2007 efter gymnasiet fick jag jobb på gamla gummifabriken i Sjöbo och eftersom jag bodde i Bjärsjölagård vid tillfället behövde jag en bil att pendla till jobbet med. En liten begränsning när jag valde bil var ekonomin eftersom... Visa mer
Sen sist har jag fått tag på en ny ventilkåpa och en ny stötfångare fram.
Ventilkåpan har slipats ner då den hade lite rost. Idag har den grundats med rostskydd och vanlig grundlack.
min bror filmade lite när jag grundlackade ventilkåpan
nu måste det hända grejer för jag behöver bilen till att pendla till sommarjobbet och jag börjar om en vecka. Så besiktning måste ske så fort som möjligt.
Den nya stötfångaren är på och ni ser även en grill jag byggt som jag inte berättat om då det var ett litet byggexperiment med glasfiber och epoxy. Funkar för besiktningen iaf
I går skulle bilen besiktigas men när den stod utanför och skulle startas och köras in i hallen var den död Batteriet var kass så jag bytte det igår kväll. Som tur var slutade jag jobba vid lunch idag och kunde jaga besiktningstider. Nu är den besiktigad och det blev inga anmärkningar (denna gången heller ) Nu ska finfälgarna på, så helhetsbilder på bilen kommer snart.
lite lägesrapport. Igår åkte 17"-fälgarna på. Jag hämtade också ut dimljus igår, så de ska monteras i morgon om allt vill sig väl. Funderar på att byta halogenlamporna i dessa mot LED.
tack, där är en del kvar att göra. jag vågar inte börja pilla med torsionsfjädringen bak förrän jag hittat någon som kan hjälpa till om det går åt helvete, men sänkning är högt på önskelistan nu.
Vill ursäkta för att tråden fylls med mobilbilder. Har varit kameralös i snart ett år
Nu har jag fått på dimljus på bilen, men de lyser dåligt.. behöver få tag på en knapp att tända dem med, så när jag får tillfälle blir det till att besöka en skrot och leta så jag kan börja köra "snabbstylat"
hunden verkar måttligt impad
fronten redan skitig/insektig. blir tvätt nästa helg här saknas det en knapp (tror/hoppas jag) blev jäkligt trångt att skruva tillbaka fronten utan att plocka av behållaren för spolarvätskan, men bra blev det voilá
får verkligen hoppas att det lyser när jag får dit en knapp för det blir jobbigt att ta av fronten igen det där hålet i huven är inte heller särskilt snyggt. funderar på att låta lackfirma fixa hela huven.
Har haft blå dioder i instrumentbelysningen ett tag nu, men det har mer blivit turkos pga gulfiltret som sitter i mätaren, så jag bytte tillbaka till röda dioder idag. Det matchar dessutom mitt tema bättre med röd interiörbelysning och blå exteriör. Sedan fick bilen sin första tvätt sedan den kom ut från garaget. Tog mkt bilder som kanske kan hjälpa nyblivna 306-ägare som vill byta instrumentbelysning.
pilleri pillera
försiktigt med nålarna här
backstage eller kanske "backgauge"
framsida
baksida
- nämen titta, det lyser
ser ojämnt ut på mobilbilderna
klart
nytvättad
Nu väntar jag på att min nya slutdämpare ska komma. Blev KLracings med dieselböj och 3,5" ut
Det har stått stilla ett tag nu, tyvärr. Men jag har satt ett datum nu då jag ska vara klar med hålet i fronten, dimljusen och förhoppningsvis listerna och dörrhandtagen. 17 september - avslutning på Ystadträffen.
Sedan senaste uppdateringen har jag fått hem ovan nämnda slutdämpare och beställt ny grill från England. Har snart semester i två veckor också så då ska jag försöka göra en del.
För det första har jag supit tillbaka min kamera så det blir bra bilder i tråden tills vidare. För det andra har jag kommit igång med bilen igen. Idag och igår var jag ute och handlade och kollade lite prisförslag hos lackerare (för min huv).
Ett styck stuprör (2,5") och en massa stegmuff . Sen syns även min slutdämpare.
där ska den hänga, fast lite högre upp...
eller kanske....hmm..
Igår snackade jag med Peugeot om eftermontering av dimljusen - vad man behövde, vad det kan kosta och hur avancerat det är - och de rekommenderade att dra helt nya kablar, så det är vad jag gjort idag.
började ungefär där jag vill ha knappen...
...och vidare genom hela instrumentbrädan/konsollen. Gick väldigt smidigt faktiskt
var tvungen att kolla så att lampan lyste innan jag började gömma sladdarna
fick kapa av kontakterna från originalsystemet och sätta nya sladdar. Ni skymtar också den lyxiga, röda mattan jag ligger på när jag pillar under bilen. Sånt man får ha när man inte har fint garage
Sen har vi strömbrytaren...Vet inte riktigt var det blir snyggast/bäst att ha den. Det är en kromad vippströmbrytare (minsta möjliga). Funderade på om jag ska ha den nära ljusspaken eller om jag ska ha den nere under ljusjusteringen (nere till vänster). Kom gärna med förslag på vad som kan bli snyggt
vid ljusspaken eller ljusjusteringen? eller andra förslag?
Hann inte koppla allt klart innan det blev mörkt, men i morgon kommer det garanterat vara ljus i båda dimljusen/snabbstylingljusen
Idag passade jag på att låta lillbrorsan (Ambe) rätta till alla fel jag gjorde igår
Och lyx-meckar-mattan fick man inte ha i fred heller.... Hungajävel
Satte knappen vid ljusjusteringen. Så här diskret blev det.
inte mycket knapp
en-ögd
Man var ju bra korkad igår när man sa att det garanterat skulle vara ljus i båda dimljusen idag. Klart att högra lampan skulle vara kass... Men det är ju bara ytterligare en anledning till att sätta LED i dimljusen.
Tackar för idag. I morgon blir det lite jobb på Orecas Golf
Idag har jag pillat på dimljuset igen. Lampan som satt i högra var inte kass, kom jag fram till när jag bytte ut lampan...eller, den var kass men det var inte bara det som var felet. Började gräva i kablarna jag dragit för dimljuset och kom fram till att felet satt i själva lyktan.
För att få av lyktan måste man riva ner hela fronten igen
fick lampan att lysa, men fattade inte att kablarna inte var inkopplade
Plockade ihop hela fronten och satte tillbaka alla skruvar och sen upptäckte jag att det inte lyste längre
dessa kablar låg lösa i lyktan, så....plocka ner fronten igen - gör om gör rätt
...och Torgil sade; varde dimljus; och det vart dimljus. Och Torgil såg att dimljuset var gott....