2821
Sök

CarfreakRacing proudly presents: B20 Turbo 500hk+ Dragrace!

Avstängd
1 714 Inlägg
1 maj 2010
#421
MrCarfreak skrev:
AntrE skrev:
bli ju skitbra!! wink

vad använder du för papper vid slip av slipgrund? smile

Tackar!

Kör med P340 samt P800 som avslut innan lack..

Varför detta?
P340 är för grovt och P800 är för fint för maskin.
Inte säkert att P800 tar bort alla P340 repor om man inte tar jämnare steg uppåt.

Jag kör alltid P600 med oscillerande maskin och P800 mjukt handslippapper där jag inte kommer åt.
alternativt grå scotch-brite slipduk.


Gasglad
3 244 Inlägg
1 maj 2010
Trådstartare
#422
Emilius skrev:
MrCarfreak skrev:
AntrE skrev:
bli ju skitbra!! wink

vad använder du för papper vid slip av slipgrund? smile

Tackar!

Kör med P340 samt P800 som avslut innan lack..

Varför detta?
P340 är för grovt och P800 är för fint för maskin.
Inte säkert att P800 tar bort alla P340 repor om man inte tar jämnare steg uppåt.

Jag kör alltid P600 med oscillerande maskin och P800 mjukt handslippapper där jag inte kommer åt.
alternativt grå scotch-brite slipduk.

Aldrig haft några problem med detta! Tänk även på att det är en 2k solid lack.. Hade de vart en vattenbas så är det 400, 600 samt 800 som gäller.

//Carfreak

Opptimistisk Pessimist
1 479 Inlägg
1 maj 2010
#423
Carlén skrev:
MrCarfreak skrev:
Tackar! Polering är uteslutet! Orkar inte gno! Isåfall blir de matt svart coating! Kamkåpan blir iafall någolunda polerad!

va, obegripligt, ingen polering.  hehe jag förstår dig smile
Tog en del timmar med kåpan jag gjorde till pvn.

Vilken av kåporna på PV'n var polerad? smile och den var väl inte klarlackad eller så?

Alla Volvo Amazoner blev inte Vallåkrabyggen på 80talet, denna fick nöja sig med ett ovanligt färgval och sönderkörning, för att sedan bli bortglömd i nästan 20 år - Kolla HÄR hur bilen får nytt liv!
------------------
Varning, jag sparar nästan på allt, och ser möjlighet i 90% av alla bilvrak...

2 419 Inlägg
1 maj 2010
#424
visst är det drygt men uu så snyggt det blir!


1 811 Inlägg
1 maj 2010
#425
Volvo1968 skrev:
Carlén skrev:
MrCarfreak skrev:
Tackar! Polering är uteslutet! Orkar inte gno! Isåfall blir de matt svart coating! Kamkåpan blir iafall någolunda polerad!

va, obegripligt, ingen polering.  hehe jag förstår dig smile
Tog en del timmar med kåpan jag gjorde till pvn.

Vilken av kåporna på PV'n var polerad? smile och den var väl inte klarlackad eller så?

Främre transmitionskåpa och ventilkåpa våtslipade och polerade jag, men hade ingen klarlack på, vilket kanske var dumt på transmitionskåpan, för den fick man hålla efter lite.


Gasglad
3 244 Inlägg
1 maj 2010
Trådstartare
#426
Carlén skrev:
Volvo1968 skrev:
Carlén skrev:
va, obegripligt, ingen polering.  hehe jag förstår dig smile
Tog en del timmar med kåpan jag gjorde till pvn.

Vilken av kåporna på PV'n var polerad? smile och den var väl inte klarlackad eller så?

Främre transmitionskåpa och ventilkåpa våtslipade och polerade jag, men hade ingen klarlack på, vilket kanske var dumt på transmitionskåpan, för den fick man hålla efter lite.

Min transmitionskåpa blir också polerad, dock klarlack också smile Ventilkåpan blir nog också polerad, vet ej ännu dock, får se hur de blir med den!

En fråga till er alla, hur skall ventilspelet stå med kall motor samt varm ?

P.S Någon som vill skänka mig en fläktrem? ^^ D.S
Senast redigerat av MrCarfreak (1 maj 2010)

//Carfreak

1 811 Inlägg
1 maj 2010
#427
Varm eller kall har inte så stor betydelse, ställ den på 0.40 så blir det bra.


Gasglad
3 244 Inlägg
1 maj 2010
Trådstartare
#428
Carlén skrev:
Varm eller kall har inte så stor betydelse, ställ den på 0.40 så blir det bra.

Okej, perfekt!

