2636
Sök

Förrådstak rasat över veteranbil

166 Inlägg
2 april 2010
Trådstartare
Idag rasade taket in på förvaringslokalen där jag hyrde en plats åt min corolla 76:a.

Taket låg på den bakre delen av bilen och tyngde ner den bortre, ej synliga sidan så att avgasröret nästan tog marken. Bilen var avställd över vintern och därför inte försäkrad. Finns det nått hopp om att få pengar för att få bilen lagad?

Trots allt så måste ju någon stå ansvarig till att taket inte hade skottats så att det tillslut brast!

Bilen är nog inte värd mycket pengar men jag renoverade den från det jag var 15 år till 19 så för mig är det som mitt barn, (hur sjukt det nu låter)

Offroad Racing
3 122 Inlägg
2 april 2010
Många bilars försäkring övergår ju automatiskt i en garageförsäkring, så var det med min kadett när den ställdes av nu under vintern. (fick en faktura för sån försäkring förra månaden)

Edit: Jag lider med dig, vet hur det är när man gjort en massa trots att pengavärdet inte är särskilt stort. Vad är det för skador på den då?
Senast redigerat av henke_99 (2 april 2010)

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

Fd Bannad
657 Inlägg
2 april 2010
tercELLEN skrev:
Idag rasade taket in på förvaringslokalen där jag hyrde en plats åt min corolla 76:a.

Taket låg på den bakre delen av bilen och tyngde ner den bortre, ej synliga sidan så att avgasröret nästan tog marken. Bilen var avställd över vintern och därför inte försäkrad. Finns det nått hopp om att få pengar för att få bilen lagad?

Trots allt så måste ju någon stå ansvarig till att taket inte hade skottats så att det tillslut brast!

Bilen är nog inte värd mycket pengar men jag renoverade den från det jag var 15 år till 19 så för mig är det som mitt barn, (hur sjukt det nu låter)

Om du nu hyrde en plats så har väll han/hon som du hyr av ansvaret för att taket håller?

Märkesbög

100% ninja
342 Inlägg
2 april 2010
det är fastighetsägaren som ansvarar för takras osv. även om snö skulle rasa ner från ett tak du parkerade under/brevid, så är det fastighetägarens ansvar.

Fear Nothing Risk Everything. I know violence isn't the right answer, i got it wrong on purpose.

5 198 Inlägg
2 april 2010
Avställningsförsäkring borde täcka.. täcker iaf snöras från tak (vet)

jorgen72
2 april 2010
gamlingen skrev:

Det fins inga försäkringar som täcker snöras eller att taket  rasar in det är upp till husägaren o skotta tyvärr
Senast redigerat av jorgen72 (2 april 2010)

Licenssvetsare
927 Inlägg
2 april 2010
jorgen72 skrev:
gamlingen skrev:

Det fins inga försäkringar som täcker snöras eller att taket  rasar in det är upp till husägaren o skotta tyvär

Exakt. Sen så är det som dom andra säger att oftast så går det in en garageförsäkring när du ställer av bilen.

3 259 Inlägg
2 april 2010
Är bilen helt förstörd eller går den att rädda? jag skulle gråta blod om det hade hänt min pärla! sad

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976

5 198 Inlägg
2 april 2010
jorgen72 skrev:
gamlingen skrev:

Det fins inga försäkringar som täcker snöras eller att taket  rasar in det är upp till husägaren o skotta tyvär

prata banan jag fick bilen söndrig av snöras hemma och det täcker.. kolla Folksams villkor ang avställningsförsäkring innan du säger nåt.

läs http://www.folksam.se/dpublic/a0346.nsf … /s8982.pdf  avsnitt 12 punkterna 36 och 43och 44

avställningfösäkring = hel förutom trafik.

men annars är det som ni säger husägarens ansvar
Senast redigerat av gamlingen (2 april 2010)

jorgen72
2 april 2010
gamlingen skrev:
jorgen72 skrev:
gamlingen skrev:

Det fins inga försäkringar som täcker snöras eller att taket  rasar in det är upp till husägaren o skotta tyvärr

prata banan jag fick bilen söndrig av snöras hemma och det täcker.. kolla Folksams villkor ang avställningsförsäkring innan du säger nåt.

läs http://www.folksam.se/dpublic/a0346.nsf … /s8982.pdf  avsnitt 12 punkterna 36 och 43och 44

Läs själv igen taket rasde in o det kommer ALDRIG ett försäkringsbolag godta dom kommer hävda att det är upp till husägaren att hålla efter så att det inte blir så tungt på taket
Senast redigerat av jorgen72 (2 april 2010)

5 198 Inlägg
3 april 2010
jorgen72 skrev:
gamlingen skrev:
jorgen72 skrev:

Läs själv igen taket rasde in o det kommer ALDRIG ett försäkringsbolag godta dom kommer hävda att det är upp till husägaren att hålla efter så att det inte blir så tungt på taket

Skrev just *borde* och att det täcker snöras,,, inte att det ska täcka.. men helt klart rasar taket så är det ju ägarens ansvar.

