, lär nog behöva mer batterier om du oxå ska ha mycke ljud..

datorn kommer bara ligga på 80W sen har hah en 7" skärm kopplad till ciggutaget.
o min slutsteg ligger på 4x100W

va tror ni? kommer mitt VW Golf 1,6 -03:as orginal batteri klara av allt detta?
juste glömde säga att jag oxå har 6 högtalare... :S

så.. va tror ni?

Sök