Moment till topplocksbultar??
Senast redigerat av MrCarfreak (1 maj 2010)

//Carfreak

535 Inlägg
2 maj 2010
#429
Gillar färgtemat på motorn. Det blev snyggt!

Motorer utan turbo.....suger!

Gasglad
3 244 Inlägg
2 maj 2010
Trådstartare
#430
Sådär, ännu fler saker har hitta på plats smile Kan ju säga att allt arbete är väl värt mödan!

https://www1.garaget.org/gallery/archive/45871/918685_42mq68.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/archive/45871/918686_tsm0n1.jpg


Lemmy_Kilmister: Tackar! Aa, det är kul att få något udda att bli bra!

Till vintern kommer denna motorn troligtvis att vara till salu för den som är intresserad!

//Carfreak

1 266 Inlägg
2 maj 2010
#431
gillar motorn, men som sagt ett par dubbla förgasare med trattar hade inte varit fel tongue

Att ha en sänkt bil är som ha en stor k[u]k med erektionsproblem..... Totalt värdelöst

1 811 Inlägg
2 maj 2010
#432
MrCarfreak skrev:
Carlén skrev:
Varm eller kall har inte så stor betydelse, ställ den på 0.40 så blir det bra.

Okej, perfekt!

Moment till topplocksbultar??

Topplock i tre steg: 30, 60 och till sist 90-95 Nm. Efterdragning efter varmkörning och avsvalning till 90-95 Nm.  Lossa bulten en aning före efterdragning för att ta bort "vilospänningen".


Avstängd
1 714 Inlägg
2 maj 2010
#433
MrCarfreak skrev:
Emilius skrev:
MrCarfreak skrev:

Tackar!

Kör med P340 samt P800 som avslut innan lack..

Varför detta?
P340 är för grovt och P800 är för fint för maskin.
Inte säkert att P800 tar bort alla P340 repor om man inte tar jämnare steg uppåt.

Jag kör alltid P600 med oscillerande maskin och P800 mjukt handslippapper där jag inte kommer åt.
alternativt grå scotch-brite slipduk.

Aldrig haft några problem med detta! Tänk även på att det är en 2k solid lack.. Hade de vart en vattenbas så är det 400, 600 samt 800 som gäller.

Ja det är ju faktiskt sant, solid fyller väl i lite bättre, men jag hade ändå gjort som sagt för säkerhets skull.
P400 hade jag inte vågat gå på en yta som ska lackeras heller..

Men alla sätt är bra utom dem dåliga. Funkar det så gör det,
jag slipar mest på jobbet så jag är inne på att spara tid dock, då hinns det inte med att köra med olika papper i steg, utan då är det ett som gäller och planslipa hela ytan med tillräckligt fint papper som ändå biter,
så det går fort att få det färdigt för lack men ändå inga grova repor som metallickorn kan fastna i,
oftast är det sånt tempo så jag har mindre koll vad för färg bilen ska lackas i också,
så man är lika noga med allting.

Bara tipsar smile Du verkar onekligen veta vad du håller på med, men ibland kan man ju finslipa sin teknik,
genom att lyssna på hur andra gör.

Motorn börjar se rätt jäkla läcker ut! fortfarande tveksam om mängden färger men just att färgvalet är så udda gör det guld oavsett!


Opptimistisk Pessimist
1 479 Inlägg
2 maj 2010
#434
Hoppas bara färgen håller för dig! Märkte nu efter lite bruk av bilen så man min lack börjat spricka yikes Och då har jag ändå gjort på samma sätt som många andra tipsat om, zinkgrund först och sedan vanlig 2k billack.. Vet inte om det är att lacken fäste dåligt på grunden(slipade innan och tvättade) eller om lacken helt klart inte tålde värmen, men många andra har ju klarat det utan problem...

Och om slipningen, olika produkter kräver ju ibland olika bearbetningssätt smile Vi kör 500 över slipgrund, sen avslutar med 800 då det är metallic och vattenbas.

Alla Volvo Amazoner blev inte Vallåkrabyggen på 80talet, denna fick nöja sig med ett ovanligt färgval och sönderkörning, för att sedan bli bortglömd i nästan 20 år - Kolla HÄR hur bilen får nytt liv!
------------------
Varning, jag sparar nästan på allt, och ser möjlighet i 90% av alla bilvrak...

Gasglad
3 244 Inlägg
2 maj 2010
Trådstartare
#435
Tack för alla kommentarer!

Mycket hänger även på vad man använder för papper, det är även skillnad på att använda tex. 400 på maskin och för hand. Jag kör alltid handpapper med såkallad softhand..

Ang. färgvalen så tror jag faktiskt att de kommer bli snyggt, motorn kommer smälta in i motorrummet och de vita kommer framhäva alla detaljer.