166 Inlägg
3 april 2010
Trådstartare
henke_99 skrev:
Många bilars försäkring övergår ju automatiskt i en garageförsäkring, så var det med min kadett när den ställdes av nu under vintern. (fick en faktura för sån försäkring förra månaden)

Edit: Jag lider med dig, vet hur det är när man gjort en massa trots att pengavärdet inte är särskilt stort. Vad är det för skador på den då?

Ok, men det enda jag har betalat är den där reg-fakturan för typ 50 spänn. Vet inte skadorna så specifierat än eftersom den fortfarande har taket över sig, men risken finns att chassit har tagit i backen

166 Inlägg
3 april 2010
Trådstartare
Hedning skrev:
tercELLEN skrev:

Om du nu hyrde en plats så har väll han/hon som du hyr av ansvaret för att taket håller?

Ja det tycker jag också! Dock så står det i uthyrningsfakturan att de kräver att bilen är försäkrad... Vilket den inte var... eftersom den var avställd
Senast redigerat av tercELLEN (3 april 2010)

166 Inlägg
3 april 2010
Trådstartare
JonR skrev:
Är bilen helt förstörd eller går den att rädda? jag skulle gråta blod om det hade hänt min pärla! sad

Det enda jag vet är att jag kommer inte ha mage att skrota den i vilket fall som helst

347 Inlägg
3 april 2010
Det är hyresvärden som ska betala.
Du kan ju se till att få pengar om den nu blir utdömd så att du kan fixa den själv eller lämna in den någonstans. Riktigt tråkigt läge hursomhelst...

166 Inlägg
3 april 2010
Trådstartare
alseryd skrev:
Det är hyresvärden som har ansvaret för byggnaden så det blir han som har ansvar att betala alla skador på din bil. Skulle han krångla så går du till konsumentombudsmannen här i stan så får du hjälp.
Ta bilen till en verkstad och få uppgift om vad det kommer att kosta. Ge sedan den uppgiften till hyresvärden. Vi har haft in en Blaser på våran firma som också stod under ett tak som rasade här i Skellefteå och hyresvärden fick räkningen.
Mvh Eva.

Tack för tipset! Ska absolut försöka mig på det, men tror det kan bli krångel för att bilen var avställd. Men ska berätta hur det går på tråden.

quattroambassadör
69 Inlägg
3 april 2010
Hejsan!

Nu lägger jag mig i lite...
Vilken försäkring hade du på bilen innan??

Bara trafik eller halv/hel??

Om du har trafik får bara skydd för motpartens skaodr vid ev olycka.
Halv är glas , brand , bärgning och stöld .
Hel är din bils vagnskadeförsäkring.

Kanske kan andra som läser tråden se över sina försäkringsskydd och kolla , det kan vara värt att lägga några hundra extra per år.

Halv och hel går automatiskt över till en vilande avställningsförsäkring , som täcker allt utom trafik...
Samt att man slipper skaffa ny varje gång och det är bara att ställa på .

Var din inte en veteran? slipper skatten...

Lycka till med kampen!

Mvh Emil

166 Inlägg
3 april 2010
Trådstartare
90q20v skrev:
Hejsan!

Kanske kan andra som läser tråden se över sina försäkringsskydd och kolla , det kan vara värt att lägga några hundra extra per år.

Halv och hel går automatiskt över till en vilande avställningsförsäkring , som täcker allt utom trafik...

Lycka till med kampen!

Mvh Emil

Det var en folksam trafikförsäkring. Men skadorna som är på bilen kan ju inte räknas som något självförvållat från min part utan istället från hyresvärden.
Ja, bilen är veteran och skattebefriad, men spelar det verkligen någon roll gällande takraset?

jorgen72
3 april 2010
tercELLEN skrev:
90q20v skrev:
Hejsan!

Lycka till med kampen!

Mvh Emil

Det var en folksam trafikförsäkring. Men skadorna som är på bilen kan ju inte räknas som något självförvållat från min part utan istället från hyresvärden.
Ja, bilen är veteran och skattebefriad, men spelar det verkligen någon roll gällande takraset?

Det har ingen betydelse att den var skattebefriad o det har ingen betydelse vad det var för försäkring på bilen heller det är husägaren som SKA  betala

Killen med idéer.
193 Inlägg
3 april 2010
Detta ärende har ingenting med bilens försäkring att göra. Det är fastighetsägarens ANSVAR att se till så att taket är skottat så att ingen person kan komma till skada. Han är direkt ansvarig, inget snack om saken. Jag jobbar med snöskottning, så jag snackar inte bara ur arslet. Fastighetsägaren är ansvarig för din trasiga bil, thats that!

- True to the Source -

Sök