Volvo1968: tror faktiskt att den kommer göra det, ligger ju en washprimer under som biter tag ruskigt bra i gjutjärnet, sen ligger de svart som är mellanslipat och över det 4 lager med klarlack med mellanslip emellan!
Självklart får man räkna med diverse släpp med tiden men så är de alltid när det handlar om slitage grejjer samt när det är värme inblandat. Helst ska man alltid börja med en blästrad yta om man vill lacka motordelar.
Får se vad som händer med nästa motorbygge wink
Senast redigerat av MrCarfreak (2 maj 2010)

//Carfreak

Gasglad
3 244 Inlägg
2 maj 2010
Trådstartare
#436
En fråga.. hur mkt förgasarolja skall det fyllas på i en stromberg ? Min är helt tom på olja.. Vad ska de vara för olja? Märkte även att min trottel går trögt, lyfte upp den och släppte, stannar halvvägs ned, någon minut senare åker den ned i bott. Möjligt att det är detta som har gjort att bilen inte går riktigt bra på tomgång och lägre varv ?

Längtar så innerligt till man kan starta upp motorn igen smile

//Carfreak

Sköning med knasiga idéer, förvirrad, sjuk& glömsk
6 525 Inlägg
2 maj 2010
#437
MrCarfreak skrev:
Sådär, ännu fler saker har hitta på plats smile Kan ju säga att allt arbete är väl värt mödan!

http://www1.garaget.org/gallery/archive … 42mq68.jpg
http://www1.garaget.org/gallery/archive … tsm0n1.jpg


Lemmy_Kilmister: Tackar! Aa, det är kul att få något udda att bli bra!

Till vintern kommer denna motorn troligtvis att vara till salu för den som är intresserad!

<Har du nån bra bild på generatorfästet? finns en tråd på volvo PV forumet där vi diskutewrar hur man ska utforma ett fäste för 240generatorn på B18 (eller är det ett köpt fäste) ?

Ja har en helt "normal" drömlivsstil i filmens värld ;)
Länk till CHEVY projektet (Tillsalu!)
Länk till FORD -32 5w projektet

Gasglad
3 244 Inlägg
2 maj 2010
Trådstartare
#438
farbrorbozze skrev:
MrCarfreak skrev:
Sådär, ännu fler saker har hitta på plats smile Kan ju säga att allt arbete är väl värt mödan!

http://www1.garaget.org/gallery/archive … 42mq68.jpg
http://www1.garaget.org/gallery/archive … tsm0n1.jpg


Lemmy_Kilmister: Tackar! Aa, det är kul att få något udda att bli bra!

Till vintern kommer denna motorn troligtvis att vara till salu för den som är intresserad!

<Har du nån bra bild på generatorfästet? finns en tråd på volvo PV forumet där vi diskutewrar hur man ska utforma ett fäste för 240generatorn på B18 (eller är det ett köpt fäste) ?

Ska fota hur ja löste de med fästet på min! Har förövrigt en 70A generator..
Man kan endast använda 1 orginal skruvhål, andra sidan får man svetsa!

Edit:

Såhär löste jag det!

Svetsa fast fästet i framkant...
https://www1.garaget.org/gallery/archive/45871/919297_jeqdxx.jpg

Bulta fast fästet i bakkant!
https://www1.garaget.org/gallery/archive/45871/919298_uk4val.jpg
Senast redigerat av MrCarfreak (2 maj 2010)

//Carfreak

Gasglad
3 244 Inlägg
2 maj 2010
Trådstartare
#439
Styrväxel, startmotor och tråg fick bli svart! Helt omöjligt att få en fin lackyta på tråget då den är bulig lite överallt! Dock blir det bra mycket snyggare än innan!

https://www1.garaget.org/gallery/archive/45871/919309_vqovtp.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/archive/45871/919303_y40x3f.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/archive/45871/919307_mivegv.jpg

//Carfreak

Opptimistisk Pessimist
1 479 Inlägg
2 maj 2010
#440
haha du litar inte på mig va? wink Har ju redan sagt hur du ska göra med oljan i strombergaren o vilken du kan använda smile att den hakar sig kan vara att den är smutsig innuti..

okej, jo min motor var ju plåtren innan lack så..

Alla Volvo Amazoner blev inte Vallåkrabyggen på 80talet, denna fick nöja sig med ett ovanligt färgval och sönderkörning, för att sedan bli bortglömd i nästan 20 år - Kolla HÄR hur bilen får nytt liv!
------------------
Varning, jag sparar nästan på allt, och ser möjlighet i 90% av alla bilvrak...


Sök